اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13960925271696226

اختصاصی نسیم اقتصاد:

تراکنش های بانکی در بودجه 97 چه تغییری می کند؟

کد: 13960925271696226

https://goo.gl/6cdqy2

، تهران , (اخبار رسمی): دولت در لایحه پیشنهادی خود، درآمد 5 هزار میلیارد ریالی از محل تراکنش‌های بانکی پیش‌بینی کرده است که این موضوع دغدغه‌هایی در مورد گران شدن خدمات بانکی را رقم زده است.

در بودجه 97 تراکنش‌های بانکی چه تغییری می‌کند؟
تراکنش های بانکی در بودجه 97 چه تغییری می کند؟

به گزارش خبرنگار نسیم اقتصاد؛ لایحه بودجه در حالی تقدیم مجلس شد که شائبه‌های زیادی برای مردم از افزایش عوارض خروج از کشور تا افزایش قیمت بنزین و همچنین پیش‌بینی درآمد 5 هزار میلیارد ریالی از محل تراکنش‌های بانکی در برداشت.

شکی در ضرورت کسب درآمد دولت از مسیرهای گوناگون وجود ندارد، اما هر ساله مردم در فصل بودجه‌ریزی دغدغه‌هایی در مورد گرانی اقلام مرتبط با زندگی خود را تمییز داده و در محافل دوستانه و خانوادگی به بحث‌های گوناگون در خصوص آن‌ها می‌پردازند.

بائوج لاهوتی: افزایش کامزدها و تراکنش‌های بانکی به صلاح نیست

زمزمه‌ی کسب درآمد 5 هزار میلیارد ریالی دولت از تراکنش‌های بانکی دغدغه گران شدن کارمزدهای بانکی را در بین مردم رقم زده به گونه‌ای که از همین حالا برخی بر بازگشت سبک و سیاق قبل دولت الکترونیک تاکید دارند. در این رابطه مهرداد بائوج لاهوتی- عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی- با بیان اینکه دولت باید از راه‌های مختلف به کسب درآمد بپردازد می‌گوید: اینکه هر سال دولت به کشف مسیر جدید برای کسب درآمد اقدام کند برای مردم جای نگرانی دارد زیرا این موضوع در وضعیت معیشت و نوع زندگی آن‌ها تاثیر مستقیم خواهد داشت.

نماینده‌ی مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه وظیفه دولت تحقق درآمدهای سالانه است، می‌افزاید: وظیفه‌ی و رسالت حاکمیت به این شکل نیست که تنها نگاه درآمدی داشته و فشار بر مردم تحمیل کند.

این نماینده‌ی مردم در مجلس دهم، با اشاره به موضوع پیش بینی درآمد 5 هزار میلیارد ریالی دولت از تراکنش‌های بانکی، ادامه می‌دهد: این موارد خدمات خیلی جزیی است و می‌تواند نتیجه‌ی عکس در خصوص تشویق مردم به استفاده از خدمات الکترونیکی بدهد.

بائوج لاهوتی با تاکید بر اینکه کنار گذاشتن پول نقد از سوی مردم برای دولت درآمدزایی خوبی داشته است، می‌گوید: با حذف اسکناس در معاملات اقتصادی تا حدود بسیاری هزینه‌ی چاپ اسکناس کاهش یافته، واردات کاغذ اسکناس کم شده و از این بار رو بار روی دوش دولت از بین رفته است.

وی می‌افزاید: ما نباید محدودیت‌هایی ایجاد کنیم که مردم ترجیح بدهند؛ کارهای خود را غیر الکترونیکی پرداخت کنند زیرا با افزایش هزینه تراکنش‌های بانکی وقوع این موضوع دور از ذهن نیست.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، یادآور می‌شود: تصویب درآمد 5 هزار میلیارد ریالی دولت از تراکنش‌های بانکی، کارمزدها و عملیاتی که دستگاه‌های کارتخوان انجام می‌دهند. در سال 97 به عنوان سال پایه نگرانی افزایش آن در سال‌های آتی را نیز در بر دارد، از این رو باید این موضوع در قانون بودجه حذف شود.

حسینی شاهرودی: هزینه‌های بانکی باید به صورت معقول و منطقی لحاظ شود

بسیاری از کشورهای دنیا در قبال خدمات بانکی حتی نگهداری سپرده‌های مردم نیز پول دریافت می‌کنند، از این رو کسب درآمد دولت‌ها از تراکنش‌ها نیز در این کشورها دور از ذهن نیست، در این رابطه سیدحسن حسینی شاهرودی-عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی- با اشاره به اینکه در همه دنیا به ویژه در کشورهای پیشرفته خدمات بانکی مشمول هزینه است، می‌گوید: سپرده گذاری افراد در کشورهای پیشرفته به ویژه کشورهای اروپایی نه تنها سودی دربر ندارد، بلکه هزینه‌ی نگهداری منابع پولی را هم از سپرده گذاران وصول می‌کنند.

نماینده‌ی مردم شاهرود و میامی‌ در مجلس شورای اسلامی، ادامه می‌دهد: طبیعی است که خدمات بانکی که مشتریان در کشورهای پیشرفته ارایه می‌شود مشمول هزینه‌هایی شود.

وی با بیان اینکه هزینه خدمات الکترونیک به نسبت حضور در بانک‌ها کمتر است، می‌گوید: خدماتی که بانک‌ها می‌دهند باید حساب و کتاب داشته باشد، بابت مانده پول و خواب پول مشتری باید هزینه‌هایی از جمله بهره و سود به مشتری پرداخت شود، از این رو بابت خدماتی هم که ارایه می‌شود نیز باید هزینه‌ها را شبکه بانکی دریافت کند.

این نماینده‌ی مردم در مجلس دهم، ادامه می‌دهد: هزینه‌های بانکی باید به صورت معقول و منطقی لحاظ شود تا از منظر مشتری قابل قبول باشد.

وی با بیان اینکه پیش بینی درآمد 5 هزار میلیارد ریالی از محل تراکنش‌های بانکی در بودجه 97 باید مورد واکاوی دقیق قرار بگیرد، می‌گوید: باید مشخص شود این منابع به به جیب بانک می‌رود یا دولت و اینکه اگر دولت قرار است از این منابع منتفع شود با چه عنوانی از جمله عوارض، مالیات یا عناوین دیگر خواهان رشد نرخ کارمزدها است.

عضو هیات ریسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: باید جداول بودجه مورد بررسی دقیق قرار بگیرد تا در مورد آینده درآمدهای دولت بتوان اظهارنظر دقیق کرد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

نسیم اقتصاد

این پایگاه خبری در تابستان سال 1395 از سوی وزارت ارشاد اسلامی، مجوز خود را به منظور انتشار اخبار اقتصادی و تحلیل آنها، اخذ کرد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

بانک، بیمه و سرمایه | شهر و جامعه