اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951202237535500

رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران:

پرداخت تسهیلات، رکود تولیدی‌ها را از بین می‌برد

کد: 13951202237535500

https://goo.gl/buPyKM

، تهران , (اخبار رسمی): بنگاه‌های صنعتی بزرگ کشور با تورم نیروی انسانی مواجهند و گاهی تا چندبرابر بنگاه‌های مشابه‌شان در خارج از کشور نیروی انسانی دارند که مشخص است نمی‌توانند بهره‌وری درستی داشته باشند و با این تسهیلات هم مشکلات‌شان حل نمی‌شود.

پرداخت تسهیلات، رکود تولیدی‌ها را از بین می‌برد

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران، مهدی پورقاضی، رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران در همین خصوص گفت: براساس صحبت های مسئولان، «بیش از 14 هزار میلیارد تومان تسهیلات رونق تولید به 20 هزار واحد صنعتی و کشاورزی پرداخت شده و البته ما مکانیزم این پرداخت‌ها و اینکه چقدر به هر واحد داده شده را نمی‌دانیم.

وی ادامه داد: ولی آنچه مشخص است، این است که تمام متقاضیان تا به الان نتوانسته‌اند از این تسهیلات دریافت کنند. اما مساله مهم‌تر این است که به نظر نمی‌رسد از بابت گرفتن این تسهیلات گشایشی در خروج از رکود بنگاه‌های تولیدی رخ دهد البته شاید بعد از چند ماه این تسهیلات اثر خودش با بگذارد، اما آنچه مشخص است این است که تا الان اثر خاصی دیده نشده است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: براساس آنچه که مسئولان هم اعلام کرده‌اند، نیمی از واحدهایی که این تسهیلات را دریافت کرده‌اند در حوزه کشاورزی بوده‌اند و بخشی از آن‌ها درحوزه صنعت‌و‌معدن فعالیت می‌کرده‌اند، به اعتقاد من باید چند ماه صبر کرد و مشاهده کرد که این تسهیلات اثری در خروج رکود ایجاد خواهد کرد یا خیر.

وی افزود: از طرفی درست است که واحدهای اقتصادی و تولیدی اعلام می کنند تامین منابع مالی و گردش نقدینگی از مشکلات اصلی آنها است، اما این موضوع مهم ترین مشکل نبوده است. آنچه در بررسی ها مشخص است، رقابتی نبودن محصولات است که باعث رکود شده است. این رقابتی نبودن محصولات هم با پرداخت تسهیلات حل نخواهد شد. البته ممکن است مشکلات بعضی از بنگاه ها حل شود اما اکثریت آنها با گرفتن این تسهیلات رقابتی نبودنشان حل نمی شود.

قاضی‌پور با اشاره به اینکه باید مشکلات بنگاه‌ها شناسایی شود نیز خاطرنشان کرد: برای تاثیر این تسهیلات و خروج از رکود باید تحلیل و آسیب شناسی کرد. البته که مشکل بنگاه با بنگاه و صنعت با صنعت متفاوت است، اما باید تحلیل های کارشناسانه‌تر و دقیق‌تری ارائه داد چرا که بخشی از مشکلات بنگاه‌ها به ساختار اقتصادی برمی‌گردد و زمانی که در اقتصاد امتیاز و رانت تعریف می‌شود و معافیت مالیاتی و ارز ارزان داده می‌شود، باعث می شود که صنعت تبدیل به موجوی شود که بیشتر دنبال گرفتن رانت جدید است تا به‌دنبال افزایش بهره‌وری در بنگاه‌ها و بهبود رقابت‌پذیری باشد.

وی در پایان گفت: الان بنگاه های صنعتی بزرگ کشور با تورم نیروی انسانی مواجهند و گاهی تا چندبرابر بنگاه های مشابه شان در خارج از کشور نیروی انسانی دارند که مشخص است نمی توانند بهره وری درستی داشته باشند و با این تسهیلات هم مشکلاشان حل نمی‌شود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران

سال 1263 مجلس «وکلای تجار» به عنوان اولین نهاد حامی تجار ایران شکل گرفت. این نهاد بعدها به اتاق بازرگانی تغییر نام داد. مورخان تاریخ اقتصاد ایران اعتقاد دارند، پایه تمامی فعالیت‌های صنفی و تخصصی بخش بازرگانی کشور از همین نهاد شکل گرفته است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]