اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13960920271096226

اختصاصی نسیم اقتصاد؛

سپرده ها از شبکه بانکی به گاوصندوق ها پناهنده می شوند

کد: 13960920271096226

https://goo.gl/LvF1CK

، تهران , (اخبار رسمی): اخذ مالیات از سود سپرده‌های بانکی پیشنهادی است که شاید در ظاهر به نفع تولید و بازگشت نقدینگی به بازار باشد؛ اما در واقع فرار سرمایه از شبکه بانکی را رقم می‌زند.

سپرده ها از شبکه بانکی به گاوصندوق ها پناهنده می شوند
سپرده ها از شبکه بانکی به گاوصندوق ها پناهنده می شوند

به گزارش پایگاه خبری نسیم اقتصاد؛ لایحه‌ی پیشنهادی بودجه سال 97 کل کشور که یک شنبه (19 آذرماه) از سوی دولت به مجلس تقدیم شد، با نکات جالبی همراه بود که یکی از آن‌ها اخذ مالیات از سود سپرده‌های بانکی بود موضوعی که مخالفان آن بیش از موافقان آن هستند.

شاید در نگاه اول اخذ مالیات از سپرده‌های بانکی اقدامی‌مناسب در جهت افزایش درآمدهای مالیاتی کشور باشد و همچنین به رونق اقتصادی کشور در نتیجه هدایت نقدینگی به بازار منجر شود؛ اما نباید از این مهم نیز چشم پوشی کرد که فرار منابع مالی از شبکه بانکی کشور نیز از دیگر پیامدهای اجرایی شدن این تصمیم است.

با مطرح شدن پیشنهاد اخذ مالیات از سود سپرده‌های بانکی دغدغه جدید در میان آحاد مردم ایجاد شده که دیگر بانک‌ها نیز مکان خوبی برای پس اندازهایشان نیستند. از این رو احتمال مراجعه مردم به مکان دیگری شاید گاوصندوق‌های قدیمی‌وجود داشته باشد که این خود فاجعه دیگری را منجر می‌شود.

بهمنی:

ارزش سپرده‌های مردم با اخذ مالیات از سود سپرده‌ها کاهش می‌یابد

پیشنهاد اخذ مالیات از سود سپرده‌های بانکی که در لایحه بودجه 97 کل کشور آمده موافقان و مخالفانی دارد که هر توضیحات هر کدام در نوع خود درست و منطقی است در این رابطه محمود بهمنی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، با غیرمنطقی خواندن عملیاتی شدن این تصمیم، می‌گوید: اگر ما بخواهیم یک روزی بگوییم که از سپرده‌های مردم مالیات بگیریم با این اقدام پول‌ها از سیستم بانکی خارج شده و به صورت زیرزمینی فعالیت‌ها می‌شود.

رئیس کل سابق بانک مرکزی با تاکید بر اینکه تفکر اخذ مالیات از سود سپرده‌های بانکی با هدف هدایت نقدینگی به سمت تولید اشتباه است، افزود: ممکن است ارقام و سپرده‌های درشت با اجرایی شدن این تصمیم به سمت تولید هدایت شوند؛ اما مردمی‌که پول اندکی داشته و توانایی کار کردن به علت از کار افتادگی یا بازنشستگی ندارند با تحقق این تصمیم از شبکه بانکی ناامید می‌شوند.

 بهمنی با بیان اینکه در حال حاضر هیچ توازنی میان سود سپرده‌ها و همچنین سود تسهیلات برقرار نیست، تصریح می‌کند: هیچ جای دنیا مالیات از سود سپرده‌ها اخذ نمی‌شود اگر کشوری هم مالیات اخذ کند به دلیل پایین بودن نرخ سود بانکی آن‌ها است، از این رو در کشور ما که تورم وجود دارد امکان عملیاتی شدن این موضوع وجود ندارد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه اجرایی شدن اخذ مالیات از سود سپرده‌های بانکی آن هم در حد خرد آن به مصلحت نیست، گفت: با اجرایی شدن این تصمیم کاهش ارزش سپرده‌های مردم رخ می‌دهد.

موسوی لارگانی:

اخذ مالیات از سود سپرده‌ها خروج منابع از شبکه بانکی را رقم می‌زند

در سال‌های اخیر با بیشتر شدن مشکلات اقتصادی کشور تمایل به سرمایه گذاری نزد بانک‌ها به عنوان بی خطر و بدون ریسک ترین نوع سرمایه گذاری محبوب بسیاری از افراد بوده است به گونه‌ای که بسیاری از منابع به سمت سپرده گذاری در شبکه بانکی هدایت شده است در این رابطه سید ناصر موسوی لارگانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، با بیان اینکه اخذ مالیات از سود سپرده‌های بانکی هم منفعت داشته و هم معایب، گفت: اگر از سپرده‌ها مالیات گرفته شود بسیاری از منابع به چرخه تولید بازگشته و می‌تواند اقتصاد کشور را احیا کند.

نماینده‌ی مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه بدون ریسک بودن سپرده گذاری نزد بانک‌ها در سال‌های اخیر اقبال سپرده گذاری نزد آن‌ها را افزایش داده است، افزود: با اجرایی شدن پیشنهاد اخذ مالیات از سود سپرده‌های بانکی منابع به سمت تولید برای عدم پرداخت مالیات هدایت خواهد شد.

موسوی لارگانی ادامه داد: از جمله معایب اجرایی شدن پیشنهاد مذکور این است که اجرایی شدن اخذ مالیات از سود سپرده‌های بانکی تاثیر منفی بر روند سپرده گذاری در بانک‌ها داشته و باعث خروج منابع از شبکه بانکی شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، افزود: در کشورهای اروپایی از سپرده‌ها مالیات اخذ نمی‌شود؛ اما بانک‌ها به سپرده‌ها نیز سودی نمی‌پردازند. از این رو در کشور ما این موضوع باید مورد کار کارشناسی بیشتر قرار بگیرد، هر چند که اجرایی شدن این موضوع به افزایش درآمد مالیاتی می‌انجامد.

کریمی:

پرداخت مالیات در همه کشورها وجود دارد

علی اکبر کریمی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، با بیان اینکه در دنیای فعلی همه کشورها بر اساس اخذ مالیات اداره می‌شوند، می‌گوید: همه دولت‌ها درآمدهای خود را از محل مالیات به دست می‌آورند. این مالیات در همه جا ساری و جاری است، در همه‌ی فعالیت اقتصادی و انتفاعی که فرد در جامعه می‌برد با توجه به خدماتی که از دولت دریافت می‌کند و زیرساخت‌هایی که دولت تامین می‌کند، او هم مکلف است در تامین این هزینه‌ها و پرداخت مالیات مشارکت کند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

نسیم اقتصاد

این پایگاه خبری در تابستان سال 1395 از سوی وزارت ارشاد اسلامی، مجوز خود را به منظور انتشار اخبار اقتصادی و تحلیل آنها، اخذ کرد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

بانک، بیمه و سرمایه