اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13960625261025652

کارآفرینی سازمانی چیست؟

کد: 13960625261025652

https://goo.gl/W9gWm4

، رشت , (اخبار رسمی): با توجه به رقابت شدید، تغییرات سریع، نیازهای جدید کارکنان و مشتریان و اصلاح شیوه‌های مدیریت سنتی برای استفاده بهینه از قابلیت‌های کارکنان، سازمان‌های امروزی سعی می‌کنند تا توجه بیشتری به کارآفرینی از خود نشان دهند.

به گزارش مدیرنو، استفاده از نوآوری به عنوان یک ساز و کار برای تعریف دوباره‌ی سازمان و موقعیت سازمان در بازار و در رقابت با دیگر سازمان‌ها، هسته‌ی اصلی کارآفرینی سازمانی را تشکیل می‌دهد.

کارآفرینی سازمانی، مفهومی در ارتباط با جهت‌گیری‌های کارآفرینانه‌ی یک سازمان می‌باشد. اگرچه کارآفرینی سازمانی ریشه در ادبیات کارآفرینی دارد اما امروزه کارآفرینی سازمانی به عنوان یک مفهوم مستقل، جایگاه خود را در ادبیات مدیریت یافته است.

کارآفرینی سازمانی چیست؟

با وجود زمینه‌های مختلف، بسیاری از نقش‌های کارآفرینان مشابه است، به همین علت ارتباط نزدیکی بین کارآفرینی و کارآفرینی سازمانی وجود دارد.

- کارآفرینی سازمانی ابداع شده تا فعالیت‌های نوآورانه را در یک بافت سازمانی توصیف کند.

- در کارآفرینی سازمانی، افراد سازمان  تلاش می کنند تا کسب و کار موجود را بهبود بخشند. از طرف دیگر، واژه‌ی کارآفرینی سازمانی بر جنبه‌های مشارکت و همکاری نیز تأکید دارد.

- کارآفرینی سازمانی همچنین می تواند بهبود یک فرایند را درون شرکت در برگیرد.

کارآفرین سازمانی کیست؟

کارآفرینان سازمانی افرادی هستند که فرایند نوآوری را برای رسیدن به نتایج موفقیت آمیز هدایت می کنند. آن ها تولیدات، خدمات و فرایند های جدیدی را معرفی کرده تا شرکت را قادر سازند به رشد و سود بالایی دست یابد.

کارآفرین سازمانی فردی است که هنگام کار در یک سازمان بزرگ، از مهارت‌های کارآفرینانه‌ی خود استفاده کرده و منابع را سازماندهی می‌کند تا فعالیت جدیدی را ایجاد و مدیریت کند.

در مقاله "مهارت های روزمره مدیران کارآفرین" از مدیران نواندیش، به مهارت های روزمره و ویژه‌ی مدیران کارآفرین اشاره شده است که مطالعه آن را به شما پیشنهاد می کنیم.

اهمیت کارآفرینی سازمانی

صاحب نظران این حوزه، در ارتباط با اهمیت کارآفرینی در سازمان ها، به نکات جالبی اشاره کرده‌اند. آن‌ها معتقدند سازمان‌های کارآفرین در مقابل سازمان‌های سلسله مراتبی به مراتب بهتر کنترل می‌شوند؛ زیرا تناسب بین سیستم و سرمایه‌های فکری خود را به دقت حفظ می‌کنند.

کارآفرینی در سازمان‌های مختلف

کارآفرینی محدود به تعداد خاصی از سازمان‌ها نیست. در ذیل به ۴ نوع از تقسیم‌بندی انواع سازمان‌ها اشاره می‌شود :

- سازمان‌های انتفاعی یا غیرانتفاعی: یک فعالیت تجاری از طریق فروش تولیدات یا خدمات برای کسب سود ایجاد شده و توسعه می‌یابد؛ در حالی که یک فعالیت غیرانتفاعی به منظور بهبود کیفیت زندگی برای اقشاری از جامعه به وجود می‌آید مانند صلیب سرخ.

- سازمان‌های کوچک و بزرگ: فعالیت کارآفرینی ممکن است در یک شرکت بزرگ یا در خانه، مدرسه و یا در یک سازمان محلی صورت گیرد.

- سازمان‌های تولید کننده‌ی کالا یا خدمات: کارآفرینان ممکن است به کاری اشتغال داشته باشند که به ارائه خدمات یا به تولید کالا می‌پردازد.

- سازمان‌های محلی، ملی یا بین المللی: فعالیت‌های کارآفرینی ممکن است در خانه، مدرسه، استان، کشور یا در سطح بین‌المللی انجام گیرد.

ویژگی های کارآفرینان سازمانی

کارآفرینان سازمانی فاصله‌ی میان نوآوران و مدیران را از بین می‌برند؛ ایده‌های جدیدی را مطرح و آن‌ها را به واقعیت تبدیل می‌کنند. از یک دورنمای قوی برخوردارند و شهامت تحقق بخشیدن به آن را نیز دارند. می‌توانند تصور کنند که چه کسب و کاری و چه تولیداتی مورد نظر مشتریان می باشد و بالاخره اینکه آن‌ها قادر به ترسیم فرآیند کارآفرینی از ایده تا عمل هستند.

کارآفرینان سازمانی معمولاً از طریق پول برانگیخته نمی شوند بلکه انگیزه‌ی اصلی آن ها نیاز به موفقیت است. از طرف دیگر، کارآفرینان سازمانی، عمل‌گرا هستند و منتظر اجازه برای انجام کار نیستند. آن ها اهدافی را دنبال می‌کنند که خودشان آن ها را تنظیم کرده باشند. کارآفرینان سازمانی موفق یاد می‌گیرند که بر اشتباهاتشان غلبه کرده و ریسک ناشی از کار را مدیریت کنند.

میانه‌روی در ریسک از دیگر ویژگی بارز کارآفرینان سازمانی است. آن‌ها ریسک‌های کاری را قبل از شروع محاسبه می‌کنند. کارآفرینان موفق معمولاً ریسک‌های بالا را قبول نمی‌کنند و هر کاری که امکان پذیر باشد انجام می‌دهند تا ریسک را کاهش دهند.

خلاقیت نیز از خصوصیات مشترک در تمامی کارآفرینان است اما در کارآفرینی سازمانی که تخصیص منابع به سختی انجام می گیرد، کارآفرین سازمانی، در صورتی که به ایده ی خود ایمان داشته باشد، باید راهی برای تامین منابع اجرای ایده بیابد.

نوآوری بر خلاف اختراع، به هیچ وجه یک کار فردی نیست؛ بلکه باید تیمی از افراد علاقمند به کار گرفته شوند. نکته ی مهم این است که تمام افراد گروه باید از دور نما و استراتژی های کار آگاه باشند و تعهد قلبی نسبت به آن داشته باشند.

خلق ایده؛ شروع فرآیند کارآفرینی سازمانی

زمانی که افراد بر روی یک ایده ی جدید تمرکز می کنند، در واقع فرآیند کارآفرینی آغاز شده است. از این دیدگاه، افرادی که در یک بافت سازمانی، ایده هایشان را به واقعیت تبدیل می کنند، کارآفرین سازمانی نامیده می شوند.

کارآفرینان باید ایده ی مناسبی را از میان چندین ایده انتخاب کنند. در عین حال آن ها ممکن است به طور همزمان چند ایده را در ذهن داشته باشند. یک ایده ی خوب باید برای شرکت، بازار و خود کارآفرین مناسب باشد.

ایده زمانی مناسب و هماهنگ با بازار خواهد بود که نیازهای واقعی مشتریان را به درستی تشخیص دهد. ایده همچنین باید متناسب با فرهنگ سازمانی باشد تا به سودآوری و رشد منتهی شود؛ مهمتر از همه ایده باید با مهارت ها و تجربیات کارآفرینان هماهنگ باشد.

ایده ها از کجا می آیند؟

ایده ها ممکن است به طور ناگهانی به ذهن خطور کند یا از طریق صحبت با کارکنان واحد های مختلف، کنجکاوی فردی، تحقیقات بازار و پروژه‌های اخیر سازمان به وجود بیاید. نکته‌ی مهمی که معمولا مورد غفلت قرار می‌گیرد، تطبیق ایده با منابع موجود سازمان برای تولید محصول یا خدمت جدید است.

منبع:مدیران نواندیش

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

مدیرنو

ما باور داریم قدم در راهی نهاده‌ایم که با ارائه‌ی آموزش‌های اصولی و کاربردی، مقالات تخصصی، مشاوره‌ی حرفه‌ای و سایر فعالیت‌های خود و همچنین با مساعدت و همکاری اساتید و مدیران مجرب کشور، می‌توانیم گامی موثر در جهت بهبود و پیشرفت بنگاه‌های اقتصادی و به طبع آن رشد کشور برداریم.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

علم و آموزش