اطلاعات تماس
  • 044323***** - 044323*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 13970416303639013

آموزش ساخت دستگاه جوجه کشی نیمه اتوماتیک

کد: 13970416303639013

https://goo.gl/SyRnEi

، ارومیه , (اخبار رسمی): در این مقاله به موضوع مورد علاقه بسیاری از افراد یعنی ساخت دستگاه جوجه کشی پرداخته می‌شود. بیشتر افرادی که علاقه‌مند به نگهداری پرندگان هستند به ذهن آنها خرید دستگاه جوجه کشی یا ساخت آن خطور کرده است.

آموزش ساخت دستگاه جوجه کشی نیمه اتوماتیک
آموزش تصویری ساخت دستگاه جوجه کشی

در این  مقاله به موضوع مورد علاقه بسیاری از افراد یعنی ساخت دستگاه جوجه کشی پرداخته می‌شود. بیشتر افرادی که علاقه‌مند به نگهداری پرندگان هستند به ذهن آنها خرید دستگاه جوجه‌کشی یا ساخت آن خطور کرده است.

جوجه کشی و به دنیا آوردن هر پرنده‌ای لذت بسیاری دارد و یک تجربه فوق‌العاده می‌تواند برای هر فردی باشد. شاید خودتان بخواهید برای مرغ یا بلدرچین یا حتی غاز و اردک‌های که در باغ یا روستای خود دارید یک ماشین جوجه کشی تهیه کنید یا شاید تصمیم شما یک تجربه شیرین با فرزندتان در یک پروژه جوجه کشی است، هر چه که باشد داشتن یک ماشین جوجه کشی دو راه دارد خرید آن یا ساخت آن. در حالی که انکوباتورهای خریداری شده در فروشگاه مناسب هستند و ویژگی‌های اضافی را ارائه می‌دهند ، ساختن انکوباتور خانگی می‌تواند نتایج بسیار خوبی داشته باشد.

برای ساخت ماشین جوجه کشی از فوم پلاستیکی (جعبه یونولیت) استفاده می‌شود تا علاوه بر استحکام لازم، عایق مناسبی برای گرما تولید شده توسط لامپ باشد. همچنین در جداره خارجی از یک تخته سه لایه برای نگهداری فوم پلاستیکی استفاده کرده‌ایم. با این حال، تغییرات زیادی وجود دارد که می‌تواند به همان اندازه موفق باشد.

هدف از یک انکوباتور این است که همیشه بتوانیم درجه حرارت ۹۷ تا ۱۰۱ درجه فارنهایت یا ۳۶ تا ۳۷ درجه سانتیگراد را نگه داشت. در اینجا، برای اینکه وارد مسائل فنی نشویم یک انکوباتور ساده را ساختیم، به این معنی که فاقد فن برای گردش هوا است. (یک انکوباتور با فن یک انکوباتور با قابلیت تهویه هوا است یعنی می‌تواند با استفاده از فن‌ها علاوه بر چرخش هوا در داخل دستگاه، هوای کهنه را از آن خارج کند.) خوب به دلیل اینکه دستگاه بدون فن خواهد بود، باید برای دمای بالاتر یعنی ۱۰۱ درجه فارنهایت که همان ۳۷ درجه سانتیگراد است تلاش کنید تا مشکل نبود تهویه نداشته باشید. همچنین علاوه بر دما تخم‌ها (که در این مورد ما تخم نطفه‌دار مرغ هستند) نیاز به رطوبت ۵۰ تا ۵۵ درصد برای ۱۸ روز اول و رطوبت ۶۵ درصد برای سه روز انتهایی است که باید تامین شود.

اگر دستگاه جوجه کشی خشک باشد (رطوبت آن از ۵۰ درصد کم‌تر باشد) تخم‌ها هچ نخواهند شد. (اصطلاح هچ در جوجه کشی یعنی خارج شدن جوجه‌ها از تخم) با استفاده از یک ظرف آب می‌توان این رطوبت را تامین کرد.

اگر رطوبت کافی با ظرف آب نیز تامین نشد یک ترفنددیگر،  استفاده از اسفنج است. می‌توانید سعی کنید اسفنج را در ظرف آب خود اضافه کنید. این باید به رطوبت بیشتری در محیط کمک کند. همچنین به جای اسفنج می‌توان از یک حوله کوچک نیز استفاده کرد.ژ

در طول هجده روز اول تخم‌های نطفه دار شما نیاز به چرخش دو تا سه مرتبه‌ای در روز دارند هر چند اگر نوبت چرخش‌ها به ۵ تا ۶ مرتبه برسد بهتر است ولی در این مورد، همچون دستگاه جوجه کشی حرفه‌ای چرخش اتوماتیک نیست خوب هر کسی توان ۵ تا ۶ مرتبه چرخش دادن تخم‌ها را نخواهد داشت، پس باید به حداقل سه مرتبه رضایت داد. با استفاده از یک مداد در دو سمت تخم‌ها علامت‌گذاری کنید در یک سمت یک علامت X و در سمت دیگر یک علامت O با این روش متوجه خواهید شد که در هر نوبت تخم‌ها باید به چه سمتی چرخش داشته باشند. 

تجهیزات و لوازم مورد نیاز برای ساخت دستگاه جوجه کشی

تجهیزاتی که باید برش بدهید

  • ۲ عدد تخته ۳ لایه ۲۸ در ۴۲ سانتی متر با ضخامت ۳ سانتی‌متر (برای قسمت کوتاه بدنه)
  • ۲ عدد تخته سه لایه ۲۸ در ۷۰ سانتی‌متر با ضخامت ۳ سانتی‌متر (برای قسمت بلند بدنه)
  • ۱ عدد تخته سه لایه ۴۲  در ۶۷ اینچ با ضخامت ۳ سانتی‌متر (به عنوان پایه بیرونی)

لیست قطعات مورد نیاز

  • فوم (یونولیت – یخدان) کولری ۶۵ در ۳۳ در ۴۰ سانتی متر
  • پایه پلاستیکی لامپ  (سرپیچ لامپ)
  • دو پیچ ۱ سانتی
  • دو پیچ ۱۴ سانتی
  • سیم برق متناوب
  • لامپ ۴۰ وات
  • ترموستات
  • رطوبت سنج و دماسنج دیجیتالی
  • یک تکه شیشه یا پلاستیک  ۱۳ در ۱۸ سانتی (مانند قاب عکس)
  •  فویل آلومینیومی ۳۰ در ۲۰ سانتی
  • سبد سیمی برای قرار دادن تخم‌ها
  • حوله کوچک
  •  چسب چوب
  •  میخ ۲٫۵ سانتی متر

لیست ابزار مورد نیاز

  • چکش
  • متر ( نوار متر )
  • مداد
  • دریل
  • مته چوب
  • چوب
  • پیچ گوشتی
  • نوار چسب روشن
  • چاقوی دندانه دار
  • موکت بر
  • برش و لخت کن سیم

مرحله نخست از ساخت دستگاه جوجه کشی

با استفاده از میخ‌های ۲٫۵ سانتی‌متری و چسب چوب، یک مکعب پنج دیواره درست کرده که قسمت بالایی آن باز باشد. تکه چوب سه لایه سه لایه ۴۲  در ۶۷ اینچ با ضخامت ۳ سانتی‌متر را به عنوان پایه (قسمت کف) استفاده کنید. تکه چوب‌های سه لایه ۱۱*۱۶٫۵ اینچی را به عنوان قسمت کوتاه در نظر بگیرید و در آخر از دو تکه چوب سه لایه ۱۱*۲۷٫۲۵ اینچی به عنوان دیواره‌های بزرگ‌تر بدنه دستگاه استفاده کنید.

مرحله دوم از مراحل ساخت

در پشت خنک‌کننده از یک مداد برای تعیین محل جعبه لامپ خانگی استفاده کنید. به دقت محلی از فوم پلاستیکی را که برای جعبه لامپ پلاستیکی اختصاص داده‌اید برش دهید.
جعبه ثابت را در سوراخی که ایجاد کرده‌اید قرار دهید. همچنین لازم است که با استفاده از دریل سوراخ‌های ۰٫۷۵ اینچی را در پشت جعبه برای عبور سیم‌های الکتریکی ایجاد کنید. زمانی که تکمیل شد می‌توانید جعبه را با استفاده از پیچ های ۰٫۶ اینچی به جعبه چوبی بچسبانید.

مرحله سوم از مراحل تولید ماشین جوجه کشی

استفاده از یک پنجره شیشه‌ای در بالای دستگاه جوجه کشی برای مشاهده دما، رطوبت و تخم‌های نطفه‌دار بدون نیاز به باز کردن درب مناسب است. در قسمت بالایی جعبه یک مستطیل ۷*۵ اینچی را برای تکه شیشه جدا کنید.

با استفاده از چاقو جای پنجره را در فوم پلاستیکی برش دهید. یک تاقچه کوچک برای قرارگیری شیشه بر روی فوم ایجاد کنید به طوری که پس از اتمام کار شیشه به صورت تراز بر روی درب فوم ( یخدان ) بنشیند. از یک نوار چسب روشن برای چسباندن لبه های شیشه به محل مورد نظر استفاده کنید.

مرحله چهارم ساخت بخش تهویه ماشین جوجه کشی

جوجه های هچ نشده و در حال رشد در داخل تخم‌های نطفه دار برای تنفس به هوا نیاز دارند. بنابراین وجود سیستم تهویه هوا در داخل دستگاه جوجه کشی ضروری است. برای تهویه هوا ، با استفاده از یک دریل و یک مته چوبی ۰٫۵ اینچی ، چند سوراخ ۰٫۵ اینچی بر روی فوم پلاستیکی ایجاد کنید.

مرحله پنج تعبیه لامپ و ترموستات

حالا می‌توانید برای دستگاه جوجه کشی ساخته شده لامپ و کلید ترموستات سیم کشی کنید. با استفاده از چاقوی تیغه‌ای (موکت بر) ۸ اینچ از سیم‌های الکتریکی را لخت کنید. سیم سبز را برش داده و آن را برای استفاده‌های آتی نگه دارید. سیم‌های سفید و سیاه را از سوراخ‌ها برای اتصال به جعبه ثابت عبور دهید. سیم سیاه را از وسط و سیم سفید را از کناره‌ها عبور دهید.
ایمنی از مسائل اساسی و مهم در ساخت این دستگاه جوجه‌کشی است زیرا تمام قطعات استفاده شده در ساخت دستگاه جوجه کشی الکتریکی هستند. دستگاه را تا زمانی که از سیم‌کشی صحیح آن اطمینان پیدا نکرده‌اید به برق وصل نکنید. 

مرحله شش از مراحل ساخت

کلید ترموستات را به جایی در نزدیکی لامپ بر روی دیواره فوم (یونولیت – یخدان) متصل کنید. شما برای اتصال می‌توانید از نوار یا چسب استفاده کنید. سیم سفید را به یک پیچ ترموستات وصل کنید و از سیم سبز برای اتصال پیچ دیگر به جعبه ثابت استفاده کنید.

مرحله هفت از مراحل ساخت دستگاه جوجه کشی

در ساخت دستگاه جوجه کشی نیاز به یک منبع حرارتی داریم به همین خاطر سیم سیاه را به پیچ برنجی جعبه لامپ و سیم دیگری را به پیچ نقره‌ای متصل کنید. جعبه لامپ را به بدنه متصل کرده و لامپ ۴۰ واتی را به آن ببندید. این لامپ ۴۰ واتی به عنوان منبع حرارتی دستگاه شما عمل خواهد کرد.

مرحله هشت تامین رطوبت

شما به یک منبع آب برای تامین رطوبت دستگاه جوجه کشی نیاز دارید. یک فویل آلومینیومی برای این کار عالی است هر چند که در در صورت لزوم می‌توان از انواع ظروف دیگر نیز استفاده کنید. از یک وسیله برای نگهداری تخم‌های نطفه‌دار استفاده کنید. برای جلوگیری از غلت خوردن تخم‌ها بهتر است از یک ظرف کوچک برای نگهداری تخم‌ها استفاده کنید و آنها را بر روی یک حوله کوچک قرار دهید. اضافه کردن رطوبت سنج و دماسنج (در صورت امکان دیجیتال) را به دستگاه فراموش نکنید.

مرحله نهم از مراحل تولید ماشین جوجه کشی

دستگاه جوجه کشی خود را روشن کنید و برای یکی دو روز نحوه عملکرد و تنظیم دما و رطوبت توسط دستگاه را قبل از قرار دادن تخم‌ها در آن کنترل کنید تا از صحت عملکرد دستگاه اطمینان پیدا کنید. اگر در این یکی دو روز نیاز شد اصلاحات لازم بر روی دستگاه جوجه کشی را انجام دهید. اگر از عملکرد دستگاه راضی بودید تخم‌ها را در داخل آن قرار دهید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

فروشگاه اینترنتی ای آی جی شاپ -eig-shop

فروشگاه اینترنتی EIG-SHOP به‌عنوان یکی از معتبرترین سایت‌های فروش تجهیزات صنعتی در ایران از زیرمجموعه‌های گروه صنعتی اسکندری است. این سایت اینترنتی از بهار ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرده و رسالت نهایی خود را رفاه و رضایت شما مشتری گرامی ب اعرضه باکیفیت‌ترین محصولات داخلی و خارجی در نظر گرفته است.محصولات عرضه شده در این وبسایت به صورت کاملا اورجینال و ارسال مستقیم از کارخانه می باشند.

اطلاعات تماس
  • 044323***** - 044323*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنایع غذایی و کشاورزی