اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13961209285138446

امروزه تمایز رقابتی شرکت‌ها به میزان اهمیت آنها به سرمایه‌های انسانی‌شان است

مهارت‌های نرم و نقش آن در موفقیت‌های شخصی و رشد کسب‌و‌کار

کد: 13961209285138446

https://goo.gl/ZFK95R

، مشهد , (اخبار رسمی): آن دسته از مهارت‌هایی که مرتبط با شخصیت افراد، کیفیت برقراری ارتباط با دیگران، توانایی حل مسئله، نوع نگرش نسبت به چالش‌ها و فرصت‌ها، تصمیم‌گیری در شرایط بحران، تفکر انتقادی، کیفیت رهبری و تیم سازی، مدیریت زمان، خلاقیت و .... است را مهارت‌های نرم می‌نامند.

مهارت های نرم و نقش آن در موفقیت های شخصی و رشد کسب و کار
مهارت‌های نرم و نقش آن در موفقیت‌های شخصی و رشد کسب‌و‌کار

داشتن مهارت‌های نرم مختص به یک محدوده خاصی از توانمندی ما نیست، بلکه در تمامی سطوح از مهارت‌های مختلف فنی قابل مشاهده است و در شغل و حرفه‌ای جدید نیز قابل انتقال هستند

اکثر سازمان‌ها به دنبال افرادی با مهارت‌های مشخصی هستند که آن‌ها را قادر سازد به‌خوبی از عهده فعالیت‌هایشان برآیند به‌عنوان‌مثال یک عکاس باید به‌خوبی از نحوه تنظیمات دوربین و تأثیر فلش و نور در هنگام عکاسی آگاه باشد، یا تسلط یک برنامه‌نویس از زبان‌های برنامه‌نویسی این مهارت‌ها به‌عنوان مهارت‌های فنی و یا سخت شناخته می‌شوند که معمولاً از طریق گذراندن دوره‌های آموزشی و تمرینات عملی فراگرفته می‌شوند. در مقابل، به آن دسته از مهارت‌هایی که مرتبط باشخصیت افراد، کیفیت برقراری ارتباط با دیگران، توانایی حل مسئله، نوع نگرش نسبت به چالش هاو فرصت‌ها، تصمیم‌گیری در شرایط بحران، تفکر انتقادی، کیفیت رهبری و تیم سازی، مدیریت زمان، خلاقیت و .... است را مهارت‌های نرم می‌نامند.
همان‌طور که پیداست مهارت‌های نرم به‌صورت کلی خود به دودسته تقسیم می‌شوند: مهارت‌های فکری Thinking Skills که در سطح شخصی افراد است و مهارت‌های اجتماعی Social Skills که مرتبط با ارتباطات بین فردی است.


تعریف مهارت‌های نرم از زبان سازمان یونیسف:
توسعه یا تغییر رفتار از طریق تعادل در سه سطح دانش، نگرش و مهارت. نکته جالب و ظریف این است که نه‌تنها مهارت‌های نرم به‌عنوان جایگزینی برای مهارت‌های فنی یا سخت شناخته نمی‌شوند بلکه به‌صورت یک مکمل می‌توانند توانایی‌های فنی نهفته در یک فرد را شکوفا سازند.
امروزه شرکت‌ها در هنگام مصاحبه با متقاضیان استخدام، دیگر نگران میزان تسلط آن‌ها بر مهارت‌های فنی نیستند چون واقف هستند که مهارت‌های سخت به نسبت مهارت‌های نرم به‌راحتی قابل‌آموزش هستند، به همین خاطر است که بهترین زمان پرورش این مهارت‌ها قبل از ورود به بازار کار است.

چرا به آموختن مهارت‌های نرم نیاز داریم؟
برخورداری از مهارت‌های نرم ما را قادر می‌سازد تا به‌صورت مؤثری از مهارت‌ها و دانش فنی خود استفاده کنیم، داشتن این مهارت‌ها، توانایی تعامل ما را با رئیسمان، همکارانمان و همچنین مشتریان به‌صورت قابل‌توجه ای افزایش می‌دهد، همچنین کمک می‌کنند لذت بیشتری از فعالیت‌های تخصصی و شغلی خود ببریم، زمان را بهتر مدیریت کنیم و نظر دیگران را نسبت به خود به‌درستی بسنجیم.
نکته قابل‌توجه اینکه، داشتن مهارت‌های نرم مختص به یک محدوده خاصی از توانمندی ما نیست، به بیانی دیگر برای فراگرفتن مهارت‌های سخت در یک شغل جدید، می‌بایست دوره‌های جدیدی را آموزش دید درحالی‌که مهارت‌های نرم در تمامی سطوح از مهارت‌های مختلف فنی قابل‌مشاهده است و در شغل و حرفه‌ای جدید نیز قابل‌انتقال هستند.

فرض کنیم شما با دارا بودن سطح بالایی از مهارت‌های نرم می‌خواهید شغل خود را عوض کنید و مثلا از یک تراش‌کار به یک برنامه‌نویس کامپیوتری و یا مسئول دفتر یک مدیرعامل تبدیل شوید، طبیعی است که شما باید دوره‌های آموزشی جدیدی را فرابگیرید تا بتوانید در شغل جدید خود واجد شرایط شوید، اما دیگر نیازی به آموزش مهارت‌های نرم ازجمله فن بیان، روابط عمومی، مدیریت زمان، ریسک‌پذیری، تیم سازی و ... نخواهید داشت، چون این مهارت‌ها در تمامی زمینه‌های شخصی و شغلی قابل‌انتقال هستند و می‌توانند از شما یک فرد موفق در هر شغلی بسازند.
کسب‌وکارهای امروز همه در مورد افراد و سرمایه‌های انسانی هستند، درباره ارتباطات، تعامل با مشتریان و تحمیل مؤثر عقاید و نظرات و ایده‌ها و معرفی یک برند به بهترین نحو ممکن‌. فراموش نکنیم امروزه تمایز رقابتی شرکت‌ها، تنها به تجهیزات و فناوری روز خلاصه نمی‌شوند بلکه به‌کارگیری افرادی برخوردار از مهارت‌های نرم است که می‌توانند سرنوشت یک شرکت را تعیین کند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شرکت خدمات مسافرتی خاور سیر

ارائه خدمات متفاو‌ت در زمینه سفر و گردشگری

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

علم و آموزش | شهر و جامعه