اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13970530312718897

درمان آرتروز کمر از زبان دکتر کاظمی

کد: 13970530312718897

https://goo.gl/3Ve2we

، تهران , (اخبار رسمی): پنج مهره‌ی ستون فقرات مربوط به ستون فقرات کمری است که توسط ماهیچه‌ها و رباط‌های محصور و حمایت کننده قرار دارند افزایش سن و سبک زندگی جدید می‌تواند موجب آرتروز کمر شود که در صورت مزمن شدن این درد، بیماری می‌تواند روی کیفیت زندگی تاثیر بگذارد. وظیفه فلوشیپ فوق تخصص درد پیدا کردن بهترین روش درمانی است.

درمان آرتروز کمر از زبان دکتر کاظمی
درمان آرتروز کمر دکتر محمدرضا کاظمی

دردهای آرتروز کمر یکی از دردهای آزاردهنده و مزمن است که اگر به موقع درمان نشود می‌تواند موجب کاهش کیفیت زندگی و محدودیت‌های حرکتی شود

پنج مهره‌ی ستون فقرات مربوط به ستون فقرات کمری است که توسط ماهیچه‌ها و رباط‌های محصور و حمایت‌کننده قرار دارند. اتصال مهره‌ها از کنار به وسیله مفصل‌های فاست است و بین هر دو مهره یک دیسک قرار دارد که از یک لایه خارجی سخت و یک هسته داخلی ژلاتینی تشکیل می‌شوند. دیسک‌ها جهت ضربه‌گیری و انعطاف‌پذیری ستون مهره‌ها تعبیه شده‌اند.

رباط‌های متصل به مهره‌ها استحکام بیشتر و عضلات متصل حرکت ستون فقرات در جهت‌های مختلف را ممکن می‌سازند. در میان مهره‌ها نخاع و رشته‌های عصبی جهت انتقال پیام‌ها به مغز و اندام‌ تحتانی قرار دارد.

درمان آرتروز کمر:

نحوه درمان آرتروز کمر بسته به میزان علاِئم بیمار متغیر است. روش‌های درمانی پله پله بوده و اگر بیمار با هر مرحله درمانی پاسخ مناسب نگیرد به تدریج روش‌های پیچیده‌تری استفاده می‌شوند. اساس درمان آرتروز کمر روش‌های غیرتهاجمی است و مهمترین اصل تقویت بافت نرم اطراف مهره‌های کمری است و شامل موارد ذیل است:

کاهش وزن: کم کردن وزن در بیماران که مفاصل فرسوده دارند، عملی دشوار است. با این حال، کم کردن مقدار کمی وزن هم می‌تواند عامل موثری بر کاهش درد باشد. با کاهش 5 کیلوگرم یا بیشتر از وزن، مفاصل فاست فشار کمتری را متحمل خواهند شد و این می‌تواند به طور قابل قبولی درد را کاهش دهد.

استراحت: استراحت تنها باید نسبی باشد و شامل عدم انجام حرکات و فشارهای سنگین بر کمر بوده و نه بیش از آن.

کمربند کمری: بستن موقت بریس یا کمربند فقط در موارد بسیار پیشرفته آرتروز که همراه باتنگی کانال است توصیه می‌شود و استفاده طولانی مدت از آن موجب ضعف عضلات ستون مهره‌ها شده که موجب انتقال بیشتر ضربات و پیشرفت بیش از پیش آرتروز می‌شود.

داروهای مناسب آرتروز کمر: از داروها جهت برطرف کردن علائم آرتروز کمر در فاز حاد و نیز بازگشت قوام و آرامش عضلانی استفاده می‌شود که شامل: شل کننده‌های عضلانی (محیطی و مرکزی)، مسکن‌های ضدالتهابی و در موارد شدید می‌توان به شکل محدود از داروهای مخدر استفاده کرد. در فاز غیر حاد آرتروز نیز می‌توان از داروهای ترکیبی سویا و آووکادو جهت جلوگیری از پیشرفت و بهبود ضایعات آرتروزی استفاده کرد.

درمان‌های غیرتهاجمی آرتروز کمر:

فیزیوتراپی

ماساژ و درمان دستی و منیپولیشن

لیزر پرتوان

درمان‌های اینترونشنال و یا کمتر تهاجمی (مداخله‌ای):

اعمال اینترونشنال توسط فوق تخصص درد تحت راهنمایی اشعه ایکس (فلوئوروسکوپی) و یا سونوگرافی در اتاق عمل انجام می‌شود.

تزریق‌های تشخیصی و درمانی: تزریق در ستون فقرات مانند تزریق ترکیبی استروئید و آنستتیک‌های موضعی در فضای اپیدورال و تزریق در مفصل فاست بین مهره‌ای در بیمار مبتلا به آرتروز انجام می‌شود که موجب از بین رفتن التهاب منطقه آرتروزی می‌شود. همچنین این تزریقات در درون مفاصل فاست مهره‌ای و در محل عصب‌رسانی آنها انجام می‌شود. این مفاصل در پایداری و حرکت گردن نقش مهمی دارند. همچنین در این زمینه به غیر از تزریقات می‌توان از رادیوفرکوئنسی در این مناطق جهت تغییرات طولانی استفاده کرد.

از سایر روش‌های اینترونشنال می‌توان به رادیوفرکوئنسی، اوزون درمانی، تزریق پی آر پی، ارتوکین و…. نام برد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

دکتر محمدرضا کاظمی

دکتر محمدرضا کاظمی – فلوشیپ فوق تخصصی درد تاریخ تولد : 1349 ورود به دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال 1369 گذراندن دوره تخصص آنستزیولوژی و درد دانشگاه علوم پزشکی شیراز 1384 گذراندن دوره فلوشیپ فوق تخصصی درد دانشگاه علوم پزشکی ایران 1392 گذراندن دوره های متعدد فلوشیپی اینترونشن درد در اروپا عضو رسمی انجمن بین المللی مطالعه درد IASP عضورسمی انجمن رژیونال آنستزی و درد ایران ISRAPM

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

بهداشت و درمان