اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13960218248496119

۴ کاربرد کنونی اینترنت اشیا

کد: 13960218248496119

https://goo.gl/tQMOYv

، تهران , (اخبار رسمی): اینترنت اشیا موضوع مهمی است و این را زمانی به‌خوبی متوجه می‌شویم که به فرصت‌های بی‌شماری که ایجاد خواهد کرد نگاهی بیندازیم. می‌خواهیم در ادامه برخی از حقایق اینترنت اشیا را باهم مرور کنیم .

کاربرد اینترنت اشیا

دنیا به سمتی پیش خواهد رفت که کاربرد بسیاری از ابزارها وسایل اطرافمان بدون اتصال به شبکه و تبادل داده قابل‌تصور نباشد.

اگرچه همین حالا هم دستگاه‌های متصل به اینترنت زندگی ما را احاطه کرده‌اند، اما شرایط حال حاضر اصلاً با آنچه در آینده و با هجوم دستگاه‌های IOT رخ خواهد داد قابل قیاس نیست!

گفته می‌شود شبکه ارتباطی ماشین با ماشین، ظرف 10 سال آینده ۱۹ تریلیون دلار فرصت اقتصادی ایجاد ‌می‌کند و طبیعی است که شرکت‌های مختلف بخواهند هرکدام سهمی از این آورد مالی داشته باشند.

اما این همه ماجرا نیست! یعنی باید گفت هیچ‌کس کل ماجرا را نمی‌داند!

می‌خواهیم در ادامه برخی از حقایق اینترنت اشیا را باهم مرور کنیم شاید دید روشن‌تری به این تکنولوژی پیدا کنیم:

 

۴ مورد از حوزه‌های فعالیت حال حاضر اینترنت اشیا:

1- اکنون یک دهه است که سیستم پیچیده‌ای از نرم‌افزار مدیریت داده و تگ‌های RFID واگن‌ها و محتوای آن‌ها را بررسی می‌کنند. باقی شیوه‌های نقل‌وانتقال نیز سال‌ها است روند مشابهی را طی می‌کنند. دفعه بعدی که محموله‌ای را ارسال و یا دریافت کردید حتماً به نقش تگ‌های RFID و سیستم‌های مدیریتی متصل به اینترنت آن فکر کنید! بدون این تکنولوژی‌های هیچ محموله‌ای با این کیفیت و سرعت به مقصد نمی‌رسید.
2- به‌جرئت می‌توان گفت طی این پنج سال اخیر، هیچ ماشین لوکس یا میان رده‌ای وارد بازار نشده است مگر اینکه اتصال به اینترنت و سیستم‌های ارتباطی از راه دور به نحوی در آن تعبیه‌شده باشد. از OnStar، BlueLink، UConnect گرفته تا Sync تقریباً تمام این سیستم‌های ماشین‌های متصل به شبکه کار مشابهی انجام می‌دهند. از طریق یک اپلیکیشن موبایل، یک صفحه وب و یا حتی یک فرمان صوتی الکسا، می‌توانید ماشین خود را استارت زنید، بخاری را روشن، مقصد را در نقشه مشخص، در را قفل یا قفل را باز کنید. تمام این قابلیت‌ها از طریق یک سرور مرکزی و یک ارتباط اینترنتی مداوم ممکن می‌شود.
3- سال‌ها است که جنرال الکتریک از مفاهیم اینترنت اشیا برای رصد عملکرد موتورهای جت خود استفاده می‌کند. سنسورهای پیچیده و متعددی که در هر پرواز بیش از ۱۴ گیگابایت داده عملیاتی را گزارش می‌کنند. این اطلاعات توسط سرورهای عظیمی روی زمین آنالیز می‌شود و با بررسی شرایط موجود و فشار وارد بر موتورها، فرآیند نگهداری و تعمیر را بهینه می‌سازد. با این کار نه‌تنها کیفیت عملکردی ارتقا می‌یاید، بلکه از روی‌دادن حوادث و اتفاقات ناخواسته نیز پیشگیری می‌شود.
4- در بسیاری از روندهای درمانی، دوز و برنامه زمانی مصرف دارو اهمیت بسیار زیادی دارد. اینترنت اشیا می‌تواند کمک کند تا این دوزها به‌طور دقیق و زمان مصرف دارو به‌موقع یادآوری شود.

بسته‌بندی‌های قرص و دارو متصل به شبکه، می‌توانند زمان مصرف دارو را به شما یادآوری و به پزشک گزارش کنند و در صورت فراموشی هشدار بدهند. برخی از این قوطی‌ها حتی قابلیت سفارش مجدد دارند. به‌این‌ترتیب که با اتمام دارو، نسخه بعدی را از طریق دکمه‌ای تعبیه‌شده در درپوش قوطی سفارش می‌دهید.

این‌ها تنها بخشی از قابلیت‌ها و امکاناتی است که اینترنت اشیا در اختیار ما و کسب‌وکارها گذاشته است. دنیا به سمتی پیش خواهد رفت که کاربرد بسیاری از ابزارها وسایل اطرافمان بدون اتصال به شبکه و تبادل داده قابل‌تصور نباشد. سنسورهایی که داده‌ها را جمع‌آوری می‌کنند، سرورهایی که آن‌ها را ذخیره و نرم‌افزارهایی که تحلیل می‌کنند و درنهایت اقداماتی که بر مبنای تحلیل‌ها بدون دخالت ما انجام خواهد گرفت. این آینده‌ای است که اینترنت اشیا برای ما متصور است و اکنون در آغاز آنیم!

 

منبع: iott.ir مرجع اینترنت اشیا در ایران

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

آی‌اوتی‌تی iott

آی‌اوتی‌تی(iott.ir) جامع‌ترین مرجع اینترنت اشیاء در ایران،دریچه‌ای است رو به دنیای فناوری‌های نوین. آی‌اوتی‌تی بر آن است تا دانش و تکنولوژی روز را با مخاطب سهیم شده و سهمی در رشد و توسعه آن داشته باشد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]