اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139710193391010723

گفت و گو با کارگردان سریال احضار به بهانه انتشار اولین سریال ژانر ترس

هویت ترس را با احضار زنده می‌کنیم

کد: 139710193391010723

https://goo.gl/fVUodv

، تهران , (اخبار رسمی): ترس ایرانی، ترسی متفاوت در ژانر وحشت است که رامین عباسی‌زاده به خوبی به سراغ آن رفته است. گفت‌وگو با کارگردان احضار اولین سریال ژانر ترس در شبکه نمایش خانگی در ادامه این محتوا آورده شده است.

هویت ترس را با احضار زنده می کنیم
هویت ترس را با احضار زنده می‌کنیم

وقتی با واژه ترس رو به رو می­‌شویم تنها نام چند اثر سینمایی در این ژانر برای ما یادآور می­‌شود که در کنار ژانرهای دیگر آن چنان مورد استقبال قرار نگرفته‌­اند. اما آنچه رامین عباسی‌­زاده از مفهوم ترس و ژانر ترس در ذهن دارد و با این ذهنیت به ساخت سریالی چون احضار پرداخته است، نشان از رو­برو شدن با یک تفاوت بزرگ می­‌دهد.

احضار به کارگردانی رامین عباسی زاده به تازگی وارد شبکه نمایش خانگی شده و به عنوان اولین سریال ایرانی در ژانر ترس شناخته می­‌شود. عباسی زاده که تهیه کنندگی سریال­‌های شناخته شده صدا و سیما از جمله «او یک فرشته بود»، «پلیس جوان»، «کت جادویی»، «سقوط یک فرشته»، «پریدخت»، «میلیاردر»، «شمس‌العماره» و ... را در کارنامه خود دارد، حالا با تجربه کارگردانی اولین سریال ژانر ترس ایرانی به شبکه نمایش خانگی آمده است. به بهانه انتشار احضار گفتگویی با وی انجام شده که در ادامه قابل مشاهده است.

- در احضار به سراغ ژانری رفته‌­اید که طرفدارهای خاص دارد. علت این طرفداری را چه می­‌دانید؟

ما با ترس زاده می‌شویم و ترس بخشی از هویت ما است. انسان قرن‌ها به عنوان شکار یا شکارچی در حال تعقیب و گریز بوده و هر روز مجبور بوده انواع جانوران یا هم‌نوعان خود را بدرد تا سیر شود و بعدها نیز مجبور بوده با همین خونریزی‌ها و شکار، خدایان خود را نیز سیر کند چون در غیر این صورت باید منتظر غیرقابل کنترل‌ترین عواقب باشد. همان انسان، (کمی باهوش‌تر) حالا در جامعه امروز مجبور است کت شلوار بپوشد، قبض‌هایش را بپردازد و به جای نیزه و شمشیر، خودکار، بیل یا موس کامپیوتر به دست بگیرد. در عین حال خاطره آن قرن‌­ها از بین نرفته بلکه سرکوب شده ­است.برای همین این همه مسابقات رزمی خشن طرفدار دارند چون ما را به یاد گذشته ­می‌­اندازد.

- آنچه در بیلبوردها و تبلیغات احضار دیده شده می­‌شود عبارت «وحشت در شبکه نمایش خانگی» است. چرا این نام را انتخاب کرده‌­اید؟

شاید به همین دلیل که ترس با ما زاده شده و ریشه در گذشته‌­مان دارد، از سینمای وحشت هم لذت می‌­بریم. چون عمیق ترین ترس هامان را در محیط امن تجربه می­کنیم. در حالیکه می­دانیم تماشای آن برای ما خطری ندارد عمیقا آن را باور می­کنیم. حتی مهم نیست زبان فیلم چیست زیرا ترس نیاز به زبان ندارد. تاریکی در تمام فرهنگ ها منشا ترس است. چاقو همیشه برای ما زنگ خطر دارد مخصوصا اگر در دست دشمن ما باشد.

- شما از معدود کارگردان­هایی هستید که به سراغ ژانر ترس رفته‌­­اید. این نشان از شجاعت شما است یا اعتقاد به تجربه گرایی؟

سینمای ترس سرشار از نوآوری‌ها و شگفتی‌های بدیع است. در حالی که بعضی ژانرهای سینما در حال کمرنگ شدن یا تحول کامل هستند، ژانر ترس در سینما به نسبت کمترین تغییرات را به خود دیده و هنوز هم در گروه محبوب‌ترین‌ها است. اکثر کارگردانان مهم تاریخ سینما این ژانر را تجربه کردند و اتفاقا موفق هم بوده‌اند و چه کسی است که «درخشش» را دیده و فهمیده باشد و سال‌ها به آن فکر نکرده باشد؟! و یا در همین ایران ما کیست که یاد «شب بیست و نهم» نیافتد وقتی صحبت از سینمای ترس می‌شود.

- پس اعتقاد به تجربه گرایی و خلق بود که شما را به ساخت احضار تشویق کرد؟

می‌توان به قصه گویی بصری در سینما مسلط نبود و فیلم متوسط ساخت ولی غیر ممکن است که به قصه گویی بصری مسلط نبود و فیلم ترسناک ساخت. فیلم ترسناک متوسط وجود ندارد. یا ترسناک است یا افتضاح و شاید این دلیل است که فیلم‌سازان ایرانی کمتر ریسک ساخت آن را قبول می‌کنند. ولی به هر حال باید یک جا این تابوی تجربه نکردن با ژانر ترس بشکند و راهی آغاز شود تا شاید تجربه آن چراغی در تاریکی باشد برای زنده کردن ژانر ترس در ایران. احضار تجربه‌ای است در همین جهت، بدون استفاده از بازیگر چهره که به همزاد پنداری بیشتر بینندگان با شخصیت‌ها کمک کند. تجربه‌ای که امید دارد مسیری بسازد که در امتداد آن هیچ وقت هیچ سانسی از سینما بدون فیلم ترسناک ایرانی نماند.

- به کم تجربه بودن بازیگرها اشاره کردید. این تفاوت مهم احضار با دیگر آثار سینمایی است. درباره انتخاب بازیگرها توضیح می­‌دهید؟

بازیگران احضار برای اولین بار است که جلوی دوربین قرار گرفته‌اند بنابراین هیچ ذهنیتی از سوی مخاطب در مورد این بازیگران وجود ندارد. این به ما کمک می­‌کند تا برای ترسیم فضایی که می‌­خواهیم رئال جلوه کند موفق باشیم. ما تنها برای بخشی از پروژه ۲ سال "احضار" را در فصول زمستان فیلمبرداری می‌­کردیم و همراهی بازیگران در این مدت باارزش‌­ترین اتفاق برای ما بود. امیدواریم که درخشش بازیگران در احضار دیده شود و این سریال شروع پرقدرتی برای ورود آن‌ها به عرصه بازیگری باشد.

احضار از چهارشنبه 19 دی ماه در شبکه نمایش خانگی و فیلیمو منتشر شده است و در خلاصه داستان آن امده است: اغلب ترس‌ها با شناخت ما از بین می‌روند، اما ترس‌هایی که تا مرگ ناشناخته می‌مانند، رهایت نمی‌کنند.

الهه جعفری، شهریار ربانی، کیمیا ملایی، بنیامین پیروانی، حسین سیفی، ریحانه رضی، یاسمن همتی، نرگس امینی، نوش آفرین رحمانی، شیما مرزی، بهار خانی، محمد توکلی و سلیمه رنگزن از جمله بازیگران بازیگران این سریال هستند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

سینما و تئاتر