اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13960128246216119

اینترنت اشیا و راهکارهای بحران‌های زیست‌محیطی

کد: 13960128246216119

https://goo.gl/dIRXr5

، تهران , (اخبار رسمی): گرچه بحران‌های زیست‌محیطی اکنون تمام نقاط دنیا را چه در کشورهای توسعه‌یافته و چه درحال‌توسعه، تهدید می‌کند اما خوشبختانه امروزه اینترنت اشیا (IOT) آستین‌ها را برای حل این گرفتاری‌ها بالا زده است!

حل بحران های زیست محیطی به کمک اینترنت اشیا

با گسترش و تکامل اینترنت اشیا و با رواج استفاده از آن در راهکارهای مدیریت شهری، می‌توان به آینده‌ای روشن امیدوار بود.

تأمین آب مناطق شهری همواره یکی از مهم‌ترین مسائل مدیریتی است. تأمین، تصفیه، نگهداری و توزیع آب به شیوه‌ای که هم سلامت افراد را به خطر نیندازد و هم پاسخگوی جمعیت باشد، کار ساده‌ای نیست. به‌ویژه که بسیاری از زیرساخت‌های شهری، دهه‌ها پیش‌ازاین، زمانی که جمعیت شهرها به‌مراتب کمتر بود ساخته‌شده‌اند.
در صورت عدم پاسخگویی مناسب، این گونه چالش‌ها می‌توانند به بحران منجر شوند. در ادامه می‌بینیم که چطور یک سازمان خدمات رفاه شهری در ایلات متحده، برای حل معضلات شبکه آب‌رسانی دست به دامن اینترنت اشیا شده است.

همه‌چیز با به کار بستن سنسورهای مختلف برای تست پارامترهای فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی آغاز شد. سنسورها داده‌ها را به‌صورت آنی جمع‌آوری می‌کردند. سپس با تحلیل داده‌های حاصل از سنسورها، این امکان برای سازمان فراهم شد تا با تشخیص، پیش‌بینی و پیش‌آگاهی، کیفیت و سلامت آب مصرفی را تضمین، نشت یا کاستی‌های سیستم آب‌رسانی را به‌سرعت تشخیص و میزان آب موردنیاز شهر برای روز بعد را پیش‌بینی کند. حالا این مجموعه به دنبال یک سیستم واقعیت‌افزوده برای به‌کارگیری در مدیریت بحران است.

بحران‌های زیست‌محیطی از جمله آلودگی هوا، کمبود آب آشامیدنی، زباله‌های صنعتی، منابع انرژی آلوده‌کننده محیط و … تنها بخشی از بحران‌هایی است که شهرها با آن دست‌به‌گریبان‌اند. خوشبختانه در حال‌حاضر سیستم‌هایی به وجود آمده‌اند که کیفیت هوا و میزان آلودگی صوتی را بررسی و راه‌حل‌هایی مانند تنظیم جریان ترافیک و تغییر دسترسی خودروها به مراکز شهری پیشنهاد می‌کنند. دولت‌ها و شهرداری‌ها سیستم‌های هوشمند هشداردهنده آتش‌سوزی، سیل، زلزله و سونامی را در شهرهای خود نصب می‌کنند. همین حالا بسیاری از مزارع در هندوستان، سریلانکا، چین، کنیا، آفریقای جنوبی، ایلات متحده و ایتالیا از سیستم‌های هوشمند آبیاری استفاده می‌کنند که نه‌تنها باعث صرفه‌جویی در مصرف آب شده‌است، بلکه تولید محصول را نیز افزایش می‌دهد.

بسیاری از شهرهای دنیا با استفاده از کنتورهای هوشمند آب، به خانواده‌ها این امکان را می‌دهند تا بر میزان مصرف خود نظارت داشته‌باشند و به‌این‌ترتیب از هدر رفت آب جلوگیری کنند.

همه می‌دانیم که چقدر از مواد غذایی دنیا، چه در کشورهای فقیر و چه کشورهای غنی، تنها به دلیل حمل‌ونقل نامناسب، فاسد می‌شوند و از بین می‌روند. با ادغام قابلیت‌های تلماتیک اینترنت اشیا، سیستم‌های ابری (cloud) و زنجیره‌های تأمین مدرن، نه‌تنها از فساد و هدر رفت مواد غذایی جلوگیری می‌شود، بلکه هزینه تمام‌شده برای مصرف‌کننده نیز به‌طور چشم‌گیری کاهش می‌یابد.

حل معضلات و بحران‌های شهری به‌وسیله اینترنت اشیا به این معنا نیست که بدون فکر صرفاً دستگاه‌ها، سیستم‌ها و پلتفرم‌های IOT را به کار بندیم؛ بلکه باید مشکلات شناسایی شوند و برای حل آن‌ها بهترین راه‌حلی را که اینترنت اشیا در اختیارمان می‌گذارد به کار بندیم.

سبک زندگی افراد، بافت شهری و روستایی و مشکلات نقاط مختلف دنیا متفاوت از یکدیگر است. شاید در شهر شما آلودگی ناشی از وسایل نقلیه، بحران اصلی باشد، اما در نقطه دیگری از دنیا تأمین آب از چاه بحران اصلی است. یک مثال واقعی از این مسئله کنیاست! ازآنجاکه ساکنان اغلب نقاط روستایی کنیا، آب شرب خود را با پمپ‌های دستی و از چاه تأمین می‌کنند، ازکارافتادن هر پمپ می‌تواند معضل بزرگی به‌حساب آید. این نگرانی با سنسورهای اینترنت اشیا که تیمی از دانشگاه آکسفورد روی پمپ‌ها نصب کردند، رفع شد. به‌این‌ترتیب که اگر پمپی از کار بیفتد، این سنسور حرکتی، خرابی را متوجه می‌شود و پیامی برای تعمیر و یا تعویض ارسال می‌کند. علاوه بر گزارش خرابی با استفاده از این سنسورها می‌توان الگوی مصرف آب ساکنان روستا را نیز متوجه شد.

در سال ۲۰۱۶، آلمان موفق شد تقریباً تمام انرژی موردنیاز خود را دست‌کم در بخشی از روز از منابع انرژی خورشیدی و باد تأمین کند. کشور پرتغال نیز توانست چهار روز کامل را با انرژی‌های پاک سر کند. دانمارک نیز رکوردهایی مشابه این را به ثبت رساند. استفاده از انرژی باد به یکی از شیوه‌ها و استراتژی‌های محبوب میان شهرهای مختلف دنیا تبدیل‌شده است.
یک مزرعه تولید انرژی از باد، می‌تواند یک سیستم پیچیده اینترنت اشیا باشد: ترکیبی از سنسورها، آنالیزهای پیش‌گیرانه، نظارت از راه دور، رایانش ابری و مه در ترکیب با تعداد بی‌شماری توربین بادی متصل به اینترنت.
اینترنت اشیا داده‌های ورودی مانند آب‌وهوا و میزان باد را ترکیب و تحلیل می‌کند و با در نظر گرفتن میزان نیاز به الکتریسیته، عملکرد دینامیک و… کارکرد توربین‌ها را در سیستم تنظیم می‌کند.

ما اکنون در آغاز راهیم! سیستم‌های هشدار آتش‌سوزی، سونامی، زلزله، سیستم‌های کنترل و نظارت بر آلودگی هوا، کشاورزی هوشمند، مدیریت مواد غذایی، انرژی‌های پاک و … تنها بخشی از تحولات مثبتی است که اینترنت اشیا تاکنون در حل مشکلات شهری و روستایی ایجاد کرده است. با گسترش و تکامل این تکنولوژی و با رواج استفاده از آن در راهکارهای مدیریت شهری، می‌توان امیدوار بود که آینده روشن است!

 

منبع: iott.ir مرجع اینترنت اشیا

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

آی‌اوتی‌تی iott

آی‌اوتی‌تی(iott.ir) جامع‌ترین مرجع اینترنت اشیاء در ایران،دریچه‌ای است رو به دنیای فناوری‌های نوین. آی‌اوتی‌تی بر آن است تا دانش و تکنولوژی روز را با مخاطب سهیم شده و سهمی در رشد و توسعه آن داشته باشد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]