اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13961010273966226

اختصاصی نسیم اقتصاد:

نگرانی مردم از سونامی گرانی به حق است

کد: 13961010273966226

https://goo.gl/jCg6U7

، تهران , (اخبار رسمی): تغییرات نرخ بهره در آمریکا در بالا رفتن قیمت نفت جهانی به طور غیر مستقیم اثرگذار است و با بالارفتن و پایین آمدن نرخ بهره باعث نوسان در دیگر بازارها می‌شود. تجربه نشان داده است که هر زمان قیمت حامل‌های انرژی افزایش داشته است، سونامی‌ گرانی بر سایر کالاها نیز همراه آن آمده است.

نگرانی مردم از سونامی گرانی به حق است
نگرانی مردم از سونامی گرانی به حق است

مدیر سابق امور بین الملل شرکت ملی نفت در گفتگوی اختصاصی با نسیم اقتصاد درمورد علت افزایش بی سابقه قیمت نفت جهانی گفت: بازار نفت جهانی متاثر از عوامل گوناگونی است که از آن میان می‌توان به تقاضای فصلی و آغاز فصل سرمای شدید درآمریکا و اروپا اشاره کرد که با توجه به پرمصرف بودن این مناطق طبعا تقاضای فصلی از اپک نیز افزوده خواهد شد؛ اما درکنار عوامل مرتبط، عوامل بیرونی نظیر بازار طلا و نرخ بهره نیز بر بازار نفت جهانی اثرگذار هستند.

محمد علی خطیبی در ادامه افزود: تغییرات نرخ بهره در آمریکا در بالا رفتن قیمت نفت جهانی به طور غیر مستقیم اثرگذار است و با بالارفتن و پایین آمدن نرخ بهره باعث نوسان در دیگر بازارها می‌شود؛ همچنین با توافق اپک و تمدید تعهدات خود مبنی بر نداشتن تولیدات در سال آینده میلادی باعث شد تا تغییرات زیادی در بازار نفت رخ دهد و آن را به مرز 70 دلار برساند.

این کارشناس بین المللی انرژی با یادآور شدن افزایش قیمت حامل‌های انرژی به خصوص قیمت بنزین در بودجه‌ی سال 97 گفت: تجربه مردم در سال‌های گذشته نشان داده است که هر زمان قیمت حامل‌های انرژی افزایش داشته است، سونامی‌ گرانی بر سایر کالاها نیز همراه آن آمده است و افزایش قیمت حامل‌های انرژی مانند بنزین دامنه‌ی گسترده خود را بر سایر کالاها می‌اندازد و نگرانی مردم از وضعیت فعلی نگرانی به حقی است.

به گفته‌ی خطیبی  نقش دولت و مجلس در چنین وضعیتی این است که برای گران کردن کالاها و حامل‌های انرژی، رعایت اقشار آسیب پذیر را بکنند، چرا که آستانه تحمل مردم به شدت کم شده است و دولت باید رعایت حال طبقات ضعیف جامعه را بکند و به جای اینکه گرانی را در سطح یکسانی به اجرا درآورند، می‌توانند با پیاده‌سازی فرمول‌های خاص نظیر آنکه قیمت حامل‌های انرژی را برای افراد پرمصرف و قشر مرفه را بیشتر از قشر ضعیف و کم مصرف گران کند و با اختصاص دادن یارانه سوخت نظیر کارت‌های سوخت که قبلا وجود داشت برای افراد ضعیف با درنظرگرفتن 40 تا 50 لیتر درماه با نرخ کم شرایط را برای قشر ضعیف منعطف‌تر سازد.

او در ادامه خاطرنشان کرد: کسانی که درماه حقوق یک میلیون تا یک میلیون و نیم دارند چگونه می‌توانند هم اجاره خانه بدهند و هم خرج تحصیل کودکان خود را متقبل شوند و ازطرفی هر روز با افزایش هزینه‌های آب، برق، گاز و سوخت، درمان امرار معاش داشته باشند و متاسفانه هرروز زندگی برای چنین اقشاری سخت‌تر می‌شود.

کارشناس امور بین الملل نفت تصریح کرد: دولت و مجلس لازم است نه درشعار بلکه در عمل حمایت از طبقات ضعیف جامعه را توجه داشته باشند و همان گونه که در همه‌ی جای دنیا برای اقشار آسیب پذیر معافیت‌های گوناگون و بسته‌های مالی، آموزشی و رفاهی خاص درنظرگرفته می‌شود؛ لازم است مسئولان توجه به مردم را بیشتر سرلوحه کار خود قرار دهند، نه آنکه روز به روز فشار و توان مردم را تضعیف کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

نسیم اقتصاد

این پایگاه خبری در تابستان سال 1395 از سوی وزارت ارشاد اسلامی، مجوز خود را به منظور انتشار اخبار اقتصادی و تحلیل آنها، اخذ کرد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

شهر و جامعه