اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13961005273186226

گزارش نسیم اقتصاد از تجمیع کارت های خدماتی و بانکی با کارت هوشمند ملی؛

تجمیع کارت های عابر بانک با کارت هوشمند به صلاح است یا خیر؟

کد: 13961005273186226

https://goo.gl/ygiF6H

، تهران , (اخبار رسمی): به گفته‌ی عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، در بسیاری از اداره‌ها همراه با کارت هوشمند ملی، کپی کارت هوشمند هم از متقاضیان درخواست می‌شود و این امر نشان دهنده این است که اگر کارت هوشمند به معنای واقعی هوشمند باشد پس چه نیازی به ارائه‌ی کپی آن است؟

تجمیع کارت های عابر بانک با کارت هوشمند به صلاح است یا خیر؟
تجمیع کارت های عابر بانک با کارت هوشمند به صلاح است یا خیر؟

به گزارش پایگاه خبری نسیم اقتصاد، طرح تجمیع همه کارت‌ها در یک کارت شاید در نگاه اول  طرح خوبی به نظر بیاید؛ اما ازنظر فنی هزینه‌های زیادی را درپی دارد و از طرف دیگر بسترهای لازم برای چنین طرحی با وضعیت فعلی اقتصادی منطقی به نظر نمی‌رسد. این موضوع را از دید بسیاری از کارشناسان بررسی کردیم که به شرح زیر است:

سیدمحمدامین حسینی، کارشناس بانکداری الکترونیکی در گفتگویی با اقتصادنیوزیادآور شده بود که  تجمیع کارت‌های بانکی در کشور نیازمند الزامات خاص مالی است و در حال حاضر در کشور در حدود ۲۰ بانک و موسسه مالی داریم که هر کدام برای مشتریان خود کارت‌هایی صادر کرده‌اند که اگر قرار باشد این کارت‌ها تجمیع شوند، باید مبدا و حساب‌هایی که مشتریان از آن برای تراکنش‌های خود استفاده می‌کنند مشخص باشد، چرا که بانک‌ها در مورد تراکنش‌ها ذی‌نفع هستند بنابراین اینکه بتوانیم کارت‌ها را تجمیع کنیم عملی است؛ اما این که بتوانیم سود بانک‌ها را در آن در نظر بگیریم سخت به نظر می‌رسد. بهتر است کارت‌های مربوط به سلامت، تامین اجتماعی و حتی کیف پول خرد را در کارت هوشمند ملی تجمیع کنیم، اما این که همه کارت‌ها را تجمیع کنیم شدنی نخواهد بود.

از سوی دیگر محمد جواد آذری جهرمی‌، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره طرح تجمیع کارت‌های شخصی نظر مشابهی دارد و معتقد است: این طرح شامل کارت‌هایی نظیر سلامت، گواهینامه، پایان خدمت برای اجرای طرح دولت الکترونیک است و ارتباطی به کارت‌های بانکی ندارد و تجمیع بیش از 30 میلیون کارت بانکی و چندین میلیون کارت دولتی در یک کارت امکان پذیر نیست و از ابتدای پیشنهاد ما هم چنین موضوعی مد نظر نبود و برخی برداشت‌ها درباره این طرح نادرست بود.

مشاور اقتصادی وزیر ارتباطات دردولت یازدهم نیز درگفتگو با نسیم اقتصاد گفت: طرح تجمیع کارت‌های خدماتی و کارت‌های بانکی چنانچه اقتصاد در وضعیت ثباتی قرار داشته باشد به سلامت الکترونیک خواهد انجامید و بهتر است به جای حمل کردن کارت چندین بانک با استفاده از کارت هوشمند ملی بسیاری از امور روزمره را انجام دهیم و به نظر می‌رسد چنین طرحی تحول جدی در دولت الکترونیک و بانکداری الکترونیک ایجاد کند اما به شرط آنکه زمینه‌ها و الزامات همراه با آن به خوبی انجام شود.

عباس آرگون عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران در رابطه با طرح ادغام کارت‌های خدماتی و کارت‌های بانکی با کارت هوشمند ملی در گفتگو  با نسیم اقتصاد عنوان کرد: اقتصاد کنونی در شرایطی نیست که آمادگی انجام چنین طرح‌های پرتحول و هزینه بر را داشته باشد و نه تنها این طرح زیرساخت‌های لازم آن فراهم نشده است بلکه به نظر می‌رسد که کارکرد مناسبی هم ایفا نخواهد کرد و تنها با صرف هزینه‌های هنفگتی پس از مدتی به کنار خواهد رفت .

او افزود دربسیاری از اداره‌ها همراه با کارت هوشمند ملی،  کپی کارت هوشمند هم از متقاضیان درخواست می‌شود و این امر  نشان دهنده این است که اگر کارت هوشمند به معنای واقعی آن هوشمند باشد پس چه نیازی به ارائه کپی آن است؟ بنابراین اجرای این طرح با چنین ضوابطی انجام موفقیت آمیز و کاربردی بودن این طرح را با‌هاله ای از ابهام مواجه می‌کند .

درگفت و گو با نسیم اقتصاد محمدرضا آرمان مهر استاد اقتصاد دانشگاه صنعتی شاهرود، مطرح کرد که این طرح به نفع اقتصاد و مبادله خواهد بود؛ چرا که به کاهش هزینه‌های دولت می‌انجامد و با جمع آوری کارت‌های متعدد در دست مردم کمک بزرگی به کاهش هزینه‌ها و تسهیل در کارها خواهد شد و انجام این طرح راحتی بسیاری در امور روزمره زندگی برای مردم به ارمغان خواهد آورد .

همچنین به گزارش بانک مردم  سخنگوی ثبت احوال  کارت ملی هوشمند چندی پیش اعلام کرد که  به‌زودی این طرح  کاربردی می‌شود و  دریافت پول از عابربانک، افتتاح حساب و دادن پول به دستگاه خوددریافت از قابلیت‌های این کارت خواهد بود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

نسیم اقتصاد

این پایگاه خبری در تابستان سال 1395 از سوی وزارت ارشاد اسلامی، مجوز خود را به منظور انتشار اخبار اقتصادی و تحلیل آنها، اخذ کرد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

بانک، بیمه و سرمایه | شهر و جامعه