اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13960923271576226

اختصاصی نسیم اقتصاد:

معیار دولت برای حذف 34 میلیون یارانه بگیر چیست؟

کد: 13960923271576226

https://goo.gl/VgvCKD

، تهران , (اخبار رسمی): حذف 34 میلیون ایرانی از دریافت یارانه نقدی در لایحه‌‌ی بودجه 97 خبری بود که به علت نبود مکانیزم‌های شناسایی افراد مشمول و غیرمشمول نگرانی‌هایی را رقم زده است.

معیار دولت برای حذف 34 میلیون یارانه بگیر چیست؟
معیار دولت برای حذف 34 میلیون یارانه بگیر چیست؟

به گزارش خبرنگار نسیم اقتصاد؛ هدفمندی یارانه‌ها به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های طرح تحول اقتصادی کشور بود که با حذف تدریجی یارانه‌ از مواد سوختی، مواد خوراکی، آب، برق و سایر اقلام در ایران از سال 90 هر ماه به صورت نقدی 45 هزار و 500 تومان به مردم پرداخت شد.

هم‌زمان با پرداخت نقدی یارانه‌ها بخش قابل توجهی از مردم که عمدتا از اقشار متوسط و ضعیف جامعه هستند به آن دل بسته و امورات زندگی خود را بر اساس این میزان ناچیز اداره کرده‌اند، از یک سال پس از اجرای این قانون زمزمه‌هایی مبنی بر اصلاح مسیر هدفمندی به گوش رسید تا اینکه دولت در لایحه بودجه 97 کل کشور تیر آخر را زده و از حذف 34 میلیون ایرانی از لیست یارانه بگیران خبر می‌دهد.

هر چند شکی در انحراف قانون هدفمندی از مسیر تعریف شده وجود ندارد، اما حذف یک باره 34 میلیون ایرانی نیز از این لیست بی تاثیر نبوده و تبعات بسیاری در پی خواهد داشت. از این رو لازم است دولت در شیبی ملایم اصلاح مسیر هدفمندی را دنبال کند.

زارع: لزومی‌به حذف ضربتی 34 میلیون یارانه بگیر نیست

لازمه اصلاح مسیر هدفمندی حذف دهک‌های پردرآمد از دریافت یارانه است که این موضوع نیازمند مکانیزم مشخص است. متاسفانه کشور ما در این زمینه نواقص بسیاری دارد. از این رو حتی توفیق در حذف 34 میلیون نفر از لیست یارانه بگیران نمی‌تواند نص صریح قانون را در این باره اجرا کند. زیرا امکان خطا در زمینه‌ی شناسایی دهک‌های نیازمند از غیر آن وجود دارد. در این زمینه رحیم زارع-سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس- با تاکید بر ضرورت ساماندهی مسیر هدفمندی یارانه‌ها، می‌گوید: ادامه‌ی شرایط فعلی و پرداخت یارانه به همه مردم به صلاح نیست، اما اینکه دولت بگوید به یک باره 34 میلیون ایرانی را از لیست یارانه بگیران حذف می‌کنم با هیچ منطقی همخوانی ندارد.

نماینده مردم آباده در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه دولت باید با تقویت سیستم‌های شناسایی دهک‌های نیازمند پرداخت یارانه را تنها در این گروه درآمدی توزیع کند، گفت: در نظر گرفتن بازه زمانی چند ساله برای اصلاح مسیر هدفمندی و حذف دهک‌های غیرنیازمند از دریافت یارانه نقدی لازم است.

زارع ادامه داد: با توجه به اینکه در لایحه بودجه 97 افزایش سوخت و رشد برخی قیمت‌ها مانند آب، برق، نان و غیره پیش بینی شده نباید چشم بسته یارانه‌ها را به ویژه در حوزه روستاییان و حاشیه شهرها که تحت پوشش هیچ نهاد حمایتی نیستند حذف کنیم.
این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه بسیاری از مردم تنها با یارانه 45 هزار تومانی خود امرار معاش می‌کنند، تصریح کرد: اگر در این روند حذف 34 میلیون ایرانی فرد نیازمندی به اشتباه حذف شود چه کسی پاسخگو خواهد بود؟
به گزارش نسیم اقتصاد، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: کمیسیون تلفیق به طور حتم با حذف ضربتی 34 میلیون ایرانی از لیست یارانه بگیران مخالفت خواهد کرد زیرا این موضوع پشتوانه کارشناسانه ای ندارد.
حاجی دلیگانی: دولت با حذف یارانه بگیرها منتظر تورم 60 درصدی باشد.

یارانه‌ها باید به افراد نیازمند پرداخت شود، اما اینکه چه کسی نیازمند است خود موضوع مهمی‌ بوده که نیازمند خط کش‌ها و شاخص‌های دقیق برای شناسایی است. در این رابطه حسینعلی حاجی دلیگانی-عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس- با بیان اینکه حذف یک باره 34 میلیون ایرانی از لیست یارانه بگیران اقدامی‌کاملا اشتباه است، تصریح کرد: باید مشخص شود پاسخگوی فشار مضاعفی که در اثر تصمیم دولت در خصوص حذف یارانه‌ها و همچنین افزایش نرخ حامل‌های انرژی بر مردم تحمیل خواهد شد کیست؟

نماینده‌ی مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه ویژه اقشار نیازمند جامعه بدون یارانه نمی‌توانند زندگی کنند، افزود: با لایحه بودجه 97 و تصمیمات دولت در آن تورمی‌ 60 درصدی بر مردم تحمیل خواهد شد.

حاجی دلیگانی ادامه داد: مجلس باید مخالفت خود با افزایش نرخ حامل‌های انرژی و همچین حذف 34 میلیون نفر از دریافت یارانه نقدی را ابراز کرده و مجوز این موضوع را به دولت ندهد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: تصمیم دولت برای حذف 34 میلیون یارانه بگیر و همچنین رشد نرخ حامل‌های انرژی زندگی 80 میلیون ایرانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. از این رو رسانه‌ها نیز باید به این مهم بیش از پیش توجه کنند.

باوجود تمام تلاش‌هایی که در سال‌های اخیر برای اصلاح مسیر هدفمندی صورت گرفته این قانون در ریل اصلی خود قرار نگرفته و برخی تصمیمات خلق الساعه بدتر شدن وضعیت فعلی را نیز رقم زده است. حال باید دید لایحه بودجه 97 و پیشنهادات دولت در کمیسیون تلفیق مجلس چه رنگ و بویی به خود می‌گیرد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

نسیم اقتصاد

این پایگاه خبری در تابستان سال 1395 از سوی وزارت ارشاد اسلامی، مجوز خود را به منظور انتشار اخبار اقتصادی و تحلیل آنها، اخذ کرد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

بانک، بیمه و سرمایه | شهر و جامعه