اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139710273410710095

علل بروز بواسیر در بارداری و روش‌های پیشگیری از آن

کد: 139710273410710095

https://goo.gl/6vMBsg

، تهران , (اخبار رسمی): بواسیر مشکلی نیست که به سلامت جنین شما آسیبی برساند اما برای مادر می‌تواند بسیار دردناک باشد و دردسر ساز. اما با کمک روش‌هایی ساده می‌توان تا حد زیادی از بروز بواسیر در بارداری پیشگیری کرد و به درمان آن کمک کرد.

علل بروز بواسیر در بارداری و روشهای پیشگیری از آن
علل بروز بواسیر در بارداری و روش‌های پیشگیری از آن

علت اصلی بروز بواسیر در بارداری آسیب دیدن رگ‌های خونی ناحیه مقعد است. در اطراف ناحیه مقعد تعداد زیادی رگ‌های خونی وجود دارد که فوق‌العاده انعطاف‌پذیر هستند و هم خون با جریان بالایی در آنها گردش دارد

بارداری دورانی سخت و پر از بحران‌های مختلف است اما شیرینی احساس مادر شدن می‌تواند مادر را در برابر تمامی این سختی‌ها صبور کند و مقاوم. یکی از مشکلاتی که در دوران بارداری بسیار شایع است. بروز بواسیر یا هموروئید است. مشکلی که گریبان بسیاری از مادران باردار را می‌گیرد و باعث ‌نگرانی‌های زیادی برای آنها می‌شود. 

علل بروز بواسیر در بارداری

علت اصلی بروز بواسیر در بارداری آسیب دیدن رگ‌های خونی ناحیه مقعد است. در اطراف ناحیه مقعد تعداد زیادی رگ‌های خونی وجود دارد که فوق العاده انعطاف پذیرند و هم خون با جریان بالایی در آنها گردش دارد. بواسیر یا هموروئید در اثر کشیدگی و از هم گسیختگی رگ‌های خونی ناحیه مقعد رخ می‌دهد. در دوران بارداری عواملی وجود دارد که به چنین موضوعی می‌توانند دامن بزنند و شرایط را بدتر می‌کنند. اضافه وزن، یبوست، کم تحرکی و اختلالات هورمونی از جمله فاکتورهای تاثیرگذاری هستند که در این دوران می‌توانند احتمال بروز بواسیر در بارداری را افزایش دهند.

یبوست

کاهش تحرک، رژیم غذایی و اختلالات هورمونی از جمله عواملی هستند که در بروز یبوست‌های دوران بارداری تاثیر گذارند. برای پیشگیری از بروز بواسیر در بارداری باید رژیم غذایی سرشار از فیبر را در برنامه غذایی خود قرار داد، آب کافی در طول روز نوشید و ورزش را فراموش نکرد. پیاده روی‌های سبک و منظم نقش موثری در جلوگیری از یبوست‌های دوران بارداری دارند.

افزایش حجم خون

طبیعی است که در دوران بارداری افزایش حجم خون در بدن اتفاق بیافتد و عروق خونی گشادتر شوند. حتی میزان فشار خون هم افزایش پیدا می‌کند. از طرف دیگر فشار ناشی از افزایش حجم رحم با رشد جنین به مرور زمان افزایش می‌یابد و به عروق خونی کف لگن فشار زیادی وارد می‌شود. پس طبیعی است که این رگ‌ها دچار آسیب‌هایی مانند التهاب و از هم گسیختگی شوند که به بروز بواسیر در بارداری منجر می‌شود.

راه‌های پیشگیری از بواسیر در بارداری

از آن‌جایی که بواسیر تا حد زیادی قابل پیشگیری است، بواسیر در بارداری هم از این قاعده مستثنی نیست و با رعایت توصیه‌ها و نکاتی ساده در منزل می‌توان به سادگی از بروز آن جلوگیری کرد. فراموش نکنید که دو عامل سبک زندگی و رژیم غذایی بیشترین تاثیر را می‌توانند در سلامتی داشته باشند و ارتباط مستقیمی با بروز بواسیر دارند.

برای پیشگیری از بروز بواسیر در بارداری توصیه‌های زیر را باید به خاطر داشت:

نوشیدن آب کافی در طول روز به میزان 8 الی 9 لیوان

رژیم غذایی سرشار از فیبر مانند میوه‌ها و سبزیجات تازه

ورزش و تحرک

پرهیز از نشستن طولانی مدت و زور زدن در توالت

خواب و استراحت کافی

کنترل و مدیریت استرس

مصرف مرتب روغن زیتون همراه با وعده‌های غذایی

علائم بواسیر در بارداری

بواسیر در بارداری علائم و نشانه‌های مشخصی دارد اما از آن‌جایی که بسیاری از مشکلات و ناراحتی‌های مقعدی علائمی مشابه با بواسیر دارند بهتر است برای تشخیص دقیق این موضوع به پزشک متخصص مراجعه شود

از جمله نشانه‌ها و علائم بواسیر در بارداری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

خونریزی مقعدی همراه با دفع مدفوع

احساس درد در ناحیه مقعد

احساس سوزش و خارش در ناحیه مقعد

خروج ترشحات لزج و بی رنگ به دنبال دفع مدفوع

وجود برآمدگی‌های گوشتی شکل و برجسته در اطراف مقعد

تورم و التهاب در ناحیه مقعد

چگونگی درمان بواسیر در زنان باردار

بواسیر در بارداری را اگر در مراحل ابتدایی و آغازین آن بتوان تشخیص داد به راحتی قابل درمان است می‌توان از پیشرفت آن جلوگیری کرد. در دوران بارداری با محدودیت‌های زیادی در مصرف داروها روبرو هستیم پس بهترین گزینه درمانی برای بواسیر استفاده از روش‌های درمان طبیعی و داروهای بدون نسخه است. برای درمان بواسیر در بارداری روش‌های درمان طبیعی موثر زیادی وجود دارند که می‌توان از آنها استفاده کرد و نیازی به درمان‌های سخت‌تر نخواهد داشت.

درمان خانگی و طبیعی

درمان‌های طبیعی و خانگی زیادی برای درمان بواسیر در بارداری وجود دارند که با کمک آنها می‌توان بسیاری از مشکلاتی که به دنبال بواسیر به وجود آمده است را برطرف کند و علائم و نشانه‌های بواسیر را تا حد چشمگیری کاهش دهند.

نوشیدن آب کافی

رژیم غذایی سرشار از فیبر مثل مصرف میوه ها، سبزیجات، غلات و حبوبات

مصرف روغن زیتون

مصرف نارگیل

استفاده از موضعی از ژل آلوئه ورا

استفاده موضعی از سرکه سیب

مصرف عسل

مصرف انجیر

درمان بواسیر با دارو

در دوران بارداری هیچ خانمی مجاز نیست که از هر دارویی استفاده کند و با محدودیت‌های زیادی مواجه است. بنابراین اگر علائم و نشانه‌های بواسیر در بارداری پیشرفت کرده و از روش‌های درمان‌های خانگی بواسیر پاسخ مناسبی دریافت نشود می‌توان تحت نظر پزشک خود از پمادهای آنتی هموروئید استفاده کرد. این پمادها به صورت موضعی استفاده می‌شوند و علائم و نشانه‌های بواسیر را تا حد زیادی کاهش می‌دهند. در صورتی که شرایط جسمی روبه وخامت برود پزشک برای درمان بواسیر احتمالا روش‌هایی مانند لیزر درمانی و عمل جراحی در نظر خواهد گرفت.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

کلینیک مهنا

کلینیک مهنا مرکز تخصصی درمان بیماری های نشیمنگاهی از جمله: فیستول مقعدی، کیست مویی، شقاق، بواسیر (هموروئید) و زگیل تناسلی با به روز ترین متد جراحی (لیزر درمانی)

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

بهداشت و درمان