اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13961025276416226

گزارش نسیم اقتصاد از وضعیت سهام عدالت؛

پارادوکس سهام عدالت راه به کجا می برد؟

کد: 13961025276416226

https://goo.gl/eUB1Gh

، تهران , (اخبار رسمی): یکی از موضوعات بحث برانگیز اقتصاد این روزهای ایران مربوط به پرداخت سهام عدالت می شود و بسیاری بر این باورند که این طرح که از زمان ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد کلید خورد تا به امروز بازخورد چندانی نداشته است.

پارادوکس سهام عدالت راه به کجا می برد؟
پارادوکس سهام عدالت راه به کجا می برد؟

پروژه‌ی سهام عدالت که با هدف توزیع ثروت دولت میان بخش‌های کم درآمد جامعه  آغاز شد، به عقیده منتقدان با هدف کمک به خصوصی سازی شرکت‌های دولتی پا به عرصه گذاشته است. در این خصوص با استاد اقتصاد دانشگاه تهران دکتر ابراهیم رزاقی به گفتگو نشستیم که به قرار زیر است:

ابراهیم رزاقی درگفتگو با نسیم اقتصاد؛ درباره علت عدم موفقیت سهام عدالت گفت: سهام عدالت باید درست مدیریت شود، همان‌طور که بسیاری از طرح‌هایی که در صنایع دفاع و صنایع هسته‌ای ایران امروز حرفی برای گفتن دارند، مرهون مدیریت موفق هستند. طبق اصل اساسی در اصول مدیریت، مدیران یا باید درچارچوب سرمایه‌داری گام بردارند یا درچارچوب سوسیالیستی که به عقیده من هر دو شیوه راه به جایی نمی‌برد.

او در ادامه توضیح داد: در روش سرمایه داری که امروزه شیوه‌ی معمول در سبک مدیران شده است، همه چیز تحت تاثیر منابع شخصی قرار می‌گیرد و افراد به دنبال حداکثر سود هستند. از سوی دیگر در شیوه‌ی سوسیالیستی نیز که به دنبال دولتی کردن تمام منابع است نیز قابل اجرا نیست. به همین دلیل این دو نگاه مدیریتی به سمت خصوصی سازی و کسب سود است، نمی‌تواند کمک خاصی به حال مردم کند.

رزاقی مدیریت صحیح را از نوع تعاونی خواند و افزود: مدیریت برتر به معنی شکل تعاونی آن است که در طول تاریخ بارها موفقیت اجرای آن به اثبات رسیده است و شعار معروف یکی برای همه و همه برای یکی در معنای واقعی آن اجرا می‌شود. اما این شیوه‌‌ی در اقتصاد امروزی ما کم رنگ شده است و با مد نظر قرار دادن خصوصی‌سازی آن هم به شکل غیرواقعی خود درقالب طرح سهام عدالت سعی در پیش‌برد اهداف خود هستند؛ در نتیجه این می‌شود که عده‌ای ثروتمند شده و تبدیل به جامعه‌ای غیرتولیدی می‌شود و تنها عده‌ای از مردم که توان اقتصادی پایینی دارند، زیر بار این فشار له می‌شوند.

از سوی دیگر بسیاری از منتقدان اعتقاد دارند که این طرح برای کمک به خصوصی سازی شرکت‌های دولتی است و اقدامی‌ ظاهری بوده است. علی طیب نیا، وزیر اقتصاد دولت اول روحانی گفته بود که این طرح در عمل شرکت‌ها را بی صاحب کرد و به هدف خصوصی سازی که بالابردن کارایی و سود ده کردن شرکت‌های دولتی بود کمکی نکرد.

پیش‌تر نیز مهدی پازوکی دیگر اقتصاددان درگفتگو با نود اقتصادی درباره‌ی سهام عدالت گفت: عملکرد سازمان خصوصی‌سازی شفاف و قابل دفاع نیست. کارکنانی که در استانداری‌ها در قالب شرکت‌های تعاونی واگذاری سهام عدالت کار کرده‌اند، مدت‌ها است به دنبال حقوق و دستمزد خود هستند. سهام عدالت در جهت خصوصی‌سازی اقتصاد ایران خوب عمل نکرده است و سیستمی‌ بر آن حاکم نیست. سهام وقتی سهام است که قابلیت خرید و فروش داشته باشد. همچنین سازمان خصوصی‌سازی باید شفاف شده و دخل و خرج آن مشخص شود و کارکنان سازمان خصوصی‌سازی خیلی بیشتر از متوسط دولت حقوق دریافت می‌کنند که این امر تامل برانگیز است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

نسیم اقتصاد

این پایگاه خبری در تابستان سال 1395 از سوی وزارت ارشاد اسلامی، مجوز خود را به منظور انتشار اخبار اقتصادی و تحلیل آنها، اخذ کرد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

بانک، بیمه و سرمایه