اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13970503306999278

مطالب خواندنی و جالب در مورد ناپدید شدن زنبورها

کد: 13970503306999278

https://goo.gl/CpngjG

، تهران , (اخبار رسمی): بسیاری افراد زنبورها را ماشین‌های تولید عسل می‌دانند و از نقش قابل توجه آنها در ادامه حیات روی کره زمین غافل هستند. تقریبا یک سوم محصولات کشاورزی وابسته به زنبور عسل برای گرده افشانی هستند، اما طی دهه گذشته حشرات سیاه و سفید به میزان بی سابقه‌ای در آمریکا و خارج از آن در حال مرگ بوده‌اند.

 ناپدید شدن زنبور ها
ناپدید شدن زنبور ها

در سال‌های اخیر، جمعیت زنبورهای عسل به شکل قابل‌توجهی کاهش یافته است. این کاهش جمعیت باعث ایجاد پدیده‌ای با عنوان «فروپاشی کلنی» یا Colony Collapse  Disorder می‌شود

 ناپدید شدن زنبورها

آیا انسان در ناپدید شدن زنبورها دخیل است؟ آیا بدون زنبور ادامه زندگی امکان‌پذیر است؟ آیا بدون زنبور ادامه حیات گیاهان و جانوران امکان‌پذیر است؟ آیا حذف فیزیکی زنبورها کار منطقی‌ای است؟ در این مقاله، مطالب خواندنی و جالبی در مورد ناپدید شدن زنبورها به اجمال ارائه خواهد شد.

در صبح یک روز آفتابی، انیشتین همراه با همسرش در حال خوردن صبحانه در باغ خانه خود بودند. آن دو با آرامش  روزنامه‌هایی را که روی میز صبحانه بود ورق می‌زنند تا از آخرین اخبار دنیا مطلع شوند، در این هنگام صدای وز وز پرواز یک زنبور که در میان موهای سفید انیشتین پرواز می‌کرد توجه آن دو را به خود جلب کرد. انیشتین در حالی که با دقت به زنبور کوچک سرگردان نگاه می‌کرد، گفت: اگر زنبورها بمیرند، زندگی روی زمین بیش از چهار روز طول نخواهد کشید. این داستان بر اهمیت زنبورها در زندگی نوع بشر تأکید می‌کند.

این در حالی است که بسیاری از ما زنبورها را ماشین‌های تولید عسل می‌دانیم و از نقش قابل توجه آنها در ادامه حیات روی کره زمین غافل هستیم. تقریبا یک سوم محصولات کشاورزی وابسته به زنبورعسل برای گرده‌افشانی هستند، اما طی دهه گذشته حشرات سیاه و سفید به میزان بی‌سابقه‌ای در آمریکا و خارج از آن در حال مرگ بوده‌اند. در ایران نیز زنبورها تأمین ۶۰ درصد فرآورده‌های غذایی را اعم از میوه‌جات و سبزیجات را بر عهده دارند.

 کاهش جمعیت

در سال‌های اخیر، جمعیت زنبورهای عسل به شکل قابل‌توجهی کاهش یافته است. این کاهش جمعیت باعث ایجاد پدیده‌ای با عنوان «فروپاشی کلنی» یا «Colony Collapse  Disorder» می‌شود. در این پدیده وقتی که زنبورهای کارگر برای جمع‌آوری شده و شهد گل‌ها از کلنی‌ها خارج می‌شوند دیگر هرگز به کندو باز نمی‌شوند. بدین ترتیب پس از مدت کوتاهی در کندوها فقط تعداد کمی زنبور کارگر و ملکه  باقی می‌ماند. که عملا کاری نمی‌توانند انجام دهند و این چنین عمر کندوها به پایان می‌رسد.

جالب است که بدانید ردپای انسان‌ها باز هم در این ویرانی به چشم می‌خورد؛ استفاده از آفت کش‌ها، سموم، آنتی‌بیوتیک‌ها و کاهش زیستگاه‌های طبیعی، تغییر روش‌های زنبورداری و همچنین تغییرات آب‌و‌هوایی مناطق منجر به کاهش جمعیت زنبورهای عسل شده و آینده زندگی بر روی زمین را با خطر جدی روبه‌رو کرده است.

این کاهش جمعیت زنبور فراتر از از دست دادن عسل، بدون تلاش‌های زنبور عسل ما گیاهانی چون یونجه و شبدر و دیگر مواردی که توسط دام تغذیه می‌شود را از دست می‌دهیم، این به این معنی است که ما بسیاری از گوشت‌ها و لبنیات‌های‌مان از دست خواهد رفت. شاید نگران کننده‌تر این باشد که میوه‌ها و سبزیجات غنی از مواد مغذی ما نیز از دست می‌رود، حذف این منابع مهم تغذیه‌ای از رژیم‌های غذایی می‌تواند به راحتی منجر به کاهش شدید سلامت انسان شود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

عسل سیتی

سایت عسل سیتی از تابستان سال ۱۳۹۶ با موضوع اطلاع رسانی عمومی در مورد زنبور عسل و محصولات تولیدی آن و همچنین احداث فروشگاه اینترنتی در رابطه با عسل راه اندازی گردیده و هدف اصلی آن قرار دادن اطلاعات روز در مورد زنبور عسل و همچنین حمایت از تولید ملی در زمینه تولید عسل و محصولات وابسته می باشد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنایع غذایی و کشاورزی