اطلاعات تماس
  • 021****
[نمایش اطلاعات]
کد: 13970605313479394

آشنایی با کارت‌های حافظه

راهنمای خرید کارت حافظه مناسب

کد: 13970605313479394

https://goo.gl/sRtpdt

، تهران , (اخبار رسمی): کارت‌های حافظه انواع مختلفی دارند. روی هر کدام از آن‌ها پارامترهایی نوشته شده‌است که شاید خیلی مفهوم کاربردی آن‌ها را ندانند. شاید به نظر برسد که ظرفیت مهم‌ترین ویژگی در انتخاب کارت حافظه است. اما به واقع افراد مبتدی برای انتخاب کارت‌ حافظه مناسب باید به چه چیزی توجه کنند؟

راهنمای خرید کارت حافظه مناسب
راهنمای خرید کارت حافظه

مهمترین ویژگی در هنگام خرید و انتخاب کارت‌ حافظه مناسب برای افرادی که تازه شروع به عکاسی کرده‌اند و یا به عنوان تفریح به آن می‌پردازند، ظرفیت آن است. بعضی از شرکت‌های سازنده کارت‌های حافظه، جداولی را در وب سایت خود منتشر کرده‌اند که در این جداول تعداد عکس‌هایی که‌ در یک کارت‌حافظه ذخیره می‌شود قابل مشاهده است.

اما فرمت‌های مختلف فایل‌، میزان فشردگی فایل تصاویر و رزولوشن یا میزان دقت تفکیک‌پذیری عکس گرفته شده، همگی بر روی اندازه‌ی نهایی فایل تصویر تاثیر می‌گذارند. بنابراین نه تنها حداکثر تعداد عکس‌های ثبت شده توسط یک دوربین بر روی یک کارت ‌حافظه خاص، با یک دوربین دیگر یکسان نیست، بلکه ممکن است به طور کلی با جدول چاپ شده روی بسته‌بندی کارت، متفاوت باشد.

تقریبا می‌توان گفت یک کارت‌حافظه ۱۶ تا ۳۲ گیگابایتی برای یک عکاس مبتدی‌ که از دوربین دیجتال کامپکت استفاده می‌کند کافی باشد. پس نیازی به صرف هزینه بیشتر برای خرید کارت‌حافظه گران‌تر نیست.

افراد حرفه‌ای یا نیمه حرفه‌ای برای انتخاب کارت‌ حافظه مناسب به چه چیزی توجه می‌کنند؟

 اکثر دوربین‌های DSLR حرفه‌ای می‌توانند فایل‌های خام (RAW) با حجم زیاد ثبت کنند. ضمنا این روز‌ها تمامی دوربین‌های DSLR می‌توانند با کیفیت HD، Full HD یا حتی ۴K نیز فیلم‌برداری کنند و برخی دیگر می‌توانند با فشردن تنها یک بار دکمه شاتر، می‌توانند در یک ثانیه نزدیک به ۱۶ عکس با رزولوشن کامل ثبت کنند.

برای افزایش سرعت عملکرد دوربین، این عکس‌ها و فیلم‌هایی که گرفته می‌شود در حافظه سریع دوربین به نام “حافظه بافر” ذخیره شده و در حین کار به کارت‌ حافظه منتقل می‌شوند. سرعت در کارت‌های حافظه این دوربین‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد. با توجه به اینکه بافر ظرفیت محدودی دارد، انتقال اطلاعات به کارت‌حافظه باید با سرعت بسیار بالایی انجام گردد تا بافر دوربین هرچه سریع‌تر خالی شود.

سرعت در انتخاب کارت‌ حافظه مناسب:

سرعت کارت‌های حافظه از دو جهت دارای اهمیت هستند: سرعت خواندن و سرعت نوشتن.

سرعت خواندن یک کارت‌حافظه یعنی: سرعت بازیابی اطلاعات درون کارت.

انتقال اطلاعات از کارت به رایانه یا پرینتر مثال بارزی از این موضوع است. بالا بودن سرعت خواندن کارت‌حافظه به مراتب باعث بالا رفتن سرعت انتقال اطلاعات از کارت به کامپیوتر می‌شود. البته سرعت خواندن کارت به نحوه‌ی اتصال کارت SD به رایانه نیز بستگی دارد (مثل اتصال کارت به صورت مستقیم یا اتصال از طریق درگاه‌های USB 2، FireWire 800 و USB 3) که هر کدام از موارد ذکر شده دارای سرعت‌های متفاوتی هستند. همچنین نوع ابزار ذخیره‌سازی در رایانه مثل هارد‌دیسک یا دیسک‌های SSD، بر این سرعت تاثیرگذار هستند.

سرعت نوشتن یک کارت‌حافظه یعنی: سرعت ذخیره‌سازی اطلاعات درون کارت‌حافظه

سرعت نوشتن کارت در موارد زیر اهمیت ویژه‌ای دارد: عکسبرداری پی‌درپی با تعداد فریم بالا، ضبط ویدئو با فرمت Full HD، استفاده از دوربین دیجیتال با رزولوشن بالا و همچنین زمانی که با فایل‌های تصویری حجیم کار می‌شود.

نورنگار برای عکاسان ورزشی و عکاسی پی‌درپی با سرعت فریم بالا، کارت‌های حافظه با سرعت نوشتن بالاتر را پیشنهاد می‌کند، اما برای عکاسان عروسی که باید تعداد زیادی فایل RAW با حجم بالا را از کارت‌حافظه به رایانه انتقال دهند کارت‌حافظه با سرعت خواندن بالا پیشنهاد می‌شود، 

معرفی دو نوع سرعت کارت‌حافظه :

روی کارت حافظه علائم مختلفی نوشته شده است که یکی از آنها سرعت خواندن و نوشتن کارت است.

بر روی کارت‌های حافظه عموما عددی در کنار علامت ضرب قرار گرفته است که نشان دهنده سرعت خواندن کارت است (مانند ۱۳۳x, 200x, 300x و …). این فاکتور ‘Commercial x rating’ نام دارد و هر ۱x معادل با سرعت یک CD-ROM ابتدایی یا ۱۵۰ کیلوبایت در ثانیه است (اگر خاطرتان باشد این عدد بر روی CD-ROMها نیز وجود داشت).

نرخ سرعت نوشتن اطلاعات در کارت‌های حافظه کلاس ۲ حداکثر تا ۲ مگابایت در ثانیه است. این میزان در کارت‌های کلاس ۴ به ۴ مگابایت در ثانیه می‌رسد. در کلاس ۸ نیز سرعت نوشتن اطلاعات حداکثر ۸ مگابایت در هر ثانیه است.

به دلیل درخواست شرکت‌های تهیه‌کننده فیلم و ویدیو، رتبه‌بندی کلاسی سرعت‌ کارت‌حافظه انجام گرفته است. زیرا تصویربرداری با فرمت‌ها و رزولوشن‌های متفاوت، به سرعت نوشتن خاصی نیاز دارد. مشخص بودن سرعت کارت‌های حافظه در انتخاب کارت‌ حافظه مناسب بسیار مهم است.

در نتیجه هدف اصلی از رتبه‌بندی کلاسی کارت‌های حافظه آن است که مصرف‌کنندگان به آسانی و با توجه به نوع کار و دستگاه‌های مورد استفاده بتوانند کارت حافظه مناسب خود را انتخاب کند. 

سریع ترین کارت‌های حافظه موجود در بازار کدامند؟

اگر به صورت کلی‌تر بررسی شود، می‌توان گفت که کارت‌های (CompactFlash (CF موجود در بازار دارای رتبه‌بندی سرعتی ۱۵۰ مگابایت در ثانیه (معادل با ۱۰۰۰X) بوده و در طیف وسیعی از دوربین‌های دیجیتال حرفه‌ای موجود در بازار نیز قابل استفاده هستند. در حالیکه بیشتر کارت‌های حافظه SDHC سرعت میانگین ۲۰ تا ۳۰ مگابایت در ثانیه ( ۱۳۳ تا ۲۰۰X) دارند.برای مثال می‌توانید کارت‌حافظه SD 16GB را مشاهده کنید که از کلاس ۱۰ است و سرعت ۶۳۳x را دارا است.

با این وجود تعداد انگشت شماری از کارت‌های حافظه فوق‌العاده سریع UHS-II U3 SDHC وجود دارند که دارای سرعت نوشتن بالقوه‌ای تا ۲۵۰ مگابایت در ثانیه می‌باشند. این گونه کارت‌ها نیز به صورت گسترده در همه مدل دوربین‌های دیجیتال قابل استفاده نبوده و قیمت نسبتا بالایی نیز دارند.

مهم‌ترین نکته بعد از انتخاب کارت‌ حافظه مناسب چگونگی مرافبت کردن از آن است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

نورنگار

ارائه دهنده جدیدترین مطالب تکنولوژی و‌آموزشی

اطلاعات تماس
  • 021****
[نمایش اطلاعات]