اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13960612259965652

۶ نقش کلیدی افراد تیم

کد: 13960612259965652

https://goo.gl/NAvLXk

، رشت , (اخبار رسمی): با درک وظایف و نقش افراد تیم، درک خواهید کرد که هر کدام از اعضاء برای دستیابی به هدف مورد نظر چه عملکردی باید ارائه دهند. در اغلب موارد با وجود روشن و مشخص بودن نقش ها و مسئولیت ها، تمام پتانسیل تیم در مدت کوتاهی سقوط خواهد کرد. در تیم هایی که شما با آن ها کار می کنید این اتفاق چطور رخ می دهد؟

با درک وظایف و نقش افراد تیم، درک خواهید کرد که هر کدام از اعضاء برای دستیابی به هدف مورد نظر چه عملکردی باید ارائه دهند. در اغلب موارد با وجود روشن و مشخص بودن نقش ها و مسئولیت ها، تمام پتانسیل تیم در مدت کوتاهی سقوط خواهد کرد. در تیم هایی که شما با آن ها کار می کنید این اتفاق چطور رخ می دهد؟

- شاید در برخی موارد انتظاری را که از افراد دارید به درستی انجام نمی دهند.

- شاید برخی دیگر از انعطاف کافی برخوردار نیستند، در نتیجه همه چیز دچار رخنه و شکاف می شود.

- شاید یکی از افراد تیم دچار نا امیدی شود چرا که نگرش او با سایرین در تضاد است.

نقش افراد درون تیم را به ۹ دسته تقسیم بندی شده (مدل بلبین) که این نقش های مشخص موجب موفقیت تیم می شوند. در ادامه با این نقش ها آشنا می شویم.

ایجاد تعادل بیشتر در  افراد تیم

شما به عنوان عضوی از تیم از طریق درک درست از نقش خودتان در درون تیم می توانید نقاط قوت خود را بهبود و گسترش داده و نقاط ضعف خودتان را مدیریت کنید. این درک از موقعیت، موجب بهبود نوع ارتباط شما با سایر افراد تیم خواهد شد. غالباً رهبران تیم ها و توسعه دهندگان از این مدل برای ایجاد تعادل بیشتر در تیم استفاده می کنند.

اگر تمامی افراد تیم سبک رفتاری و نقش مشابهی داشته باشند، در این صورت ممکن است که تیم نامتعادل شود. اگر همه ی افراد تیم از قدرت کار گروهی مشابهی برخوردار باشند ممکن است برای انجام وظایف و مسئولیت های خود به جای همکاری با یکدیگر، رقابت کنند.

با دانستن این مطالب شما می توانید دریابید که چه نقش هایی در درون تیم نیاز به پوشش دارند و یا اینکه چه میزانی تنش رفتاری و یا ضعف در میان افراد تیم وجود دارد.

نکته: مدل بلبین بر پایه ی مشاهدات رفتار و سبک ارتباط میان فردی می باشد. بلبین پیشنهاد می دهد که افراد تمایل دارند خودشان را با یک نقش خاص تطبیق دهند.

توجه: ممکن است شما و افرادی که با آن ها کار می کنید، در شرایط متفاوت رفتار و واکنش های متفاوتی از خود نشان دهید. شرایطی مانند حضور در یک تیم جدید یا تغییری در فعالیت تیم فعلی.

همچنین این مسأله را در نظر داشته باشید که نظریه های دیگری نیز در رابطه با تیم وجود دارند که برخی از آن ها مکمل این نظریه و برخی دیگر با آن در تعارض هستند.

شناخت مدل نقش تیم از بلبین

بلبین نُه نقش برای افراد تیم در نظر گرفته و همه ی آن ها را در سه گروه دسته بندی کرده است. هر کدام از این نقش ها در تیم به نوع رفتار و قدرت روابط بین فردی بستگی دارد.

در مقاله "مهارت های مهم در مدیریت تیم"، از مدیران نواندیش،  با روش های مهم و کاربردی در مدیریت تیم خود آشنا خواهید شد.

۱- نقش بر پایه ی فعالیت (افراد عمل گرا) :

۱- شکل دهندگان یا موتورهای محرک گروه (Shaper)

۲- افراد اجرایی (Implementer)

۳- کامل کننده ها یا تمام کننده ها (Completer-Finisher)

شکل دهندگان یا موتورهای محرک گروه (SH): شکل دهندگان افرادی هستند که چالش های ایجاد شده در تیم را بهبود می بخشند. آن ها افراد پر انرژی و معمولاً برونگرایی هستند که از تحریک کردن دیگران لذت می برند و همیشه بهترین رویکرد را برای حل مسائل پیدا می کنند. این افراد کسانی هستند که همه چیز را بهم می زنند تا اطمینان حاصل کنند که همه ی احتمالات در نظر گرفته شده است.

از نقاط ضعف این افراد این است که اغلب اوقات شکل دهندگان با وجود مشکلاتی که در چالش های به وجود آمده مشاهده می کنند باز هم تمایل دارند تا شجاعانه به سمت آن بروند در صورتی که افراد دیگر تسلیم شدن را ترجیح می دهند. نقطه ضعف بالقوه ی این افراد جر و بحث کردن است که ممکن است برای دیگران آزار دهنده باشد.

افراد اجرایی (IMP): افراد اجرایی کسانی هستند که کارها را انجام می دهند. این افراد ایده ها و مفاهیم پذیرفته شده در تیم را به فعالیت ها و برنامه های کاربردی تبدیل می کنند. آن ها معمولا افرادی محافظه کار و با انضباط هستند که کارها را به صورت سیستماتیک و کارا و بسیار سازماندهی شده انجام می دهند. این افراد کسانی هستند که شما می توانید برای انجام کارها روی آن ها حساب کنید.

یکی از ایرادات این افراد شاید نامنعطف بودن آن ها باشد و اینکه در برابر تغییرات تا حدی مقاومت می کنند.

کامل کننده ها-تمام کننده ها(CF): کامل کننده ها – تمام کننده ها افرادی هستند که پروژه ها را به طور کامل به پایان می رسانند. آن ها از این که در انجام پروژه ها خطایی وجود نداشته باشد و یا حذفیاتی صورت نگرفته باشد، اطمینان حاصل می کنند. این افراد به جزئیات کوچک توجه می کنند.

این افراد خیلی به مهلت تعیین شده برای تکمیل پروژه توجه دارند و به علت همین نگرانی و توجه، به گروه فشار می آورند تا کار موردنظر را در زمان تعیین شده به پایان برسانند. تعریف این افراد از یک فرد حرفه ای این است : با وجدان و مشتاق.

با این حال از نقاط ضعف قابل قبول این افراد این است که ممکن است  نگرانی های غیر ضروری داشته باشند و شاید تفویض اختیار نیز برای آن ها سخت باشد.

۲- نقش بر پایه ی افراد (مردم گرا)

۱- هماهنگ کننده ها (Cordinator)

۲-  گروهی کارها یا دیپلمات ها (Team Workers)

۳- کاشف یا محقق منابع (Resource Investigator)

هماهنگ کننده ها (CO): هماهنگ کننده ها افرادی هستند که به صورت سنتی نقش رهبری تیم را بر عهده دارند و همچنین به عنوان رئیس نیز به آن ها اشاره می شود. آن ها تیم را برای درک و فهم  اهداف مورد نظر راهنمایی می کنند. این افراد معمولاً شنوندگانی عالی هستند و همچنین به طور طبیعی توانایی تشخیص جایگاه هر کدام از اعضاء تیم را در جدول سازمانی دارند. آن ها افرادی آرام  هستند و در تفکیک وظایف بسیار مؤثر و تأثیر گذار عمل می کنند.

نقطه ضعف این افراد این است که با تفویض اختیار بیش از حد، از مسئولیت های شخصی خود دور می شوند و تمایل به دستکاری آن ها دارند.

گروهی کارها یا دیپلمات ها(tw): گروهی کارها افرادی هستند که در حال ارائه پشتیبانی هستند تا اطمینان حاصل کنند که افراد درون تیم به صورت اثربخش با هم همکاری می کنند. این افراد نقش مذاکره کنندگان را در درون تیم دارند. همچنین آن ها افرادی انعطاف پذیر، دیپلماتیک، حساس و باهوش هستند. گرایش آن ها به سمت افرادی است که در گرفتن حق خود توانا هستند مگر این که اولویت تیم همبستگی وکمک کردن به افراد همراه باشد.

ضعف این افراد این است که گرایشات غیرمنطقی دارند ودر مباحثه ها و تصمیم گیری ها نامتعهد هستند و این وضعیت را حفظ می کنند.

کاشف یا محقق(RI): محققان خلاق و کنجکاو هستند. آن ها گزینه های قابل دسترسی را کشف می کنند، مخاطبین را گسترش می دهند و به عنوان نماینده ی تیم برای بدست آوردن منابع برای تیم به مذاکره می پردازند. آن ها اعضای پرشور و مشتاق گروه هستند،کسانی که با شناسایی و کارکردن با ذینفعان خارج از گروه به تکمیل اهداف گروه کمک می کنند. آن ها معمولا به خارج سازمان می روند و اغلب افراد برون گرایی هستند. در واقع غالبا به نظرات و ایده های دیگران گوش می دهند و پذیرای آن ها هستند.

نقطه ضعف این افراد این است که به سرعت اشتیاق خود را از دست می دهند و اغلب بیش از حد خوش بین هستند.

در این مقاله با ۶ نقش از مدل ببین آشنا شدید، در مقاله آتی به معرفی سه نقش باقی مانده می پردازیم.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

مدیرنو

ما باور داریم قدم در راهی نهاده‌ایم که با ارائه‌ی آموزش‌های اصولی و کاربردی، مقالات تخصصی، مشاوره‌ی حرفه‌ای و سایر فعالیت‌های خود و همچنین با مساعدت و همکاری اساتید و مدیران مجرب کشور، می‌توانیم گامی موثر در جهت بهبود و پیشرفت بنگاه‌های اقتصادی و به طبع آن رشد کشور برداریم.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

علم و آموزش