اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951127236205464

در زمینه پروژه ژنتیکی قزل آلای رنگین کمان صورت گرفت

امضای توافقنامه همکاری شیلات ایران و فائو

کد: 13951127236205464

https://goo.gl/MMafeK

، تهران , (اخبار رسمی): سازمان های شیلات ایران و خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در زمینه پروژه ژنتیکی قزل آلای رنگین کمان توافقنامه همکاری امضا کردند.

امضای توافقنامه همکاری شیلات ایران و فائو

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی، در مراسم امضای این توافقنامه همکاری که در محل سازمان شیلات ایران برگزار شد، حسن صالحی معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت:این پروژه دوساله با اعتباری بالغ بر 330 هزار دلار از سوی فائو با هدف بهبود اصلاح نژاد ماهیان قزل آلای رنگین کمان در ایران اجرا می شود.

وی با بیان این که ایران در تولید ماهی قزل آلا در آب شیرین در دنیا مقام نخست را دارد،اظهار داشت: تولید ماهی قزل آلا در کشور سالانه 140 هزارتن است و از این رو اصلاح نژاد این گونه ماهی برای ما از جایگاه ویژه ای برخوردار است.
رئیس سازمان شیلات ایران با اشاره به نیاز کشور به تخم چشم زده ماهی قزل آلا به منظور توسعه کمی و کیفی تولید و پرورش این گونه،تصریح کرد: نیاز سالانه کشور بین 400 تا 500 میلیون تخم چشم زده است و تا سال گذشته 70 درصد آن از خارج تامین می شد که با اقدامات انجام گرفته، این میزان امسال به 50 درصد کاهش یافته است.
صالحی ابراز امیدواری کرد: با اجرای این پروژه و انتقال دانش فنی و انتخاب گونه های برتر، در برنامه ششم توسعه واردات تخم چشم زده ماهی قزل آلای رنگین کمان قطع و خودکفایی کامل در زمینه تولید این محصول به دست آید.
وی گفت: در چارچوب پروژه ژنتیکی این گونه ماهی به کارشناسان، محققان و بهره برداران در حوزه ماهی قزل آلای رنگین کمان آموزش های لازم ارائه می شود.
صالحی اذعان داشت که اجرای این پروژه در رشد،افزایش تولید،بهبودکیفیت ماهی قزل آلای رنگین کمان و جلوگیری از بیماری های خسارت زا و همچنین موفقیت در تولید و پرورش این گونه از ماهیان، کمک خواهد کرد.
در این مراسم،سرج ناکوزی نماینده سازمان فائو در ایران گفت: این پروژه علاوه بر تامین پروتئین از آبزیان و امنیت غذایی به اشتغالزایی و افزایش درآمد بهره برداران کمک می کند.
وی با بیان این که مصرف آبزیان در سال های اخیر در دنیا رو به افزایش گذاشته است،اظهار داشت:سازمان فائو قصد دارد آبزی پروری را از طریق انتقال دانش فنی و انتخاب نژاد برتر گونه های آبزیان از جمله قزل آلا برای تامین امنیت غذایی توسعه دهد.
ناکوزی تصریح کرد:فائو، سازمان شیلات ایران را از طریق مشارکت علمی و آموزشی در حوزه آبزی پروری به منظور دستیابی بیشتر به ارزش افزوده حمایت می کند.
وی ایران را یکی از بزرگترین تولیدکنندگان محصولات شیلاتی در منطقه عنوان کرد و گفت: پیش بینی می کنیم اجرای این پروژه تاثیر بسزایی در تولید قزل آلا در سطح ملی داشته باشد.
ناکوزی درباره نقش این پروژه در بهره وری تولید اذعان داشت: این پروژه از طریق برگزیدن گونه های برتر و انتقال دانش فنی به اهداف کمی و کیفی ایران در برنامه ششم توسعه و همچنین بهره برداری بهینه از منابع آبی و خاکی کمک می کند.
وی افزود: این پروژه استفاده از منابع طبیعی آب و بدون آسیب به محیط زیست ایران در راستای افزایش ظرفیت آبزی پروری و ارزش افزوده گام برمی دارد.
نمایده سازمان فائو در ایران گفت: ما قصد داریم با اجرای این پروژه،الگویی برای منطقه بسازیم تا کشورهای منطقه با الگوبردای از آن به امنیت غذایی در بخش آبزیان دست یابند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

وزارت جهاد کشاورزی

بخش کشاورزی و توجه به توسعه و عمران روستا ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، همواره مورد اهتمام و تایید قانونگذاران ، برنامه ریزان و دستگاه های اجرایی و محور توسعه اقتصادی و اجتماعی بوده و تحولات وسیعی در عرصه کشاورزی و روستاها و مناطق عشایری به وجود آمده است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنایع غذایی و کشاورزی