اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13960816267176226

اختصاصی نسیم اقتصاد:

وضعیت سودآوری صنعت قند و شکر در بورس

کد: 13960816267176226

https://goo.gl/VmYhEz

، تهران , (اخبار رسمی): خبرها حاکی از آن است که در روزها‌ی گذشته جلسه‌ی تعیین نرخ قند در انجمن صنفی این صنعت برگزار شده است. اما سوال این است که چرا صنعتی که سودآوری مناسبی دارد باید همچنان یارانه بگیرد؟

وضعیت سودآوری صنعت قند و شکر در بورس
وضعیت سودآوری صنعت قند و شکر در بورس

به گزارش پایگاه خبری «نسیم اقتصاد»؛ یک کارشناس بازار سرمایه در خصوص وضعیت گروه قند و شکر در بورس اظهار کرد: قندی‌ها بابت هر کیلو شکر تولید شده از چغندر 236 تومان یارانه دریافت می‌کنند و در این وضعیت، اولین تصور شاید این باشد که یارانه باید قطع شود؛ اما در واقع بخش سودآور صنعت قند در بورس حاضر است و حداقل 20 واحد تولید کننده‌ی شکر در کشور، در معرض تعطیلی، ورشکستگی و مشکلات کارگری قرار گرفته‌اند.

ولید هلالات افزود: اما بخش سودآور صنعت قند و شکر که به میزان کافی چغندر دریافت می‌کند و حجم فعالیت آنها مناسب است وارد بورس شده است؛ لذا اینطور استنباط می‌شود که صنعت قند و شکر سودآور است. اما مجموع 37 شرکت فعال این صنعت در واقع سودآور نیست و اتفاقا بدهی‌های بانکی سنگین باعث مشکلات مهمی‌ شده است.

این تحلیلگر بورسی تاکید کرد: اگر به صورت مالی سنوات قبلی قندی‌ها مراجعه کنید، مثلا قند اصفهان و قند قزوین بدهی بانکی سنگینی داشته‌اند که با یارانه دولتی توانستند بدهی‌ها را تسویه کنند؛ اما سایر قندی‌ها که بورسی نیستند چون در بحران بزرگی قرار گرفته بودند، به لطف یارانه دولتی حقوق پرسنل را پرداخت کردند.

وی ادامه داد : جلسه‌ی روز  ۱۷ آبان برای تعیین نرخ و یارانه شکر در حالی برگزار شد که شکر 2520 تومان قیمت رسمی‌ داشت و یارانه آن 236 تومان بود اما در عالم واقع شکر در مهر ماه 2620 الی 2640 تومان معامله شده است.

وی با بیان اینکه دولت و انجمن صنفی تلاش می‌کنند تا صنعت از بحران خارج شود و آن 20 شرکت در آستانه تعطیلی بتوانند به کار خود ادامه دهند، گفت: سناریوی محتمل این است که مجموع نرخ شکر از 2756 تومان به 2880 الی 2950 تومان افزایش یابد و دولت برای حذف بار مالی، یارانه را حذف کند. به این طریق در واقع هم صنعت از بحران فاصله می‌گیرد و هم بار مالی این یارانه از دوش دولت برداشته می‌شود؛ اما نکته‌ی مثبت این جریان برای قندی‌ها آن است که یارانه دولتی که با تاخیر پرداخت می‌شد، حالا به صورت نقدی از خریدار وصول می‌شود و جریان نقدی شرکت‌ها بهبود می‌یابد.

وی با بیان اینکه حذف یارانه و اعلام نرخ شکر به عددی بیش از 2756 تومان اتفاقی مثبت برای صنعت قند خواهد بود و ورود نقدینگی بهتری نسبت به گذشته حاصل می‌کند، افزود: در قندی‌ها نسبت سود خالص به فروش عموما از 10درصد تجاوز نمی‌کند؛ لذا اگر فرض کنیم نرخ شکر 2880 یا 2950 و امثالهم تعیین شود؛ قطعا تعدیل مثبت با اهمیتی اتفاق می‌افتد. چون نرخ چغندر از پیش تعیین شده است. حال، باید منتظر ماند و دید تکلیف نرخ‌های فروش چه می‌شود تا سود و زیان شرکت‌ها به شکلی شفاف‌تر منتشر شود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

نسیم اقتصاد

این پایگاه خبری در تابستان سال 1395 از سوی وزارت ارشاد اسلامی، مجوز خود را به منظور انتشار اخبار اقتصادی و تحلیل آنها، اخذ کرد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]