اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13970806324419917

سرمایه گذاری در کسب و کارهای نوپا چیست و شرایط و قرارداد‌های حقوقی آن چیست؟

کد: 13970806324419917

https://goo.gl/1FYKsR

، تهران , (اخبار رسمی): گسترش کسب و کارهای نوین با بروز مفاهیمی جدید در حوزه‌های مختلف سرمایه گذاری همراه بوده است. مهمترین این موضوع‌ها مربوط به مدل‌های خاص سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارهای نوپا هستند. در این محتوا به روند و فرآیند حقوقی سرمایه گذاری در کسب و کارها، مسائل حقوقی و نوع قراردادها در این حوزه پرداخته خواهد شد.

سرمایه گذاری در کسب و کارهای نوپا چیست و شرایط و قرارداد‌های حقوقی آن چیست؟
سرمایه گذاری در کسب و کارهای نوپا چیست و شرایط و قرارداد‌های حقوقی آن چیست؟

فرآیند حقوقی سرمایه‌گذاری در کسب و کارها

گسترش کسب و کارهای نوین با بروز مفاهیمی جدید در حوزه‌های مختلف سرمایه گذاری همراه بوده است. مهمترین این موضوع‌ها مربوط به مدل‌های خاص سرمایه‌گذاری در کسب‌و‌کارهای نوپا هستند. در این مقاله لازم است درباره روند و فرآیند حقوقی سرمایه گذاری در کسب و کارها صحبت شود و کمی با مسائل حقوقی و نوع قراردادهای سرمایه گذاری در این حوزه آشنا شویم.

راه اندازی هر کسب و کاری از ایده تا مرحله رشد و در ادامه آن مرحله بلوغ، همواره با چالش‌های مختلفی روبرو است. یکی از مهمترین چالش‌هایی که بنیانگذاران با آن روبرو هستند، عدم آشنایی با مباحث حقوقی و رویه‌های قانونی است که لازمه هر کسب و کاری به حساب می‌آید.

منظور از حقوق تجارت در کسب و کار‌ها چیست؟

حقوق تجارت شعبه‌ای از حقوق خصوصی است، که اعمال تجاری و تجار را تعریف نموده، اصول و قوانین حاکم بر روابط معاملاتی بازرگانان و اعمال تجاری را تنظیم می‌کنذ. به عبارت دیگر مقررات حقوقی کسب و کار شامل قوانین و مقرراتی است که از تجار و معاملات تجارتی مانند خرید و فروش دلالی، حمل و نقل، عملیات بیمه، معاملات برواتی، بانکداری، سرمایه و سود، دفاتر تجاری و شرکت‌های سهامی عام و خاص شرکت‌های با مسئولیت محدود و تضامنی و تعاونی تولید، توزیع و مصرف، انواع سهام و چگونگی تأسیس و نحوه اداره شرکت‌ها و وظایف مدیران و بازرسان آنها بحث و گفتگو می‌نماید و همچنین اسناد تجارتی مانند چک، برات، سفته، قبض انبار، فاکتورهای فروش مسئولیت‌های تضامنی و کیفری، ورشکستگی تجار و شرکت‌های تجارتی و نحوه تصفیه اموال و دارایی تاجر ورشکسته و وظایف مدیران تصفیه و سازمان امور تصفیه و قرارداد ارفاقی و خاتمه ورشکستگی سنجش دیگری از مباحث مربوط به آن است.

سرمایه گذاری خطرپذیر چیست؟

این نوع سرمایه گذاری منبع تأمین مالی برای کسب و کارهای جدید است. در این نوع سرمایه گذاری با استفاده از پول نقد و اختصاص سرمایه به شرکت‌های نوپا و کوچک با پتانسیل رشد بلندمدت صورت می‌گیرد. این مورد، منبع بسیار مهمی از تأمین مالی برای افراد و بنگاه‌هایی است که دسترسی به سرمایه‌های دیگر ندارند و معمولا نیز به جذب سرمایه منجر می‌شود.

بیشترین سرمایه گذاری‌های خطرپذیر از سوی گروه‌های سرمایه گذاران ثروتمند، بانک‌های سرمایه گذاری و سایر موسسات مالی صورت می‌گیرد که این سرمایه‌ها را در اختیار دارند. این نوع تأمین مالی و افزایش سرمایه در میان شرکت‌های جدیدی که سابقه عملیاتی محدودی دارند و نمی‌توانند سرمایه را به همراه بدهی و یا پیشنهاد سهام عرضه کنند، محبوب است.

چه زمانی برای سرمایه گذاری مناسب است؟

اگر یک سرمایه‌گذار باشید، شاید این سوال در ذهن شما نیز خطور کند، که چه زمانی باید فرآیند سرمایه گذاری را آغاز کنیم؟ و اگر صاحب یک کسب و کار باشید، چه موقع برای تأمین منابع مالی و منابع اعتباری باید به سمت جذب سرمایه بروید؟

معمولا دو دسته از شرکت‌ها به سمت سرمایه گذاری می‌روند:

شرکت‌های در حال تأسیس برای تأمین منابع مالی جهت تأمین منابع اولیه تولید محصول، ایجاد و یا دسترسی به بازارهای فروش و دریافت اعتبارات و استفاده از چتر حمایتی برندها و شرکت‌های مادر

شرکت‌های در حال توسعه و گسترش برای تأمین افزایش سرمایه و عرضه سهام خود در بورس.

همچنین اگر به دنبال جذب سرمایه هستید، باید به این نکته توجه داشته باشید که زمان مناسب برای جذب سرمایه گذار، مرحله‌ای است که با عبور از چالش‌ها و ابهامات اولیه استارتاپ، چرخ‌های کسب و کار می‌چرخد و کارکرد و همخوانی محصول/خدمات با نیاز بازار سنجیده شده و مشهود و قابل لمس است. در این مرحله است که برخی سرمایه گذاران به دنبال چنین شرکت‌هایی می‌گردند و در طرف مقابل شاید یکی از بهترین زمان‌ها برای جذب سرمایه نیز همین مقطع باشد.

در ادامه به نکات و فرآیند لازم حقوقی سرمایه گذاری در کسب و کارها خواهیم پرداخت.

قراردادهای سرمایه گذاری در کسب و کارها

یکی از پرکاربردترین قراردادها در کسب و کارها، قراردادهای سرمایه گذاری در حوزه‌های مختلف کسب و کارهای نو هستند و رعایت نکات حقوقی در این نوع قراردادها از مهمترین موضوعات سرمایه گذاری کسب و کارها است.

در این مبحث باید نکاتی را راجع به قرارداد سرمایه گذاری بدانیم، که عبارتند از:

  • ارکان یک قرارداد سرمایه گذاری
  • اولویت‌ها در یک قرارداد سرمایه گذاری
  • مدل‌های سرمایه گذاری در کسب و کارهای نوپا و استارتاپ‌ها
  • بررسی شرایط و چهارچوب تفاهم نامه یا قرارداد سرمایه گذاری

در حیطه سرمایه گذاری کسب و کار دانستن چرایی موضوعات حقوقی می‌تواند همچون چراغی برای تعیین مسیرهای مهم مراودات تجاری ما باشد. آگاهی از اطلاعات و دانستنی‌های حقوقی ابزاری است که برای کسب و کار شما ایمنی، اعتبار، سود و رضایت‌مندی را به دنبال خواهد داشت.

شروط مهم حقوقی در قراردادهای سرمایه گذاری چیست؟

  • شرط جلوگیری از رقیق شدن سهام (درصد مالکیت سهامداری)
  • نکات مالیاتی کسب و کار و سرمایه گذاری در کسب و کار
  • حقوق مادی و معنوی در سرمایه گذاری و موضوع سرمایه گذاری
  • انتخاب و انتصاب داور و حکم مورد اعتماد و واجد شرایط

لزوم قرارداد نویسی برای سرمایه گذاری در کسب و کارها

قراردادهای مکتوب برای محافظت از شما و کسب و کارتان اهمیت دارند و این تنها مختص معاملات پنج یا شش رقمی نیست. قراردادها و توافق‌ها سند جدایی‌ناپذیر همکاری‌ها و شراکت‌های مختلف شما بوده و هم شما و هم طرف دیگر را از بحث بر سر بندهای قرارداد باز خواهد داشت.

شاید بستن قرارداد زحمت داشته باشد، اما بسیار راحت‌تر از دعواهای حقوقی گران قیمت و کش‌دار است که در نبودش رخ می‌دهد. مهم نیست با چه کسانی کار می‌کنید، چند وقت است آنها را می‌شناسید، یا چه نقشی برای شرکتتان ایفا می‌کنند، قراردادها تضمینی در برابر بروز هر گونه مسئله‌ای در آینده هستند.

اگر هر مسئله‌ای پیش بیاید، آنها می‌توانند از بروز هر گونه تنش احتمالی جلوگیری کنند، چرا که ضوابط رابطه کاری شما به وضوح به صورت مکتوب تعریف و بر سر آن توافق شده است. داشتن آن قراردادها و توافقات به شما و همکارانتان اجازه می‌دهد بدون بروز هیچ‌گونه کشمکش و دعوا – که بسیاری از کسب و کارهای دیگر را از دور خارج کرده است – به کار ساخت کسب و کار و نوآوری خود برسید.

سخن آخر

حتماً برای شما هم مهم است که بدانید چطور می‌توان تسلط خود را بر کسب و کار بیشتر کنید و یا چطور می‌توان کسب و کاری معتبر داشته باشید و در کسب و کارتان اعتمادسازی کنید.

وینداد با ارائه خدمات حقوقی آنلاین و ارائه خدماتی همچون بانک قراردادهای پر کاربرد، تنظیم و بررسی قرارداد ومشاوره حقوقی ویژه کسب و کارها در فرآیند سرمایه گذاری، راهگشای حفاظت از کسب و کارهای شما و همچنین موفقیت در روند و فرآیند سرمایه گذاری در کسب و کارها می‌باشد.

با مشاهده نمونه قرارداد سرمایه گذاری وینداد، کسب و کارهای خود را حفاظت کنید؛ برای دریافت نمونه قراردادهای سرمایه گذاری در کسب و کارهای نوپا به بانک قراردادهای وینداد مراجعه نمایید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

پلتفرم خدمات حقوقی وینداد

وینداد یک پلتفرم خدمات حقوقی‌آنلاین است، خدماتی شامل تنظیم و بررسی اختصاصی قرارداد، مشاوره حقوقی در حوزه های مختلف مالکیت فکری، سرمایه گذاری، بیمه و مالیات و امور کیفری و پکیج های حقوقی مناسب شرکت ها و کسب و کارهای مختلف

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

حقوقی و قانون