کد: 13960717263487707

هیپنوتیزم درمانی

کد: 13960717263487707

https://goo.gl/cYZh6d

، تهران , (اخبار رسمی): هیپنوتیزم یک روش درمانی موثر و شاخه‌ای از علم روانشناسی است که به دلیل عدم دخالت هیچ گونه داروی شیمیایی و بدون هر عوارضی می تواند سلامت بیمار را تضمین کند و به درمان بسیاری از بیماری‌های روانی و اختلالات هیجانی و عاطفی وی بپردازد.

هیپنوتیزم درمانی
هیپنوتیزم درمانی

هیپنوتیزم چیست؟

چکیده و اصل هیپنوتیزم در ایجاد یک تمایل و توانایی خلاصه می‌شود که باید در فرد هیپنوتیزم شونده پدید آید. او باید بتواند از صحبت‌های هیپنوتیزور و در ذهن روشن و فعال خود تصویری زنده و واضح بسازد و تمام تخیلات و تمرکز ذهنی خود را تنها در این راستا تجهیز و تمرکز بخشد. مطالبی که هیپنوتیزور به او ارائه می‌دهد ممکن است حقایقی قطعی یا سمبولیک باشند.

این تصویری که از هیپنوتیزم ارائه گردید، با پدیده‌هایی که به صورت خودجوش در جریان زندگی روزمره ما به وجود می‌آیند، مطابقت می‌کنند. یعنی مواقعی که ما شدیداً توسط جریاناتی که در اطراف ما می‌گذرد،  جذب  می‌شویم. برای شرح این پدیده بهتر است مطلبی از دکتر کلمن را عیناً نقل کنیم:

در زندگی روزمره، ما بارها حالت خسته یا از خود بی خود شدن را تجربه می‌کنیم. در حالاتی که وقایعی، به اصطلاح، ذهن ما را تسخیر می‌کنند. در این لحظات ما موقتاً آنچه را در اطرافمان می‌گذرند، فراموش می‌کنیم. برای مثال کسانی که مرحله‌ی نهایی یک مسابقه فوتبال را در تلویزیون مشاهده می‌کنند، تمام وجود خود را بر روی بازی متمرکز می‌سازند و نسبت به همه چیز، از جمله این که  به چه صورتی روی مبل قرار گرفته‌اند یا این که همسرشان آنها را برای صرف غذا صدا می‌کند، بی توجه می‌شوند.

 


دکتر لوبا در مورد دیگر فرآیندهایی که در زندگی، ما را جذب می‌کنند می‌گوید: بسیاری از ما در برخی از موقعیت‌ها، حالت عدم احساس درد یا حالت بی حسی را تجربه کرده ایم. مثلاً موقعی که عمیقاً مجذوب یک داستان پلیسی می‌شویم، برخی دردهای سبک بدنی را حس نمی‌کنیم. در بعضی از موقعیت‌ها از جمله در لحظاتی که عمیقاً مجذوب صحبت‌های دوستی می‌شویم، ممکن است صدای زنگ یا صدای فردی که مستقیماً ما را صدا می‌کند، نشنویم.

عکس این حالت هم وجود دارد. در لحظاتی از زندگی تمام توجه خود را معطوف به احساس نامطبوعی کرده‌ایم. مثلا انتظار درد روی صندلی دندان پزشک یا توجه برای احساس بو یا طعمی ناخوشایند و حصول این احساس در پی آن. در لحظاتی که فردی قانع شده یا به او تلقین شده که از عهده کار خاصی بر نمی‌آید، نمی‌تواند به خوبی آن کار را هر چند ساده و آسان هم باشد، انجام دهد. ولی اگر ما اعتماد به نفس خودمان را به دست آوریم و مطمئن شویم که قادر به انجام این کار هستیم، حتما در انجام آن توفیق پیدا می‌کنیم.

 

هیپنوتیزم درمانی چیست؟

هیپنوتیزم یک روش درمانی موثر و شاخه‌ای از علم روانشناسی است که به دلیل عدم دخالت هیچ گونه داروی شیمیایی و بدون هر عوارضی می‌تواند سلامت بیمار را تضمین نموده و به درمان بسیاری از بیماری‌های روانی و اختلالات هیجانی و عاطفی وی بپردازد.

هیپنوتیزم درمانی روشی است که اجراکننده آن (هیپنوتیست) حالتی خلسه گونه از اطاعت و تلقین پذیری در شخص برمی‌انگیزد. تمرکز بسیار بالای فرد موجب افزایش تلقین پذیری می‌شود که در این حالت می‌توان احساس یا افکار مختلف را به بیمار القا نمود، در این عمل میزان تلقین پذیری فرد بیش از حد نرمال می‌شود.

 

برخلاف تصور عامه مردم، تقریبا همه افراد بشر هیپنوتیزم پذیرند. به واقع هر چه فردی بیش‌تر هوشمند باشد بهتر پذیرای هیپنوتیزم خواهد بود.

 

پیش‌تر تصور می‌شد که تنها افراد ساده‌لوح و زودباور هستند که به آسانی هیپنوتیزم می‌شوند؛ ولی این اعتقاد دیگر اعتبار ندارد. تمام افراد در تمام درجات می‌توانند هیپنوتیزم شوند؛ اما برخی زمینه قوی دارند و راحت‌تر هیپنوتیزم می‌شوند و برخی به سختی هیپنوتیزم شده و نسبت به آن مقاوم هستند. برخی افراد خیلی عمیق هیپنوتیزم نمی‌شوند و جلسات زیادی را باید صرف کنند تا به درمان پاسخگو باشند و عموما تاثیر آن بر افراد مختلف متفاوت است.

 

 

تلقین اصلی ترین وجه هیپنوتیزم درمانی

بابک معصوم، متخصص اعصاب و روان و فوق تخصص بیماری‌های سایکوسومتایک اظهار داشت: تمام افراد در تمام درجات می‌توانند هیپنوتیزم شوند اما برخی زمینه قوی دارند و راحت تر هیپنوتیزم  می‌شوند و برخی به سختی هیپنوتیزم شده و نسبت به آن مقاوم هستند.

وی اضافه کرد: در هیپنوتیزم تمرکز فرد روی یک حالت خاصی افزایش یافته و هوشیاری آن بر اطراف و محرک‌های محیطی کم شده و تمرکز به یک صدای خاص یا حرکت خاص منحصر می‌شود.
معصوم تصریح کرد: در هیپنوتیزم درمانی تمرکز بسیار بالای فرد موجب افزایش تلقین پذیری می‌شود که در این حالت می‌توان احساس یا افکار مختلف را به بیمار القا نمود، در این عمل میزان تلقین پذیری فرد بیش از حد نرمال می‌شود.

 

هیپنوتیزم درمانی می‌تواند به دو شکل متفاوت صورت بگیرد:

 

1- دگر هیپنوتیزم درمانی:

در این حالت، درمانگر پس از صحبت کردن با بیمار و ایجاد آمادگی ذهنی و روحی در او، در صورت نیاز بیمار به القای خلسه هیپنوتیزمی، او را به عمق مناسبی که برای برنامه درمانی اش مناسب باشد، می‌رساند و در این شرایط به هیپنوتیزم درمانی می‌پردازد.


آیا هیپنوز خطری برای فرد هیپنوز شونده دارد؟

‌خیر! اگر هیپنوز درست و توسط کسی که به هیپنوز مسلط است و یک درمانگر آموزش دیده است، انجام شود، هیچ گونه خطری را برای فرد به دنبال ندارد.

 

ما قبول داریم که هیپنوز ناشیانه و آماتور ممکن است خطراتی برای روان و مغز داشته باشد. هیپنوز آموزش لازم دارد و کسی که می‌خواهد اقدامی‌ در این زمینه انجام دهد باید اجازه این کار را داشته باشد.
‌در مورد تکنیک هیپنوز نیز باید گفته شود  از زمانی که فرد وارد وضعیت هیپنوز می‌شود، تا زمانی که از این وضعیت بیرون می‌آید مسیری مانند مسیر زیر طی می‌شود که ‌رایــج تــریــن تـکـنـیــک استفـاده از روش آرام ســـازی پـیــش رونــده عـضــلانــی اســت.

از فــرد خـواسـتـه می‌شود که راحت تکیه بدهد. متنی گفته می‌شود که براساس آن از فرد خواسته می‌شود که اجازه دهد عضلات بدنش به ترتیب از پنجه پا ریلکس و شل شود. سپس عضلات کف پا، ساق پا و … از فرد خواسته می‌شود اجازه دهد که آرامش به صورت صعودی از اندامش بالا رود. در اثنا هم از شخص می‌خواهیم هر وقت ریلکس شدن را در عضلات مختلف حس کرد بـا انـگـشـت خـود اشـاره دهـد. به این اصطلاحا سیگنال فکری- حرکتی می‌گویند.

بـه هـمـیـن تـرتـیـب ادامـه پـیـدا مـی کـنـد تا کل عضلات از کف پا تا سر ریلکس و شل شوند. این الـقـا هـیـپـنـوز اسـت. در مـرحـلـه بـعـد الـقـائات و تـلـقـیـنـاتـی متناسب با مشکل بیمار به وی ارائه می‌شود.
در ایـن تـلـقـیـنـات بـه فـرد تـلـقین می‌شود که تـــوانــایــی کـنـتــرل رفـتــار خــود را دارد چــرا کــه می‌خواهد رابطه ای خوب با اطرافیانش داشته بـاشد. معمولا القا هیپنوز حدود 15دقیقه طول می‌کشد.

 

تلقینات درمانی نیز حدود 15 تا 20 دقیقه طول مـی‌کـشـد. برای بازگشت از هیپنوز هم از فرد خــواسـتــه مــی‌شــود کــه بـا شـمـارش مـعـکـوس چشمـانـش را باز خواهد کرد و تمام آرامش و نکات مثبتی که در این زمان تجربه کرده است را همراه خواهد داشت.
یک جلسه هیپنوتیزم در این شرایط حدود 45 دقیقه طول خواهد کشید.

 

علم هیپنوز چقدر در مراکز آموزشی و درمانی توسعه یافته است؟


‌متاسفانه هیپنوز گسترش بسیار محدودی داشته است. با توجه به اینکه هیپنوتیزم بسیار وقت گیر است و نیازمند مایه گذاشتن از خود است؛ چندان مقبول درمانگران نیست. از نظر مالی نیز چندان سودآور نیست؛ بلکه کاهش درآمد را هم می‌تواند به همراه داشته باشد.

این عوامل سبب شده است که تنها علاقمندان به این رشته وارد هیپنوتیزم شوند. گسترش آگاهی‌های عمومی‌ نیز در این زمینه اندک بوده است. بنابراین هیپنوتیزم چندان گسترش نیافته است. معتقدیم یوگا، مدیتیشن و  TM ‌نوعی  Self hypnosis هستند.‌ هر سه مورد یک وجه مشترک دارند. همه موارد نوعی کارکردن با درون و  Self Help ‌هستند. اما هیپنوتیزم هیچ ربطی به فلسفه و ایدئولوژی ندارد. در حالی که  TM ‌و یوگا نامگذاری‌های خاص دارند. خصوصا  TM ‌فلسفه و ایدئولوژی خاص خود را دارد.


 2- خود هیپنوتیزم درمانی:

در این روش کافی است بیمار طی 2 یا 3 جلسه، طریقه‌ی استفاده از خود هیپنوتیزم و نحوه‌ی درمان و تلقین به خود را بیاموزد. پس از آن می‌تواند با روشی که یاد گرفته خودش را در خلسه هیپنوتیزمی‌ قرار دهد و در این شرایط، به صورت ذهنی، متن تلقین را مرور کند و یا به نوار صوتی که پس از چند دقیقه سکوت. (مدت لازم برای رسیدن او به حالت خود هیپنوتیزم) متن تلقین را پخش می‌کند، گوش دهد. در این وضعیت، بیمار بدون نیاز به مراجعات مکرر به مطب پزشک و صرف هزینه گزاف، خودش این برنامه درمانی را انجام می‌دهد.


منبع: keramatzade.com

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

گروه تحقیقاتی کرامت

گروه تحقیقاتی کرامت با هدف تحقیق جهت تجربه زندگی زیباتر در تمام جنبه‌های مادی و معنوی، هدف گزاری،علم ثروت،موفقیت،قرآن،قانون جذب،قانون عشق و روابط،اعتماد به نفس و فن بیان، توسط استاد احمدرضا کرامت محقق و نویسنده در سال 1379 تأسیس گردید.استاد کرامت رسالت خویش را ترویج باور به وجود یگانه نیروی خیر حاکم بر جهان هستی می‌داند، ایشان معتقد است که تعالیم مطرح شده در کارگاه‌ها باعث رشد و تقویت این باور در مخاطبان، که با استفاده از ایمان به خدای یکتا، توکل به او و درک قوانین حاکم بر جهان هستی می‌توان حاکم بر سرنوشت خود شده و عنان زندگی را در دست گیرد.استاد  کرامت مدرس علم ثروت و موفقیت،دوره های زیادی آماده کرده، که با کمک این دوره ها،می توانید پایه و اساس و فونداسیون زندگی تان از اول بصورت اساسی بچینید.