اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13960904269266226

اختصاصی نسیم اقتصاد:

تفحص از بانک‌ها، آری یا خیر؟

کد: 13960904269266226

https://goo.gl/ebcjW2

، تهران , (اخبار رسمی): شنیده‌ها حکایت از جمع آوری امضا برای تحقیق و تفحص از برخی بانک‌ها دارد؛ در حالی که مشکل سیستم بانکی کشور با این اهرم‌های نظارتی حل نشده و نیازمند همدلی قوا است.

تفحص از بانک‌ها، آری یا نه؟
تفحص از بانک‌ها، آری یا خیر؟

به گزارش خبرنگار نسیم اقتصاد؛ زمزمه‌ی تحقیق و تفحص از برخی بانک‌ها در مجلس در حالی به گوش می‌رسد که به زعم بسیاری از نمایندگان به تصویب رسیدن این طرح غیر از هزینه‌های بالایی که در پی دارد شاید استقلال بانک مرکزی را نیز کاهش دهد. هر چند که نظارت بر تمام شئون کشور حق نمایندگان بوده و مجلس اجازه کنترل بر همه دستگاه‌ها را دارد؛ اما بسیاری از مواقع می‌توان به جای استفاده از ابزارهای نظارتی همچون تحقیق و تفحص با روشی بهتر و در فضای همدلی مشکلاتی که به این مسیر کشیده شده را رفع کرد.

در موضوع بانک‌ها و مشکلات پیرامونی آن‌ها همچون موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز، سودهای غیرمتعارف و برخی مشکلات در ارائه‌ی تسهیلات به جای تحقیق و تفحص باید مجلس در کنار دولت و حتی سه قوه در فضایی آرام سیستم پولی و مالی کشور را رفع کنند.

در این رابطه رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت وگو با پایگاه خبری نسیم اقتصاد با تاکید بر اینکه تحقیق و تفحص از هر دستگاهی حق مسلم مجلس است، گفت: در شرایط فعلی تحقیق و تفحص از بانک‌ها راه به جایی نمی‌برد و حتی ممکن است استقلال بانک مرکزی را نیز زیر سوال ببرد.

نماینده مردم آباده و بوانات در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه شاید برخی بانک‌ها با مشکلاتی در ارائه تسهیلات یا حتی محاسبه نرخ سود مواجه باشند، افزود: با تفحص از بانک‌ها هیچ مشکلی حل نمی‌شود بلکه مشکلاتی که اکنون پیش روی مردم از تخلف برخی بانک‌ها حس می‌شود باید در فضای همدلی مرتفع شود.

وی با تاکید بر اینکه نمایندگان به جای تفحص از بانک‌ها باید از رئیس بانک مرکزی و همچنین روسای بانک‌های متخلف دعوت کرده و نقطه نظرات خود را مطرح کنند، تصریح کرد: به طور حتم با نشست‌های مکرر و ارائه‌ی مطالبات از سوی نمایندگان و همچنین در نظر گرفتن بازه زمانی برای رفع مشکلات می‌توان به بهبود شرایط مالی کشور امیدوار بود.

زارع با بیان اینکه در شرایط فعلی تفحص از بانک‌ها به ورطه گروکشی کشیده می‌شود، گفت: نباید در شرایط فعلی که نظام اقتصادی ما با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کند خود نیز بر مشکلات بیافزاییم.

این نماینده‌ی مردم در مجلس دهم، ادامه داد: رئیس کل بانک مرکزی باید با حضور در جلسات کمیسیون‌های تخصصی مجلس به سوالات نمایندگان پاسخ داده و در صورت لزوم بیلان کاری بانک‌های مطالبه شده را به نمایندگان ارائه کند تا هر نوع ابهامی‌در خصوص عملکرد بانک‌ها وجود دارد رفع شود.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: ابزارهایی همچون تحقیق و تفحص در مواقعی باید مورد استفاده قرار بگیرد که مشکلات در فضای همدلی مرتفع نشود در حالی که اکنون مشکلات سیستم بانکی کشور با نشست‌های کارشناسانه قابل حل است.

مفتح: توضیحات روسای بانک‌ها و رئیس کل بانک مرکزی باید شنیده شود

براساس این گزارش، شکی در ضرورت بهبود سیستم بانکی کشور وجود ندارد؛ اما اینکه راهکار رفع مشکلات پیش روی این شبکه چیست از دید نمایندگان متفاوت است به گونه ای که محمد مهدی مفتح سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفت وگو با خبرنگار ما با تاکید بر اینکه حق قانون مجلس نظارت بر تمامی‌دستگاه‌ها و شئون کشور است، گفت: با توجه به مشکلات پیش آمده در خصوص برخی بانک‌ها ورود مجلس برای تسریع در حل مشکل لازم است.

نماینده‌ی مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه دعوت از رئیس کل بانک مرکزی برای ارائه‌ی توضیحاتی در خصوص مشکلات پیش آمده درباره عملکرد برخی بانک‌ها لازم است، تصریح کرد: شاید بانک مرکزی و بانک‌هایی که قرار است تحقیق و تفحص از آن‌ها صورت بگیرد توضیحاتی برای نمایندگان داشته باشند که در صورت ارائه توضیحات نمایندگان قانع شوند.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه‌ی شبکه بانکی باید مشکلات پیش آمده هر چه سریع تر حل شود، گفت: در صورتی که تحقیق و تفحص از شبکه بانکی و برخی بانک‌ها مصوب شود باید در فضایی به دور از سیاسی بازی و کاملا کارشناسانه کارها پیش برود تا مشکلی از کشور حل شود.

مفتح تاکید کرد: در سال‌های اخیر با پررنگ تر شدن مشکلات موسسات مالی غیر مجاز و همچنین موضوع سودهای غیرمتعارف ضرورت رسیدگی به مشکلات شبکه بانکی بیش از پیش خودنمایی می‌کند.

قاضی پور: با تفحص از دو بانک خصوصی و بانک مرکزی به دنبال شفاف سازی هستیم

نادر قاضی پور عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، یکی از طراحان اصلی تحقیق و تفحص از بانک‌ها معتقد است تنها راه شفاف سازی عملکرد مالی شبکه بانکی تفحص از ان‌ها بوده از این رو با تدوین طرحی این موضوع را در مجلس پیگیری می‌کند وی در گفت وگویی با نسیم اقتصاد از تدوین طرحی برای تحقیق و تفحص از دو بانک خصوصی و همچنین بانک م رکزی خبر داد و گفت: برای شفاف سازی عملکرد شبکه بانکی کشور این تفحص در دستور کار قرار گرفته است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

نسیم اقتصاد

این پایگاه خبری در تابستان سال 1395 از سوی وزارت ارشاد اسلامی، مجوز خود را به منظور انتشار اخبار اقتصادی و تحلیل آنها، اخذ کرد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

بانک، بیمه و سرمایه | حقوقی و قانون