اطلاعات تماس
  • 021****
[نمایش اطلاعات]
کد: 13970603313049394

توضیحات دبیر جشنواره عکس نورنگار درباره روند برگزاری آخرین دوره؛

رویکرد آموزشی پنجمین جشنواره نورنگار پررنگ‌تر از هرسال خواهد بود

کد: 13970603313049394

https://goo.gl/YfDP1X

، تهران , (اخبار رسمی): پنجمین دوره جشنواره عکس نورنگار، از ابتدای مرداد به طور رسمی کار خود را آغاز کرده است، این دوره از جشنواره محیط زیست و مسائل پیرامون آن‌ را مورد توجه قرار داده و مهم‌ترین تغییر دوره پنجم نسبت به دوره‌های پیشین، در نظر گرفتن مجموعه عکس به جای تک عکس به عنوان بخش اصلی است.

رویکرد آموزشی پنجمین جشنواره نورنگار پررنگ‌تر از هرسال خواهد بود
مسعود افشانی - دبیر جشنواره عکس نورنگار

پنجمین جشنواره عکس نورنگار این‌روزها در حال برگزاری است و علاقه‌مندان می‌‌توانند تا ۷ آبان‌ماه آثار خود را برای شرکت در دو بخش اصلی و جنبی جشنواره به نشانی http://festival.noornegar.com/ ارسال کنند

پنجمین دوره جشنواره عکس نورنگار، از ابتدای مرداد به طور رسمی کار خود را آغاز کرده است، این دوره از جشنواره محیط زیست و مسائل پیرامون آن‌را مورد توجه قرار داده و مهم‌ترین تغییر دوره پنجم نسبت به دوره‌های پیشین، در نظر گرفتن مجموعه عکس به جای تک عکس به عنوان بخش اصلی است. مسعود افشانی در گفت‌وگو با نوریاتو در این‌باره توضیحاتی داده است که در ادامه ارائه می‌شود.

– امسال جشنواره عکس نورنگار توجه اصلی خود را بر ارائه مجموعه عکس گذاشته است، انتظار دارید این اتفاق چه تغییری را در روند برگزاری جشنواره ایجاد کند؟

تجارب و بازخوردهای مختلفی که در طول این سال‌ها از این جشنواره دریافت شده است، خود به خود این رویداد را به سمتی برده که هر سال وجه کیفی جشنواره نسبت به وجه کمی آن غلبه بیشتری پیدا کرده است. به عبارت دیگر در سال‌های ابتدایی جشنواره وجه کمی آثار اهمیت فراوانی داشت. در واقع در سه دوره اول، جشنواره به دنبال محکم کردن پایگاه خود در میان جامعه عکاسی بود که با رسیدن به این هدف، از دوره گذشته توجه اصلی خود را معطوف به سطح کیفی جشنواره برده است.

در دوره پنجم نیز ارائه و ارزیابی مجموعه عکس به محور اصلی جشنواره تبدیل شده است و این موضوع مسلما داوری آثار را مشکل‌تر خواهد کرد، اما مانعی برای حرکت جشنواره به سوی هدف خود نیست. نورنگار می‌دانسته است اگر بخواهد امسال مجموعه عکس بپذیرد با دشواری‌هایی روبرو خواهد شد و همه مراحل جشنواره از اطلاع‌رسانی گرفته تا نحوه جمع‌آوری و نمایش آثار، دچار تغییراتی می‌شوند.

به خصوص چاپ کتاب نیز امسال با تغییرات و دشواری‌های مختلفی روبرو خواهد بود، به همین دلیل مرحله به مرحله درباره این تغییرات فکر شده است؛ از یک سو داوری آثار با روندی که تاکنون برای تک عکس بود متفاوت است و مسلما دقت بسیار بیشتری می‌طلبد و چالش برانگیزتر است.

از سوی دیگر باید در برپایی نمایشگاه و چاپ کتاب نیز این موضوع دیده شود، دیگر نمی‌توان برای برپایی نمایشگاه از فضای محدود استفاده کرد و باید فضای بیشتری برای نمایشگاه در نظر گرفته می‌شد که این اتفاق نیز افتاده است. البته که کار سخت‌تر شده است اما اگر نورنگار بخواهد استانداردها را بالا ببرد باید این مراحل را طی کند. سال گذشته برای شرکت‌کنندگان ورودیه در نظر گرفته شده بود و امسال به مجموعه عکس پرداخته شده است، همچنین امسال پیش‌بینی برگزاری کارگاه در طول جشنواره وجود دارد و بسیاری از عکاسانی که قصد شرکت در جشنواره را دارند می‌توانند برای درک بهتر استیتمنت و کپشن‌نویسی در این کارگاه‌ها شرکت کنند. بسیاری از علاقه‌مندان ممکن است آشنایی چندانی با استیتمنت‌نویسی نداشته باشند، اما با استفاده از این کارگاه‌ها می‌توانند توانایی خود را بالا ببرند.

– مسئله استیتمنت‌نویسی بر داوری آثار نیز اثرگذار خواهد بود، به خصوص که گاهی اوقات ارزش یک عکس خبری یا مستند ممکن است وابستگی بسیاری به استیتمنت یک اثر داشته باشد.

بله قطعا همین‌طور است؛ در این‌باره با هیات داوران نیز صحبت شده است و استیتمنت‌ها در اختیار داوران قرار خواهد گرفت، اما مسئله قابل توجه این است که داوران جشنواره بر این موضوع اشراف و تسلط کامل دارند و خواستند با توجه به شرایط جدید اطلاع‌رسانی مفیدی نیز در این‌باره انجام شود.

به همین دلیل دو کارگاه را پیش بینی شده است که اطلاعات مفیدی را درباره استیتمنت و کپشن‌نویسی در اختیار شرکت‌کنندگان قرار می‌دهد و جزئیات بیشتر درباره شرکت در این کارگاه‌ها به زودی در سایت جشنواره قرار خواهد گرفت.

– پس پیشنهاد می‌شود که شرکت‌کنندگان جشنواره قبل از نوشتن استیتمنت در این کارگاه‌ها شرکت کنند.

این کارگاه‌ها می‌توانند به آن‌ها نقشه راه را نشان دهد. در واقع جشنواره در حوزه آموزشی نیز به شکل فعال‌تری حاضر شده است و شرکت‌کنندگان این فرصت را دارند که در حوزه استیتمنت‌نویسی به شکل جدی وارد شوند و نتیجه کار آنها توسط داوران حرفه‌ای دیده شود.

در واقع روند جشنواره به سمتی می‌رود که در صورت ورود به فضای بین‌المللی حرفی برای گفتن داشته باشیم. البته پیش از ورود به این حوزه باید الزامات آن‌را رعایت شود و اجزا باید در کنار هم قرار بگیرند، صرفا دریافت ورودیه یا ارائه مجموعه عکس به بین‌المللی شدن نخواهد انجامید. وقتی همه این اجزا مثل کارگاه‌ها و سمینارها در کنار هم قرار بگیرند این روند را به این سمت سوق می‌دهند.

محیط زیست ایران در عین حال که منحصر به فرد و زیبا است، این‌روزها با مشکلات متعددی نیز روبرو است، این موضوع قطعا در چیدمان آثار نمایشگاه نیز خود را نشان خواهد داد.

تلاش جشنواره نورنگار این است که توسط عکس به عنوان یک زبان بین‌المللی به مسئله محیط زیست بپردازد، اما نحوه پرداختن بسیار می‌تواند تاثیرگذار باشد، این‌که ما از چه دیدگاهی به مسئله بپردازیم. هر پدیده اجتماعی حداقل دو وجه دارد و ما هم تصمیم داریم به هر دو وجه نظر داشته باشیم، البته می‌خواهیم هیچ‌کدام از این وجوه نیز سنگینی نکند، اگر چشممان را روی آسیب‌ها ببندیم دچار خودفریفتگی می‌شویم و اگر تنها به بیان معضل بپردازیم نمی‌توانیم به راهکار و راه حل فکر کنیم. در چیدمان نمایشگاه نیز این موضوع مورد توجه قرار خواهد گرفت اما انتخاب عکس‌های برتر در نهایت به عهده هیات داوران خواهد بود و دبیرخانه در این موضوع دخالتی ندارد.

پنجمین جشنواره عکس نورنگار این‌روزها در حال برگزاری است و علاقه‌مندان می‌‌توانند تا ۷ آبان‌ماه آثار خود را برای شرکت در دو بخش اصلی و جنبی جشنواره به نشانی http://festival.noornegar.com/ ارسال کنند. بخش اصلی جشنواره با موضوع «ایران من؛ با تمرکز بر محیط زیست» فقط پذیرای مجموعه عکس و بخش جنبی جشنواره با موضوع «انسان و طبیعت» فقط پذیرای تک عکس‌های ارسالی خواهد بود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

نورنگار

ارائه دهنده جدیدترین مطالب تکنولوژی و‌آموزشی

اطلاعات تماس
  • 021****
[نمایش اطلاعات]