اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13961206284178341

چقدر از اهمیت برنامه‌ریزی در کسب و کارهای اینترنتی خبر دارید؟

برنامه‌ریزی کسب و کارهای اینترنتی (بخش اول)

کد: 13961206284178341

https://goo.gl/dAamcX

، مشهد , (اخبار رسمی): بدون برنامه‌ریزی هم احتمالا می‌توان به اهداف دست پیدا کرد ولی برنامه‌ریزی، احتمال رسیدن به اهداف را بسیار بالا می‌برد. پس من "برنامه ریزی" را روشی برای رسیدن به هدف تعریف می‌کنم. برای تعیین این مسیر، ابتدا باید اهداف خود را مشخص کنید، فعایت‌های اضافه را حذف کنید و به کار خود سرعت و قطعیت بخشید.

برنامه ریزی کسب و کارهای اینترنتی (بخش اول)
برنامه ریزی کسب و کار اینترنتی (بخش اول)

هدف‌گذاری، یکی از مسئولیت‌های مدیریتی است که باید بادقت و حوصله انجام شود. اهداف با توجه به شناخت بازار و ارزیابی تغییرات آن، مشکلات و فرصت‌های آتی، تجربه مدیریتی، وسعت و نحوه نگرش مدیر تعیین می‌شود

اهمیت برنامه ریزی برای کسب و کار اینترنتی

حتما این سوال را شنیده‌اید که "تفاوت هدف و رویا چیست؟". هدف هم در واقع نوعی از رویا و آرزوی شما است با این تفاوت که به آن باور پیدا می‌کنید، آن را می‌نویسید یا در ذهن خود مرور می‌کنید و برای رسیدن به آن برنامه‌ریزی می‌کنید. البته بدون برنامه‌ریزی هم با احتمال کم می‌توان به اهداف دست پیدا کرد ولی برنامه‌ریزی، احتمال رسیدن به اهداف را بسیار بالا می‌برد. پس من "برنامه ریزی" را راه و روشی برای رسیدن به هدف تعریف می‌کنم. برای تعیین این مسیر، ابتدا باید اهداف خود را مشخص کنید. تعیین دقیق اهداف به شما کمک می‌کند تا فعالیت‌های اضافه را حذف کرده و با سرعت و قطعیت بیشتری به سمت هدف خود در حرکت باشید.

چگونه هدف گذاری کنیم؟

هدف‌گذاری در کسب و کار، یکی از مسئولیت‌های مدیریتی است که باید بادقت و حوصله انجام شود. اهداف با توجه به شناخت بازار و ارزیابی تغییرات آن، مشکلات و فرصت‌های آتی، تجربه مدیریتی و وسعت و نحوه نگرش مدیر تعیین خواهند شد. برخلاف بسیاری از نظریه‌پردازان، معتقدم که اهداف ثابت نیستند و ممکن است در طول زمان با تغییر شرایط و مؤلفه‌هایی که ذکر کردم (تغییر بازار، شناخت بهتر بازار، ایجاد مشکلات جدید، به وجود آمدن موقعیت‌های جدید و ... ) اهداف شما تغییر پیدا کنند و نیازی نیست که برای رسیدن به اهدافی که در گذشته تعیین کرده‌اید بیش از حد اصرار کنید. پس نکته اول اینکه حتما اهداف خود را بنویسید تا بتوانید دائما آنها را در نظر آورده و درستی هدف‌گذاری خود را ارزیابی کنید. به عنوان مثال فرض کنید که شما تولیدکننده حصار فلزی هستید و در 3 ماه گذشته به ترتیب 2000متر، 8000متر و 14000متر حصار فلزی فروخته‌اید. برای خود هدف دوساله تعیین می‌کنید که به فروش 600000 متر در آخرین ماه از این دو سال برسید. پس از چند ماه متوجه می‌شوید که حصار از جنس پلاستیک فشرده با دوام بیشتر و با قیمت بسیار ارزان‌تر به بازار آمده و فروش شما به یک‌باره دچار افت شده است. این یک تغییر بزرگ در بازار شما است و قطعا نمی‌توانید با همان هدف‌گذاری قبلی به راه خود ادامه دهید یا باید آن‌را اصلاح کنید یا اینکه هدف جدید و متفاوتی برای خود تعیین کنید که این انتخاب، باز هم بستگی به مدیر و مؤلفه‌هایی که ذکر کردیم خواهد داشت.

نکته دوم اینکه اهداف شما باید واقعی، ملموس و مشخص باشند و در واقع به گونه‌ای انتخاب شوند که پس از مدتی قابل اندازه‌گیری باشند و بتوان بررسی کرد که تا چه میزان به هدف خود نزدیک شده‌اید. به این نمونه‌ها توجه کنید: " می‌خواهم تا یک سال آینده شرکت موفقی داشته باشم"، " می‌خواهم تا چند سال آینده درآمد زیادی از کسب و کارم به دست آورم ". قطعا این موارد و سایر موارد مشابه نمی‌توانند به عنوان هدف انتخاب شوند چرا که در هاله‌ای از ابهام قرار دارند و شما پس از گذشت چند ماه نمی‌توانید بررسی کنید و اندازه بگیرید که چقدر در مسیر هدف‌تان پیش رفته‌اید. ولی در مثال قبلی، زمان و مقدار دقیق هدف (فروش 600000متر حصار فلزی در ماه ) مشخص شده است. در هر کسب و کاری که هستید باید اهداف کاملا روشنی داشته باشید تا بتوانید برای آنها برنامه‌ریزی کنید.

اما آیا در ابتدای راه می‌توان هدف‌گذاری بلند مدت صحیحی داشت ؟ تفاوتی ندارد که شما در ابتدای کسب و کار خود هستید و یا اینکه مدتی از شروع فعالیت شما می‌گذرد، در هر صورت، ابتدای راه شما در مسیر برنامه‌ریزی صحیح، زمانی است که تصمیم به هدف‌گذاری می‌گیرید. اما هدف‌گذاری بلند‌مدت در این زمان چندان مطمئن به نظر نمی‌رسد. در هدف‌گذاری‌های تحصیلی و فردی شاید بتوان اینگونه عمل کرد و اهداف بلندمدت را در همان مرحله آغازین هدف‌گذاری تعیین کرد. به عنوان مثال "در سال ..... مدرک تخصص دندان پزشکی خود را می‌گیرم"، "در دوره بیستم، نماینده مجلس می‌شوم " یا "در سال .... برای تحصیل در رشته .... به آلمان می‌روم". اما در کسب و کار نمی‌توان به این راحتی هدف‌های بلندمدت تعیین کرد و اهداف باید براساس مؤلفه‌هایی مانند شناخت و تحلیل بازار، پیش‌بینی بازار، تجربه مدیریت در کسب و کاری که هستید، توانایی‌های شما و کارمندان شما، شناخت پتانسیل‌های موجود در کسب و کارتان و غیره انتخاب شوند. شناخت شما از این مؤلفه‌ها در ابتدای کار دائما تغییر می‌کند تا زمانی که به اصطلاح "در کار خود پخته شوید"، پس نباید برای تعیین اهداف بلند مدت در سازمان خود عجله کنید. هر چند، همان‌طور که قبلا هم عرض شد تغییر اهداف در بسیاری موارد لازم است و هیچ اشکالی ندارد اگر شما اهداف خود را بازنگری کرده و تغییر دهید ولی در بیشتر موارد تغییر اهداف و کوچک کردن آنها ممکن است باعث احساس ناخوشایند عدم موفقیت و سرخوردگی شما شود پس بهتر است که اهداف بلندمدت خود را با صبر و حوصله بیشتری تعیین کنید. اهداف تا حدود زیادی سلیقه ‌ی هستند و در افراد مختلف می‌تواند کاملا متفاوت باشد. به عنوان مثال فرض کنید که در یکی از شعبه‌های یک فروشگاه زنجیره‌ای، با سرمایه‌ای اندک غرفه فروش موبایل و لوازم جانبی زده‌اید. به این مثال‌ها در مورد اهداف بلندمدت دقت کنید:

"می‌خواهم تا 5 سال آینده بزرگ‌ترین غرفه این فروشگاه را داشته باشم"

" می‌خواهم تا 5 سال آینده از درآمد اینجا، مغازه‌ای 80متری در فلان خیابان داشته باشم"

"می‌خواهم تا 5 سال آینده در تمام شعبه‌های این فروشگاه در شهر خود، غرفه داشته باشم"

" می‌خواهم تا 5 سال آینده در تمام شعبه‌های این فروشگاه در ایران غرفه داشته باشم"

" می‌خواهم تا 5 سال آینده از طریق توسعه این غرفه و غرفه‌های جدید، برای 100 نفر ایجاد اشتغال کنم"

مشاهده می‌کنید که در یک کسب و کار چقدر می‌تواند تفاوت در هدف‌گذاری افراد مختلف وجود داشته باشد. حال که قرار نیست در ابتدا اهداف بلندمدت داشته باشیم، باید اهداف کوتاه‌مدت خود را تعیین کنیم. این اهداف کوچک در واقع پله‌های رسیدن شما به هدف‌های بزرگ هستند. تعیین هدف‌های کوتاه‌مدت در کسب و کار اینترنتی کمی دشوارتر از کسب‌و‌کارهای فیزیکی هستند چرا که مدت بیشتری زمان نیاز هست تا به شناخت نسبی در کار خود برسید. به عنوان مثال در کسب و کار فیزیکی شما به راحتی می‌توانید رقبای خود را ببینید و روش کار آنها را بررسی کنید ولی در کسب و کار اینترنتی، این اطلاعات به این سرعت به دست شما نخواهد رسید. پس اگر تازه کسب و کار اینترنتی خود را شروع کرده اید یا می‌خواهید شروع کنید اولین و کوچک‌ترین هدف شما می‌تواند رسیدن به فروش اینترنتی در بازه‌ای مشخص باشد. حال برای رسیدن به این هدف باید برنامه‌ریزی کنید. برنامه‌ریزی‌های اولیه قطعا استراتژیک نیستند چرا که هنوز شناخت کاملی از توانائی‌ها، شرایط، بازار و همچنین فرصت‌ها و مشکلات پیش رو ندارید. پس در مراحل اولیه باید برنامه‌ریزی عملیاتی داشته باشید و براساس آمار و بازخوردها پیشروی کنید. به این معنی که شما در ابتدای راه باید روش‌های گوناگونی را انجام دهید که حتی ممکن است متضاد یکدیگر باشند. اما برای اینکه بتوانید بازخورد این روش‌ها را به دست آورید و به نتیجه مطلوب برسید لازم هستند. البته به دست آوردن این تجارب می‌تواند بهای سنگینی داشته باشد. به عنوان مثال شاید لازم باشد که شما روش " سود کمتر و فروش بیشتر" را در بازه‌های زمانی خاص برای فروش محصولات خود تست کنید و در عین حال، در بازارهای خاص به روش "کیفیت بیشتر و قیمت بالاتر " عمل کنید. ممکن است فروش کالای خود را به واسطه‌های فروش بسپارید و بطور همزمان در وب‌سایت خود نیز اقدام به فروش کنید. اگر قصد برندسازی دارید، هر کدام از این تصمیمات می‌تواند بر ارزش و اعتبار برند شما تاثیر بگذارد.

با دانستن این موارد به سراغ برنامه‌ریزی کسب و کار اینترنتی می‌رویم.

اولین گام، تهیه مواد لازم:

لیست کردن منابع موجود

دارائی‌های ما اعم از نقدی، اعتباری، کالا، تکنولوژی یا دانش، و همچنین نیروهای کاری که در اختیار داریم (با در نظر گرفتن توانائی‌ها)، منابع ما را تشکیل می‌دهند.

پیش‌بینی هزینه‌های ثابت

این کار احتمالا زیاد سخت نخواهد بود. چنانچه مکانی را اجاره کرده‌اید، مبلغ اجاره یکی از هزینه‌های ثابت شما است. قبض‌های مصرفی آب، برق، گاز، تلفن و اینترنت نیز هزینه‌های ثابت هستند که تا حدودی قابل پیش‌بینی هستند. برای راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی نیاز به سرور دارید که این مورد نیز جز هزینه‌های ثابت به حساب می‌آید و موارد دیگری که در کسب و کارهای گوناگون ممکن است متفاوت باشد. به طور کلی هر هزینه‌ای که وابسته به برنامه‌ریزی فروش شما نباشد و در دوره‌های زمانی مشخص تکرار شود، هزینه ثابت شما است.

لیست کردن محصولات و منابع تامین کالا

این کار قطعا در ابتدا انجام می‌شود و هر کسب و کاری باید لیست محصولات خود و تامین‌کننده‌ها را داشته باشد.

شناخت و بررسی رقبا و روش‌های آنان

بررسی و شناخت رقبا کمی زمان نیاز دارد، پس باید چندین روز قبل از اینکه بخواهید برنامه‌ریزی خود را انجام دهید، رقبا را بررسی کرده و روش‌های آنها را کشف کنید. البته ذکر این نکته بسیار مهم است که شما باید دائما رقبا را زیر نظر داشته باشید.

لیست کردن روش‌های موجود

آخرین مرحله، نوشتن روش‌های موجود برای فروش اینترنتی است

به عنوان نمونه:

منابع موجود: 5میلیون تومان وجه نقد، اعتبار گرفتن 5میلیون تومان به صورت قرض از آشنایان، لوازم کامل دفتر کار، محمد با توانایی بالا در کار با اینترنت، آزاده با توانایی بالا در فن‌بیان و پاسخگویی به مشتری، حسین با تجربه در امور اداری، یک فروشگاه اینترنتی آماده فروش بر روی یک دامنه مناسب، قرارداد با یک شرکت واسطه پستی برای ارسال کالا...

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

پرستاشاپ فارسی

این تیم با عنوان نماینده رسمی فروشگاه ساز رایگان پرستاشاپ در ایران و با به کار گیری توان و تخصص خود از مراحل آغازین کسب و کار اینترنتی شما و مشاوره های مورد نیاز در کنار شما خواهد بود و همچنین در زمینه افزایش فروش، طراحی و شخصی سازی، آنالیز و پشتیبانی فنی و سایر خدمات مورد نیاز یاری رسان شما می باشد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]