اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13961026276646226

اختصاصی نسیم اقتصاد

خانه‌نقلی آرزو شد؟

کد: 13961026276646226

https://goo.gl/F6pfZ3

، تهران , (اخبار رسمی): گرانی آپارتمان‌های نقلی در ماه های اخیر توان خانه‌دار شدن اقشار متوسط و ضعیف جامعه را کم کرده است به گونه‌ای که تمایل به اجاره نشینی باز هم بیشتر شده است.

خانه‌نقلی آرزو شد؟
خانه‌نقلی آرزو شد؟

به گزارش پایگاه خبری نسیم اقتصاد؛ گرانی آپارتمان‌های نقلی خبری که در ماه‌های اخیر جز اخبار نخست حوزه‌ی مسکن و شهرسازی بوده است روزنه‌های امید قشر ضعیف جامعه برای خانه دار شدن را کور کرد؛ اما موضوع به همین جا ختم نشده و باید بدانیم که گرانی آپارتمان‌های کم متراژ به تدریج سرایت کرده و بازار مسکن در همه حوزه‌ها را درگیر می‌کند.

حباب قیمتی در حوزه‌ی خانه‌های نقلی که در روزهای اخیر به بزرگترین حد خود رسیده می‌تواند سیگنالی برای عمیق‌تر شدن رکود در بازار مسکن ترجمه شود، حال برای اتخاذ راهکاری در راستای تنظیم بازار مسکن باید علل و عوامل رشد نرخ‌ها بررسی شود.

علل گرانی خانه‌های نقلی چیست؟

عوامل بسیاری بر رشد قیمت خانه‌های نقلی نقش داشته که مهم‌ترین آن‌ها افزایش سقف تسهیلات مسکن و تعدیل نرخ سود بانکی و حتی بررسی لایحه بودجه 97 کل کشور در مجلس بوده است که این عوامل افزایش تقاضا و در پی آن صعودی شدن نرخ‌ها را رقم زده است در این زمینه علیرضا سلامی، مشاور وزیر راه و شهرسازی می‌گوید: با توجه به افزایش تقاضا برای خانه‌های کم متراژ در بازار مسکن، خطر گرانی این واحدهای مسکونی وجود دارد و بعید است که سقف وام خرید مسکن در سال جاری افزایش یابد.

از دیگر عوامل دخیل در گرانی خانه‌های نقلی رشد قیمت مصالح ساختمانی است. در این زمینه صدیف بدری، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس می‌گوید: گرانی بازار مسکن متاثر از لایحه بودجه 97 است و  گرانی مصالح ساختمانی حباب قیمت‌ها را بزرگ‌تر کرد.

هم‌زمان با رشد پرداخت وام در حوزه‌ی مسکن تمایل مردم برای رهایی اجاره نشینی با خرید خانه‌های کم متراژ افزایش یافت؛ اما متاسفانه برخی ایرادات وارده به شرایط فعلی اقتصاد کشور ترجمه رونق بازار را در حوزه‌ی رشد قیمت‌ها تلقی کرده‌اند به گونه‌ای که در جدول زیر نمونه‌ای از قیمت واحدهای نقلی در مناطق مختلف تهران را مشاهده می‌کنید:

محله    متراژ (مترمربع) سن بنا قیمت هر متر مربع (تومان)
خواجه عبدالله، هفتم 67 14 5 میلیون و 970 هزار
هفت تیر، بهار شمالی 64 16 5 میلیون و 630 هزار
شمس آباد، ریحانی 68 15 5 میلیون و 590 هزار
نیروی هوایی، پنجم 65 5 5 میلیون و 500 هزار
امیرآبادشمالی 69 15 5 میلیون و 360 هزار
شهران فلکه اول 65 نوساز 6 میلیون
آل احمد، ارمکان 65 20 5 میلیون و 500 هزار
تهرانپارس 63 نوساز 6 میلیون
پیروزی 21 متری دهقان 65 2 5 میلیون و 540 هزار
فاطمی‌پروین اعتصامی 70 15 5 میلیون و 500 هزار
ستارخان، حبیب اللهی 68 15 5 میلیون و 300 هزار

در شرایطی که بخش قابل توجهی از درآمد خانوارها صرف پرداخت اجاره‌بها می‌شود، به طور بدیهی فشار اقتصادی به خانوارها ایجاد می‌کند. شاید خرید آپارتمان‌های نقلی و کم متراژ و پرداخت اقساط وام بهتر از مستاجری باشد؛ اما در ماه‌های گذشته افزایش قیمت مسکن به ویژه نرخ واحدهای مسکونی کم متراژ باعث شده است که خرید خانه‌های نقلی نیز برای تبدیل به واقعیت شدن با چالش اساسی رو به رو باشد. در این زمینه مجید کیان پور، نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس می‌گوید: افزایش تسهیلات بانکی جذابیت زیادی برای خرید خانه‌های نقلی ایجاد کرد؛ اما همین جذابیت حباب قیمتی در واحدهای نقلی را به علت رشد تقاضا بزرگ‌تر کرد.

حال چالش بدتر از گرانی نرخ خانه‌های نقلی این است که ادامه روند رشد قیمت‌های بدون ضابطه در این بخش در سال آینده نیز دوباره بازار مسکن را با رکود رو به رو می‌کند؛ زیرا یکی از دلایل رکود بازار در سال‌های گذشته بحث افزایش کاذب قیمت مسکن بوده است که  باعث شد سطح دستمزد اکثر خانواده‌ها با قیمت خانه متناسب نباشد.

یکی از اتفاقات مفیدی که در روزهای اخیر در حوزه‌ی بازار مسکن رخ داد عاملیت بانک‌های مختلف در تسهیلات دهی در حوزه‌ی مسکن بود که این موضوع خود به انحصار در این بخش پایان داده و می‌تواند تاثیرات مثبتی در بهبود وضعیت داشته باشد. در این میان محمد رضا رضایی، رئیس کمیسیون عمران مجلس با تاکید براینکه عدم ارائه‌ی تسهیلات ارزان و همگن نبودن عرضه و تقاضا رشد قیمت مسکن را در پی داشته است، می‌گوید: عاملیت چند بانک در تسهیلات دهی انحصار مسکن را از بین می‌برد.

با این اوصاف گران شدن خانه‌های نقلی به هر دلیلی اکنون در بازار محرز شده و موضوع واجد اهمیت این است که رشد نرخ مسکن در بازه تورمی‌ مورد پذیرش است زیرا افزایش بیش از آن تبعاتی در بر خواهد داشت که بازار را برای سال‌های سال با رکود عمیق مواجه خواهد کرد.

حال باید از شرایط موجود به نحوی استفاده کنیم که در نهایت منجر به خانه دار شدن دهک‌های هدف شده و رونق مسکن و خرید و فروش آپارتمان‌ها تا جایی مورد استقبال واقع می‌شود که حداقل افزایش قیمت را در آن‌ها شاهد باشیم.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

نسیم اقتصاد

این پایگاه خبری در تابستان سال 1395 از سوی وزارت ارشاد اسلامی، مجوز خود را به منظور انتشار اخبار اقتصادی و تحلیل آنها، اخذ کرد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

مسکن و ساختمان