اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13970813325988246

چگونه برای کنکور برنامه‌ریزی کنیم؟

کد: 13970813325988246

https://goo.gl/yRQ7gk

، تهران , (اخبار رسمی): یکی از ارکان موفقیت در کنکور سراسری داشتن یک برنامه جامع و مدون است. خیلی از دانش آموزان کنکوری به دلیل نداشتن علم و تجربه کافی نمی‌توانند برای خود برنامه‌ریزی کنند و از طرفی بیشترین شناخت را هر فرد، خود درباره خودش دارد پس بهتر است برنامه‌ریزی یاد گرفته شود.

برنامه ریزی برای کنکور
برنامه ریزی درسیبرای کنکور

برنامه ریزی برای کنکور

برنامه ریزی چیست؟

همه کسانی که در حال آماده شدن برای کنکور هستند برنامه‌ای برای خود ترتیب داده‌اند و کم و بیش از آن تبعیت می‌کنند، اما بیشتر این برنامه‌ها به طور ذهنی ترتیب یافته‌اند و کمتر از اصول مدون و مرتب پیروی می‌کنند. اکثرا بدون آنکه بدانند برنامه‌ای برای خود ترتیب داده‌اند، چیزهایی را منظور کرده‌اند و برای فراگیری مواد مختلف درسی به طور تقریبی می‌دانند چه زمانی را صرف هر درس کنند، یعنی نحوه‌ای از تقسیم وقت که در آن کمتر چیزی سر جای خودش است.

برنامه ریزی یعنی داشتن یک نقشه راه کامل برای تک تک قدم‌هایی که می‌خواهیم برداریم.

اگر برنامه شما صرفا در ذهن باشد و وجود خارجی نداشته باشد، نمی‌توان به آن نقشه ای کامل و راهگشا گفت، چون محتویات مغز انسان همیشه در معرض فراموشی هستند و می‌دانید که فراموشی یکی از بزرگترین نعمت‌های خداوند است که اگر نباشد مشکلات روحی و روانی بسیاری گریبان افراد را می‌گیرد.

به قول یک ضرب المثل چینی: کمرنگ‌ترین جوهر از قوی‌ترین حافظه مانگارتر است. پس حتما برنامه‌ریزی خود را باید مکتوب کرد و سعی شود کم کم ایرادات آن را رفع کنید.

فاکتورهای یک برنامه ریزی درست و حرفه‌ای چیست؟

۱_ اولین قدم در برنامه ریزی چیست؟

اولین چیزی که در محتوای هر برنامه‌ی خودنمایی می‌کند، نظم است. برنامه، قبل از هر چیز نظم و نظام کارها را مشخص می‌کند؛ نظمی که از فکر به روی کاغذ منتقل می‌شود و در بازبینی چند باره آن به شکل واقعی خود نزدیک می‌شود.

ممکن است برخی بگویند: کنکور که این سخت گیری‌ها را نمی‌خواهد و تنظیم برنامه و جدول کاری لزومی ندارد. اما واقعیت جز این است زیرا تنظیم یک برنامه مشخص قبل از هر چیز از هدر رفتن انرژی جلوگیری می‌کند و با ایجاد نظم در فکر و کار، آمادگی را تضمین خواهد کرد. حاصل سوم و باز هم با اهمیت این کار ایجاد اعتماد نسبت به پیشرفت مطلوب کار و جلوگیری از دلشوره و نگرانی‌های معمول داوطلبان در ترس از انجام به موقع همه کارها و مرور درس‌ها تا قبل از آزمون کنکور است.

پس کمی از انرژی خود را در اینجا صرف کنید تا از اتلاف انرژی در بسیاری از موارد دیگر جلوگیری شود. در اهمیت دادن به برنامه ریزی جدی باشید و بدانید رتبه‌های یک رقمی و دورقمی رشته‌های مختلف بر اثر بخت و تصادف اشغال نمی‌شود. این رتبه‌ها از آن کسانی است که نظم را سرلوحه کارشان قرار داده‌اند و در این میدان رقابت از آن به بهترین نحو استفاده کرده‌اند. در واقع پیشرفت بدون برنامه‌ریزی مانند این است که اتومبیلی با باک خالی را برای مسافرتی طولانی به راه بیاندازید.

برنامه ریزی برای کنکور چیزی نیست که تنها در این میدان وسیع رقابتی به کار بیاید. اگر قبل از این، از برنامه در زندگی خود استفاده کرده باشید یا از آن روی گردان شده باشید، کاملا به اثر آن در زندگی پی برده‌اید و از این پس نیز در دوران تحصیلات دانشگاهی و در جریان زندگی، باز به اهمیت آن واقف خواهید شد.

۲_ تاثیر نگرش جامع بر برنامه ریزی چیست؟

چیز دیگری که علاوه بر نظم در یک برنامه‌ریزی درست اهمیت دارد وجود یک نگرش جامع در آن است. نگرشی که تا حدی ممکن تمامی زوایا را در نظر بگیرید و با کمترین اشکال امکان اجرا داشته باشد. حال که برنامه‌ریز و مجری هستید، می‌توانید هربار که به اشکالی برخورد کرد، عیوب کار را رفع کرده و پس از مدت کوتاهی به بهترین برنامه دست یابید. در این بین ممکن است وقتی در حال طراحی یک برنامه جامع برای درس و زندگی خود طی دوره آمادگی کنکور هستید در مشورت با صاحب نظران یا دوستان متوجه فوایدی در برنامه‌هایی که آنها تنظیم کرده‌اند بشوید؛ در این صورت، استفاده از نکات مثبتی که به فکر دیگران رسیده است همواره کمک حال خواهد بود.

برای مثال ممکن است نظر یکی از دوستان این باشد که کتاب‌ها را براساس تعداد صفحات و محتوای آن‌ها طوری تقسیم کند که در یک روز به مرور سه درس از مواد آزمون بپردازد و دیگری نظرش این باشد که دروس را یکی پس از دیگری به اتمام برساند؛ برای مثال یک هفته تمام شیمی خوانده شود، هفته دیگر فیزیک و بر همین منوال.

چه کسی باید برنامه‌ریزی نهایی برای کنکور را تعیین کند؟

این با دانش آموز است که کدام یک از این شکل‌های برنامه‌ریزی را بپسندید یا کجای آن به کارتان بیاید. در هر صورت، برنامه اصلی و نهایی همانی است که خود نوشته‌اید و هرچه دیگران می‌گویند و هرچه می‌شنوید، موضوعاتی فرعی است که با انتخاب بهترین آنها موفقیت را تضمین خواهید کرد.

توصیه  می‌شود که با دوستان دیگری که خود را برای کنکور یا امتحانات نهایی آماده می‌کنند جلسه‌ای تشکیل داده و هر یک برنامه پیشنهادی خود را مطرح کنید. قبل از هرچیز برنامه خود را در معرض نقد دیگران قرار دهید و سپس از افکار تازه دیگران استفاده کنید. چه بسیار افکار تازه‌ای که در اختیار دیگران قرار می‌دهید و چه بسیار برنامه‌های ابتکاری که دیگران در اختیار می‌گذارند.

اگر چنین جلساتی تشکیل شد مراقب باشید با تیزبینی هر چه تمام‌تر در آن حاضر شوید و به بهترین برنامه ممکن دست یابید. خود می‌دانید که در شروع هر کار و راه، جهت‌گیری فکری می‌تواند را در پیش رفتن و تحمل کمترین رنج و عذاب یاری کند.

اجزای یک برنامه خوب و کامل چیست؟

همان طور که گفته شد یک برنامه خوب، برنامه‌ای جامع و منظم است. برنامه طراحی شده نباید شخص را از جریان عادی زندگی خارج کند. برنامه در یک قالب زمانی ده ماهه تا یک ساله جای می‌گیرد. در این یک سال بسیاری از کارهای عادی زندگی را انجام می‌دهید اما با یک تفاوت عمده؛ مهم‌ترین کار، آماده شدن برای کنکور است. اگر برنامه‌ای یک ساله ترتیب دهید مطمئن باشید وقت کم نمی‌آورید. اوقات شبانه روز آنقدر طولانی است که حتی اگر ده ساعت آن را صرف درس خواندن کنیم باز هم وقت استراحت و تفریح و فعالیت‌های دیگر خواهیم داشت اما باز هم می‌گوییم که طراحی برنامه به تنهایی مهم نیست و اراده در عمل کردن به آن است که باعث موفقیت و پیروزی می شود.

چگونه برنامه سازی و برنامه ریزی کنیم؟

برنامه سازی 

برنامه سازی یعنی تعیین کارهایی که باید در بازه زمانی خاص انجام دهیم. به عنوان مثال در آزمونی ثبت نام کرده‌اید که هر دو هفته یکبار برگزار می‌شود. در برنامه راهبردی آزمون آمده که در روز آزمون از چه مباحثی سوال طرح می‌شود و باید آن مباحث را مطالعه کنید. این برنامه سازی برای آزمون است.

برنامه سازی

برنامه ریزی یعنی تقسیم بندی سرفصل‌های برنامه سازی در روزهای هفته. در برنامه سازی فقط سرفصل‌ها مشخص می‌شود اما اینکه هر بخش را در چند روز بخوانیم و چه روزهای بخوانیم مشخص نیست. بنابراین باید سرفصل‌های تعیین شده در روزهای هفته سرشکن کنیم تا به یک برنامه‌ریزی خوب برسیم.

اگر در آزمونی شرکت نمی‌کنید، برای ترسیم برنامه خود می‌توانید به تعداد هفته‌هایی که از امروز تا کنکور وجود دارد، برگه‌های A4 آماده کرده و در هر یک روزهای هفته را نوشته و مقدار درسی را که در هر روز باید خوانده شود، بنویسید.

برای مثال شنبه را به خواندن بیست صفحه شیمی اختصاص دهید یا تا پایان فصل اول زیست شناسی را مرور کنید و این برای دو ساعت اول یا سه ساعت اول روز باشد. زمان خواب شب و خواب بعد از ظهر باید مشخص و کافی باشد.

توجه: برنامه هر هفته باید مکمل هفته قبل و پیش نیاز هفته‌های بعد باشد.

اگر بتوانید کار را از ساعات اولیه صبح شروع کنید بسیار مطلوب خواهد بود. می‌توانید روزهای هفته‌های اولیه آمادگی را با ساعاتی کمتر برای درس خواندن بگذارید و هفته‌های آخر را فشرده‌تر بگذرانید. این کار از نظر روانی نیز مفید فایده است، زیرا هر چه به روز برگزاری کنکور نزدیک‌تر می شوید موضوع  جدی‌تر می‌شود و در نتیجه بیش‌تر دل به کار می‌دهید.

سه کار اصلی یک دانش آموز کنکوری در طی روز 

هر دانش آموز کنکوری به طور کلی موظف است در هر روز سه کار اصلی و مهم را انجام دهد.

۱_ یادگیری

یادگیری به معنای مطالعه یا آموختن مباحث و درس های جدید است.

یادگیری می‌تواند به صورت خواندن جزوه یا کتاب، حضور در کلاس و یا تماشای لوح‌های فشرده آموزشی باشد. یکی از نکات مهمی که باید در برنامه‌ریزی به آن دقت شود این است که زمان یادگیری را در ابتدای روز قرار دهید چون مبحث جدید است و نیاز به توجه و سطح هوشیاری بالایی دارد.

۲_ تست زنی

تست زنی در واقع محک زدن سطح سواد خود پس از یادگیری است. بعد از اینکه یک مبحث را یاد گرفتید حتما باید از روی منبع تستی، تعدادی تست بزنید. تست زدن باعث تثبیت مطالب آموخته شده در ذهن و همچنین پیدا شدن خلاهای آموزشی می‌شود که باید آنها را رفع اشکال کرد.

۳_ مرور

مرور کردن یعنی به یادآوری مطالبی که در مرحله یادگیری آموخته‌اید. هر بار که مطلبی را یاد می‌گیرید با گذشت زمان این مطالب در ذهن کم رنگ می‌شوند، اما اگر به صورت پیوسته و منظم آن مطالب را مرور کنیم احتمال فراموشی بسیار کاهش می‌یابد و درس‌ها و نکات در ذهن ماندگار می‌شوند.

علاقه‌مندان برای دریافت برنامه ماهیانه حرفه‌ای تا روز کنکور روی دکمه زیر کلیک کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

گاماپلاس

مجموعه گاماپلاس با تولید و نشر محتوای آموزشی و مشاوره ای به دانش آموزان کنکوری کمک می کند که با کمترین هزینه بهترین نتیجه را در کنکور سراسری بگیرند و به دانشگاه و رشته مورد نظر خود برسند.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

علم و آموزش