، تهران , (اخبار رسمی): بزرگترین گردهمایی طراحان پس از ماهها برنامهریزی اعضای فعال کمپین #من_طراحم و همراهی خانه شهریاران جوان و موسسه فرهنگیهنری پیشرو با رویکردی فرهنگی و آموزشی توسط مرکز طراحی اسپیرال برگزار شدتا در این همایش بیش از 800 طراح گرد هم آمده و از تجربیات پیشکسوتان طراحی و طراحان موفق استفاده کنند.
میهمانان پنل گفتگو با پیشکسوتان دکتر ایرج اعتصام، استاد بهرام کلهرنیا و دکتر عباس افتخاری بودند که در گفتگویی یک ساعته به چالشهای شغلی طراحان و ارائه تجربیات خود پرداختند
به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی اسپیرال، در این همایش بیش از 800 طراح در زمینههای مختلف طراحی در سالن همایشهای برج میلاد گرد هم آمدند تا از تجربیات پیشکسوتان طراحی و طراحان موفق استفاده کنند و از الگوی قراردادی که با کمک مالی آنها تدوین شده بود رونمایی شود.
این رویداد از ساعت 4:30 دقیقه برنامههای خود را با پخش نماهنگی از جلسات ستاد مشورتی کمپین و پشت صحنه برگزاری رویداد شروع و پس از آن با سخنرانی حامد بیدی، موسس و طراح کمپین «من یک طراحم» و مدیرعامل مرکز طراحی اسپیرال درباره دغدغههای شغلی طراحان، نحوه شکلگیری کمپین و برنامهریزیهای آینده مربوط به آن ادامه یافت.
به گفته وی این کمپین قرار است فعالیتهای خود را با رویکردی فرهنگی آموزشی در قالب یک موسسه غیرانتفاعی و با کمک و مشارکت اعضای کمپین ادامه دهد تا بتواند قدمهای موثرتری در ارتقای جایگاه شغلی طراحان بردارد.
پس از صحبتهای موسس کمپین، اولین طراح جوان ارائه 15 دقیقهای خود را شروع کرد. موضوع ارائه آرین مقبلی (طراح رابط کاربری) در رابطه با رزومهها بود. او گفت از طراحان انتظار بالاتری نسبت به یک متقاضی استخدام و یا فریلنسر می رود که رزومهای استاندارد و تاثیرگذار داشته باشد.
او از طراحان خواست در رزومه خود دروغ ننویسند چرا که بسیاری از کارفرمایان این صنف، با هم در ارتباط هستند و این موضوع صرفا سابقه طراح را دچار تیرگی میکند. دومین ارائه مربوط به سعید باباوند، طراح گرافیک و منتقد هنری بود. او در مورد مفهومی به اسم «فست گرافیک» صحبت کرد و گفت: همانطور که فست فود سالم داریم، فست گرافیک سالم هم نیاز داریم. باباوند گفت الزاما سرعت در طراحی، به معنی بی کیفیت و سرسری بودن نیست، بلکه این هنر طراح است.
ارائه کوتاه سوم را امیرحسین دلبری، طراح جواهرات در همایش اجرا کرد. او نیز با روایتی از اتفاقی که باعث تغییر نگاه او نسبت به شغلش شده بود گفت کیمیاگری حتما تبدیل مس به طلا نیست. بلکه ترکیب مواد نه چندان قیمتی با دیزاین و خلق ارزشی جدید هم کیمیاگری است. او با نمایش آثاری از طراحان مطرح، امضای طرح را سبک آن طرح دانست و در مورد مفهوم کپی لفت توضیحاتی ارائه کرد.
پس از این سه ارائه کوتاه پانزده دقیقه ای، پنل گفتگو با پیشکسوتان شروع شد. کارشناس این پنل آرش برهمند، مجری مطرح تلویزیونی و سردبیر نشریه پیوست بود که به شکلی صمیمی و متفاوت این پنل را اداره کرد.
میهمانان این پنل دکتر ایرج اعتصام (پیشکسوت معماری و طراح پارک ملت)، استاد بهرام کلهرنیا (پیشکسوت طراحی گرافیک و رئیس اسبق انجمن صنفی طراحان گرافیک) و دکتر عباس افتخاری (پیشکسوت طراحی صنعتی) بودند که در گفتوگویی یک ساعته از زوایای مختلفی به چالشهای شغلی طراحان و تجربیات خود پرداختند و با تشویقهای مکرر شرکتکنندگان مواجه شدند.
ارائه چهارمین طراح جوان پس از استراحت و پذیرایی اجرا شد. رزیتا فتاحی، معمار و طراح شهری درباره عوامل مختلف موفقیت یک طراح و نقش کوچک سیستم آموزشی در تجربه شخصیاش توضیح داد و گفت «اگر سیستم آموزشی من را به عنوان یک طراح معمار بار نیاورد خودم باید یک جایی روی دکمه استاپ زندگی میایستادم تا بفهمم چه میخواهم و باید برای تحقق آن چه کنم».
پنجمین ارائه کوتاه این همایش را مسلم ابراهیمی، طراح فونت اجرا کرد. این اولین سخنرانی عمومی این طراح فعال ساکن شهر لار بود که در تهران اجرا کرد. این طراح که به خاطر طراحی فونتهای ایران و ایرانسنس به شهرت رسیده است درباره تجربیات خودش توضیحاتی داد. او در ارائه خود گفت: «طراحیهای اولیه فونت ایران از طرف تمام موسسات و جشنوارهها رد شد اما پس از اینکه به صورت آزمایشی آن را در وبلاگ خودم برای فروش قرار دادم و از پای کامپیوترم بلند شدم، هنگامی که برگشتم دیدم یک نفر خرید انجام داده است، بدون هیچ تبلیغی. نسخه ها بعدی آن توانست طی یک سال، چهره تایپوگرافی وب فارسی را در سراسر دنیا تغییر دهد».
میهمانان پنل گفتگو با پیشکسوتان دکتر ایرج اعتصام (پیشکسوت معماری و طراح پارک ملت)، استاد بهرام کلهرنیا (پیشکسوت طراحی گرافیک و رئیس اسبق انجمن صنفی طراحان گرافیک) و دکتر عباس افتخاری (پیشکسوت طراحی صنعتی) بودند که در گفتگویی یک ساعته به چالشهای شغلی طراحان و ارائه تجربیات خود پرداختند.
آخرین ارائه را نیز مصطفی آروند، طراح صنعتی به عهده گرفت که متمرکز به بحث قرارداد و تعهد طراح بود. به عقیده او تعهد و قرارداد ابتدا باید در ذهن طراح باشد. آروند معتقد بود طراح مسوولیتپذیر پیش از آنکه قرارداد کاغذی را پیش روی کارفرما قرار دهد، با خودش عهد دارد و با احساس مسوولیت پروژهای را میپذیرد و فرآیند دیزاین را آغاز می کند. این تعهدات شامل خود، هم صنف ها، کارفرمایان و مردم استفاده کننده از آن محصول می شود.
پس از اتمام ارائههای 15 دقیقهای طراحان موفق جوان، بخش مربوط به رونمایی الگوی قراردادهای طراحی با سخنرانی کوتاه جواد یزدانی، از مدیران دونیت و طراح صنعتی شروع شد. یزدانی درباره روند تامین مالی جمعی اعضای کمپین من طراحم و همافزایی آنها توضیحاتی داد و از دکتر محمدجعفر نعناکار، حقوقدان و تدوینگر الگوهای قراردادهای طراحی دعوت کرد تا در مورد این الگوها توضیحاتی بدهد. دکتر نعناکار نیز در رابطه با نکات فنی حقوقی مربوط به این قراردادها و نیز بندهایی که میتوانند تغییر کنند یا بندهایی که نباید هیچ تغییری در آن ایجاد شود توضیحاتی را ارائه کرد. همزمان فایل این الگوی قراردادهای طراحی در کانال تلگرام و توئیتر نیز منتشر شد تا حاضرین آن را مطالعه کنند. پس از توضیحات دکتر نعناکار، پنل پرسش و پاسخ مربوط به این قرارداد با حضور جواد یزدانی، دکتر بیدی و دکتر نعناکار و اجرای آرش برهمند برگزار شد و به سوالاتی که شرکتکنندگان از طریق توئیتر و تلگرام مطرح میکردند پاسخ داده شد.
در پایان نماهنگی دیگر از پشت صحنه روز برگزاری همایش پخش شد و همزمان روی سن سلفی گروهی همایش مثل سال گذشته ثبت شد. همینطور جوایز مربوط به پر لایکترین توئیت و عکس اینستاگرام با هشتگ #من_طراحم به برندهها اهدا شد. شایان ذکر است در شب مراسم بیش از 1300 توئیت با هشتگ کمپین منتشر شده بود و این مساله بازتابهای زیادی در شبکههای اجتماعی به خود گرفته بود.
یادآور میشود دومین همایش کمپین من یک طراحم با حمایت و همراهی استارتاپها و رسانههایی نظیر اینتورک، دونیت، گروه اینترنت ایران، زودفود، اسنپ، پینتاپین، اسکانو، کیومری، پونیشا، مجله آنگاه، تکرسا، برسام، ایوند، فونتایران، فرانش و... برگزار گردید.
### پایان خبر رسمی