اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13990909477708897

ساختار مفصل و کارکرد آن

کد: 13990909477708897

https://bit.ly/3lh6xnL

، تهران , (اخبار رسمی): دکتر محمدرضا کاظمی فوق تخصص درد تعریف مفصل را اینگونه بیان می کنند که محل اتصال دو استخوان به یکدیگر را مفصل می گویند مهم ترین کارکرد مفصل حرکت است یعنی باعث می شود که استخوان ها حرکت کرده و به نوبه خود موجب تغییر شکل اسکلت بدن شده و به انسان اجازه حرکت و تغییر پوزیشن در محیط پیرامون خود را می دهد

تعریف مفصل ، ساختمان و کارکرد آن
تعریف مفصل ، ساختمان و کارکرد آن - دکتر محمدرضا کاظمی فوق تخصص درد

مفصل ها به خاطر سن، ژنتیک و... می توانند دچار فرسایش و در نتیجه دردهای آزاردهنده گردند که این دردها می تواند بر کیفیت زندگی بیمار تاثیر بگذارد پس درمان به موقع و اصولی باید جدی گرفته شود.

محل اتصال دو استخوان به یکدیگر را مفصل می گویند مهم ترین کارکرد مفصل حرکت است یعنی باعث می شود که استخوان ها حرکت کرده و به نوبه خود موجب تغییر شکل اسکلت بدن شده و به انسان اجازه حرکت و تغییر پوزیشن در محیط پیرامون خود را می دهد. انتهای استخوان ها که در مفصل قرار می گیرد مقداری حجیم تر شده تا سطح اتکای دو استخوان در مفصل به یکدیگر بیشتر شده و موجب پایداری و نیز تسهیل حرکت مفصل شود.

آنچه تا به اینجا مطالعه فرمودید تعریف مفصل بود و در ادامه دکتر محمدرضا کاظمی قسمت های تشکیل دهنده مفصل را شرح خواهند داد:

مفصل از قسمت های زیر تشکیل شده است:

غضروف : غضروف به شکل یک لایه انتهای دو استخوان را می پوشاند و موجب روان شدن حرکت دو استخوان روی یکدیگر میشود.

کپسول مفصلی : کپسول مفصلی مانند یک کیسه دور مفصل را پوشانده و در بالا و پایین به استخوان متصل میشود.

رباط : رباط یا لیگامان ها بافت های همبند هستند که بسیار محکم بوده و مانند طناب دو استخوان را در قسمت خارج کپسول مفصلی به همدیگر متصل می کنند تا مانع از حرکات اضافی در مفصل شوند و موجب پایداری بیش از پیش مفصل میگردند.

غشا و مایع سینوویال : این غشا یک لایه سلولی است که داخل کپسول مفصلی را فرش کرده و موجب ترشح مایع سینوویال می شود این مایع لزج و لغزنده بوده و موجب تسهیل حرکت غضروف ها و بافت نرم انتهای استخوان ها روی همدیگر در مفصل میگردد.

منیسک : منیسک ها در مفصل زانو وجود دارند و مانند یک ساختمان شبیه عدد هشت انگلیسی بوده و مانند واشر بوده و از جنسی شبیه غضروف تشکیل شده اند و در واقع بالشتکی است که جذب کننده فشارهای شدید وارده به مفصل است.

بافت غضروفی و منیسک ها خونرسانی ندارند و تغذیه آن ها برعهده مایع سینوویال مفصلی است که اکسیژن و مواد غذایی را به سلول ها میرساند.

پروسه آرتروز در حقیقت تخریب غضروف های انتهای مفصل بوده که همراه با تغییر شکل استخوان های زیر مفصل بوده و نهایتا موجب نزدیک شدن استخوان ها و ساییدگی آنها به یکدیگر و موجب ایجاد اختلال در حرکت و دردهای مفصلی میشود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

دکتر محمدرضا کاظمی

دکتر محمدرضا کاظمی – فلوشیپ فوق تخصصی درد تاریخ تولد : 1349 ورود به دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال 1369 گذراندن دوره تخصص آنستزیولوژی و درد دانشگاه علوم پزشکی شیراز 1384 گذراندن دوره فلوشیپ فوق تخصصی درد دانشگاه علوم پزشکی ایران 1392 گذراندن دوره های متعدد فلوشیپی اینترونشن درد در اروپا عضو رسمی انجمن بین المللی مطالعه درد IASP عضورسمی انجمن رژیونال آنستزی و درد ایران ISRAPM

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

بهداشت و درمان