اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13960913270304726

بیش از 30درصد از تهرانی‌ها به دیابت نوع دو مبتلا هستند

لزوم بازنگری در رژیم غذایی روزانه

کد: 13960913270304726

https://goo.gl/Y2RxoH

، تهران , (اخبار رسمی): بر اساس آخرین آمار انجمن ملی دیابت ایران، حدود پنج میلیون نفر در کشور به دیابت مبتلا هستند، در حالی که تعداد واقعی مبتلایان به این بیماری چیزی در حدود هشت میلیون نفر تخمین زده شده است و گفته می‌شود نیمی از این افراد از بیماری خود آگاه نیستند.

 لزوم بازنگری در رژیم غذایی روزانه
لزوم بازنگری در رژیم غذایی روزانه

کم‌تحرکی و عدم پیروی از یک رژیم غذایی مناسب احتمال ابتلا به بیماری دیابت را افزایش می‌دهد. در تهران نیز 30 درصد افراد یا به دیابت مبتلا هستند و یا در معرض آن قرار دارند. این آمار و ارقام زمانی معنادارتر می‌شوند که در کنار نتایج تحقیقات اخیر انستیتو تحقیقات تغذیه‌ی ایران و شرکت آب‌های معدنی دماوند قرار می‌گیرد که بر طبق این آمار، میزان نوشیدن روزانه آب در شهروندان تهرانی تا 25 درصد پایین‌تر از سرانه‌ی جهانی است. حال آنکه نوشیدن مایعات نقش موثری در پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع دو دارد.

دیابت چیست؟

دیابت نوعی اختلال در سوخت‌وساز (متابولیسم) بدن است که امروزه تعداد زیادی از مردم جهان با آن دست به گریبان هستند. در حالت طبیعی، غذا در معده تبدیل به گلوکز یا قند می‌شود. لوزالمعده (پانکراس) هورمون انسولین را ترشح می‌کند و این هورمون باعث می‌شود گلوکز توسط جریان خود وارد سلول‌های بدن شده و انرژی مورد نیاز بدن را تامین کنند. در بیماری دیابت اما، انسولین به میزان کافی در بدن تولید نمی‌شود و یا انسولین موجود قادر نیست وظایف خود را به درستی انجام دهد در نتیجه‌ی میزان قند خون افزایش می‌یابد. اگر دیابت کنترل و مهار نشود می‌تواند باعث از کار افتادن کلیه‌ها، بیماری‌های قلبی و خطرات جدی دیگری برای بیمار شود.

پیشگیری، به راحتی آب خوردن

شایع‌ترین نوع بیماری دیابت، دیابت نوع دو است که حدود 77 درصد بیماران مبتلا به دیابت در ایران به آن دچار هستند. متخصصان کم‌تحرکی و تغذیه نامناسب را مهم‌ترین علل افزایش این بیماری در جوامع به ویژه در شهرنشینان می‌دانند. آن‌ها بر این باورند که در کنار تحرک بیشتر، نوشیدن میزان کافی مایعات سالم، به‌ویژه آب در طول روز می‌تواند راحت‌ترین راه برای جلوگیری از افزایش قند خون باشد. نوشیدن آب خطر هایپرگلاسمی یا همان افزایش قند خون را کاهش می‌دهد و باعث کنترل بیشتر و بهتر میزان انسولین و قند خون در بدن می‌شود.

به گفته‌ی شبنم بحری، متخصص تغذیه، افرادی که دچار اضافه وزن زیاد هستند، هم‌زمان با داشتن یک رژیم غذایی کاهش وزن و با جایگزین کردن آب به جای نوشیدنی‌های گازدار می‌توانند میزان قند خون و انسولین خود را به شکل چشم‌گیری کاهش دهند که این امر نقش به‌سزایی در پیشگیری از ابتلا به دیابت در این افراد دارد.

فرهنگ‌سازی از دوران کودکی

شبنم بحری: رژیم غذایی افراد تابعی از عادات آن‌هاست که از دوران کودکی با آن بزرگ می‌شوند و از این رو جایگزینی آب به جای نوشیدنی‌های شکردار و گازدار نیازمند فرهنگ‌‎سازی و آموزش از دوران کودکی افراد است.

حال آن که بر اساس تحقیق دیگر انستیتو تحقیقات تغذیه و شرکت آب‌های معدنی دماوند در خصوص میزان نوشیدن آب در دانش‌آموزان تهرانی، مشخص شد 90 درصد دانش‌آموزان تهرانی روزانه مایعات کمتری نسبت به استانداردهای سازمان بهداشت جهانی، یعنی دو هزار و 400 میلی‌لیتر مایعات می‌نوشند. این آمار با توجه به آن‌چه که گفته شد ضرورت آموزش افراد از سنین کودکی در خصوص عادت به نوشیدن مایعات سالم را بیش از پیش نشان می‌دهد تا با عادت کردن به یک رژیم غذایی سالم بتوان از بروز بیماری‌های مانند دیابت در بزرگسالی جلوگیری کرد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

دماوند

دماوند با قدمتی بیش از 40 سال از 1352شرکتی معتبر در صنعت آب‌های بسته‌بندی محسوب می‌شود که همواره سلامتی و تغذیه سالم مصرف‌کنندگانش بسیار حائز اهمیت است و از سال 1387این شرکت با یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های اروپایی و پیشرو در صنعت آب‌های بسته‌بندی و فعال در کشورهای مختلف همکاری می‌کند و به یمن این مشارکت سرمایه‌گذاری کلانی برای تکنولوژی مدرن کارخانه دماوند انجام داده است تا سطح کیفی و سلامت محصولات خود را به حد بهترین استانداردهای جهانی برساند.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

بهداشت و درمان | سلامت و زیبایی