اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13960212247836603

گپ‌و گفت‌های تجاری‌سازی

مصرف انرژی را با گوشی همراه خود مدیریت کنید

کد: 13960212247836603

https://goo.gl/lMAQgg

، تهران , (اخبار رسمی): محصول تیم فراجهش یک دستگاه هوشمند در زمینه مدیریت مصرف و تفکیک آب و انرژی مجتمع‌های مسکونی با کنتور های تجمیعی است که با نام تجاری SepTech به عرصه تولید رسیده است.

تیم فراجهش اولین محصول خود را که یک دستگاه هوشمند در زمینه

محصول ما فعلا متمرکز روی سیستم آب و انرژی است و نیاز کشور را در زمینه سیستم قرائت هوشمند چاه‌های کشاورزی و مدیریت مصرف آب برطرف می‌کند.

فناوری با شتاب هرچه بیشتر وارد عصر سیستم‌های هوشمند و مبتنی بر اینترنت اشیا می‌شود. یکی از بخش های پیشگام در هوشمندسازی، سیستم‌های اندازه گیری و ابزار دقیق است. تیم فراجهش نخستین محصول خود را که یک دستگاه هوشمند در زمینه مدیریت مصرف و تفکیک آب و انرژی مجتمع‌های مسکونی است با کنتورهای تجمیعی با نام تجاری SepTech به عرصه تولید رسانده است. اپلیکیشن طراحی‌شده اطلاعات مصرف مشترکان و هزینه انرژی مصرف‌شده را در تلفن همراه مشترکان به نمایش می‌گذارد. برای آشنایی بیشتر با محصول و تیم فراجهش گفت‌وگوی زیر با پژمان فرمانبر را بخوانید.

 

درباره اعضا و پیشینه تحصیلی و کاری تیم خود توضیح دهید؟

بنده پژمان فرمانبر هستم دانشجوی ارشد الکترونیک دانشگاه صنعتی شریف و بیش از سه سال است در صنعت الکترونیک مشغول به فعالیت هستم. قبل از اینکه تیم استارتاپی تشکیل دهیم نه به صورت کارمند بلکه به صورت کارآموز و یک محقق سعی کردم در این صنعت تجربه کسب کنم، هم زمان مشغول به تحصیل هم بودم. در همین حین من و برادرم  پوریا که از بچه های دانشگاه شریف است با عرفان جدی از فارغ‌التحصیل دانشگاه اجمان و مهندس سجادی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه امیرکبیر آشنا شدیم. تیم ما از دانشجویان نخبه و باتجربه تشکیل شده است که هر کدام تجربه بالای ۶شش تا هفت سال کار در صنعت هایتک کشور را دارند و با چند وزارت‌خانه همکاری‌های موفقیت‌آمیزی در پروژه‌هایی از قبیل صنایع دفاعی، خودرو، نفت و گاز و انرژی داشتند و اختراعاتی نیز در این زمینه‌ها ثبت کرده‌اند.

 

در مورد محصول خود توضیح دهید و دلیل انتخاب ایده خود را بگویید؟

طرح ما هوشمندسازی کنترل‌های کشاورزی و کنترل‌های آب و گاز خانگی است و طرحی که در حال حاضر به صورت خاص روی آن کار می‌کنیم طرح هوشمندسازی کنترل‌های کشاورزی است. این ایده براساس نیاز بحران آب کشور مطرح شد، چگونگی صرفه‌جویی در مصرف آب و مدیریت آن و کنترل برداشت غیر مجاز از چاه  و .. همه این موارد از نیازهای مطرح‌شده بود. بر این اساس دورهمی‌ها و جلساتی را با استادان، مهندسان و افراد باتجربه انجام دادیم و جلسات متعددی با پژوهشکده نیرو، آب و انرژی برگزار کردیم. این طرح زمانی جدی شد که بحث احیای دریاچه ارومیه مطرح شد.

 

آیا محصول شما نمونه خارجی دارد؟ در این‌صورت مزیت محصول شما نسبت به آن چیست؟

  محصول نمونه خارجی ندارد. طرح بر اساس نیاز شکل گرفته است. البته کشور ما به خاطر مشکلی که برای دریاچه ارومیه پیش آمد خیلی زودتر از بقیه کشورها آن را درک کرد. کمپین‌هایی تشکیل و طرح‌هایی ارائه شد که در کشورهای دیگر درباره این مورد چیزی مطرح نشده بود گرچه حتی شاید بیشتر از ما بحران آب را داشته باشند اما ما زودتر وارد عمل شدیم. البته دو یا سه شرکت خارجی مثل ترکیه وارد عمل شده‌اند و دستگاهی مشابه ما را می‌سازند اما تمرکز آنها در کشورهای اروپایی است و بازار خوبی در اروپای شرقی هم دارند. محصول آنها مزیتی نسبت به دستگاه ما ندارد و طرحی است که شاخ و برگ آن را زدند تا بتوانند بسازند و خیلی راحت بفروشند. فقط مسئله‌‌ این است که شرکت ترکیه از لحاظ وجهه بین‌المللی در اروپا فوق‌العاده پذیرفته شده است.

 

از چه ساز و کار و تکنولوژی در محصول خود استفاده کردید؟

تکنولوژی استفاده شده لبه تکنولوژی صنعت الکترونیک و مخابرات است. یعنی ما از لحاظ کم‌مصرفی سیستم کاملا مشابه با آخرین محصول هالیورد Dell و شرکت‌های اروپایی و آمریکایی …. هستیم و از IC هایی که آن‌ها استفاده کرده‌اند ما هم استفاده کردیم با این تفاوت که این تجهیزات مستقیم وارد ایران نمی‌شود و ما از چین تهیه می‌کنیم.

 

محصول شما کدام بخش از نیاز بازار را پاسخ می‌دهد؟

 محصول ما فعلا متمرکز روی سیستم آب و انرژی است و نیاز کشور را در زمینه قرائت هوشمند چاه‌های کشاورزی و مدیریت مصرف آب برطرف می‌کند. البته شرکت‌های دانش‌بنیان دیگر خارج از دانشگاه شریف مشابه محصول ما را تولید کردند اما به هر حال این محصولی که ما و چند شرکت دیگر دانش‌بنیان تولید کرده‌ایم حداقل دولت ما را به این قطعیت رسانده است که در مدیریت مصرف کلان آب کشور نیاز به هیچ شرکت خارجی نداریم.

 

موانع و سختی‌هایی که در این مسیر داشتید چه بوده است؟

 در صنعت ایران مشتری اول دولت است و نیازی که بخش خصوصی دارد از نظر مالی قابل قیاس با دولت نیست، مشکل ایران نیز همین است که از طرف دولت کنترل می‌شود و از نظر پرداخت خیلی مشکل دارد. ما همه این مسائل را می‌دانستیم و با علم به این قضیه وارد شدیم، پیشنهاد دادند محصولی ساده بسازید که بتوانید به مردم بفروشید یعنی مشتری شما مردم باشند نه دولت شاید هزینه مالی که ابتدا به دست می‌آورید کم باشد ولی نقد و زود دریافت می‌کنید.

 

مهم‌ترین عامل موفقیت یک کارآفرین و تولید یک کسب و کار چیست و چه عواملی را در موفقیت خود سهیم می‌دانید؟

 شناخت خوب بازار و برنامه درست برای بازاریابی محصول عوامل مهمی در موفقیت یک محصول هستند اما عامل مهم در موفقیت یک کارآفرین این است که بتواند محصول را بفروشد یعنی به معنای دیگر اینکه فروشنده خوبی باشد.  ما هنوز خود را موفق نمی‌دانیم اما اگر هم دستاوردی بوده است از عواملی که راه‌گشای ما در این مسیر بودند می‌توانم به صمیمیت و انسجامی که در تیم وجود دارد و تجربه کاری و دانش فنی اعضای تیم اشاره کنم.


چشم‌اندازی که برای کسب و کار نوپای خود در نظر گرفته‌اید چیست؟

در نظر داریم که محصول خود را به صورت انبوه به فروش برسانیم. بر همین اساس همه برنامه و تلاش خود را به سمتی هدایت می‌کنیم که تولید فقط به عهده ما باشد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

برنامه تجاری سازی شریف

برنامه تجاری‌سازی شریف که تحت حمایت دانشگاه صنعتی شریف در شهریور 1393 شکل گرفت باهدف حمایت و پشتیبانی از دانشجویان به‌منظور تجاری‌سازی دستاوردهای فناورانه خود در قالب کسب‌وکارهای مبتنی بر نوآوری و توانمندسازی و ارتقا قابلیت‌های کارآفرینانه دانشجویان و جهت‌دهی ایده تیم‌ها به سمت حل مسائل و نیازهای کشور فعالیت‌های خود را آغاز کرد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]