اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139803283777710095

علائمی که وجود انگل در بدن را نشان می‌دهند

کد: 139803283777710095

http://bit.ly/2Rq0S16

، تهران , (اخبار رسمی): انگل از موجوداتی است که ورود آن به بدن می‌تواند مشکلات و بیماری‌های مختلفی را به همراه داشته باشد. انگل‌‌ها انواع مختلفی داشته و قسمت‌های متفاوتی از بدن را درگیر می‌کنند.

علائمی که وجود انگل در بدنمان را نشان می‌دهند!
وجود انگل در بدن

انگل چیست؟

انگل از میکروارگانیسم‌هایی است که در بدن موجودات زنده که میزبان نامیده می‌شوند، زندگی می‌کند. انگل بستگی به میزان نیاز خود برای بقا آسیب‌های مختلفی را برای میزبان به همراه دارد. بدون وجود میزبان انگل نمی‌تواند زندگی کند یا رشد و تکثیر یابد، به همین دلیل، به ندرت میزبان را می‌کشد، اما می‌تواند بیماری را گسترش دهد.

بعضی از انواع این موجودات می‌توانند مرگبار باشند. برخلاف درندگان معمولاً بسیار کوچک‌تر از میزبان خود هستند و با سرعت بیشتری تولید می‌شوند. این میکروارگانیسم‌ها ظاهری متفاوت دارند و حدود ۷۰% از آنها با چشم انسان قابل مشاهده نیستند. اما برخی از انواع آنها می‌توانند تا ۳۰ متر نیز طول داشته باشند. انگل بیماری نیست، بلکه می‌تواند بیماری‌ها را گسترش دهد.

انواع انگل‌ها

انگل‌ها در حالت کلی شامل دو دسته زیر هستند:

  •  پروتوزوا (Protozoa): تک سلولی‌هایی که با چشم غیر مسلح دیده نمی‌شوند و در بدن میزبان رشد و تکثیر می‌شوند.
  • هلمینت‌ها (Helminths) : دسته دوم  بزرگ و بلند هستند و با چشم دیده می‌شوند.

شایع‌ترین نوع انگل‌ها

انگل روده: روزانه ۲۰۰٫۰۰۰ عدد تخم گذاشته و بیماری‌هایی مانند آپاندیس، التهاب صفاق، خونریزی داخلی، دمل یا ورم چرکی در کبد و پانکراس را ایجاد می‌کند.

کرم کدو: این کرم روزانه بیش از یک میلیون تخم گذاشته و می‌تواند طولی تا یک متر نیز داشته باشد.

کرمک: روزانه بیشتر از ۱۵۰۰۰ تخم می‌گذارد. از علائم کرمک می‌توان به خارش و سوزش مقعد، مشکلات گوارشی، بی خوابی و تحریک پذیری اشاره کرد.

کرم شلاقی: این نوع  کرم  مشکلاتی مانند درد در قسمت پایینی شکم، افتادگی مقعد، کم خونی یا خونریزی، عفونت‌های باکتریایی، مدفوع خونی و … را به همراه دارد.

کرم پهن: این کرم عامل بیماری‌هایی نظیر بیماری‌های ریوی، مجاری ادرار، کبد، خون و گوارشی است.

علائم انگل‌ها

این موجودات انواع مختلفی دارند و به طبع علائم متفاوتی را ایجاد می‌کنند، گاهی اوقات علائم وجود انگل با سایر بیماری‌ها مشابه مانند ذات الریه، مشکلات هورمونی و مسمومیت غذایی به اشتباه تشخیص داده می‌شود. برخی از علائم شایع در رابطه با وجود این موجودات به این شرح است:

نفخ و مشکلات گوارشی:ورود این میکروارگانیسم‌ها مخاط روده را با مشکل مواجه کرده و جذب مواد غذایی را مختل می‌کند.

مشکلات پوستی یا بثورات: این موجودات با ورود به بدن مشکلات پوستی از جمله کهیر، خشکی پوست، جوش‌ها و ضایعات پوستی، اگزما و زخم‌های پوستی ایجاد می‌کنند.

کاهش وزن، افزایش اشتها و یا هر دو: این موجود باعث عدم جذب مواد غذایی و کاهش وزن می‌شود همچنین در طولانی مدت به علت افزایش افراطی اشتها، افزایش وزن ایجاد می‌کند.

سندروم روده تحریک پذیر: این سندروم بیماری روده است که علت دقیقی برای آن مشخص نشده است اما پزشکان یکی از علت‌های آن را وجود انگل در بدن می‌دانند. این بیماری علائمی مثل درد شکمی، اسهال، و استفراغ به همراه دارد.

مشکلات جنسی: اگر این موجودات بر روی سیستم تناسلی تاثیر بگذارند مشکلاتی مانند سندرم پیش از قاعدگی، اختلال در عادت ماهانه، مشکلات پروستات، کیست‌ها، میوم رحم، احتباس آب و اختلالات ادراری را به همراه دارند.

مشکلات روحی: این موجود زنده موجب اختلالات روحی شده و مشکلاتی مانند استرس، اضطراب بالا، افسردگی، عصبانیت، تغییرات خلق و خوی و کاهش حافظه را به همراه دارد.

آلرژی و عفونت ‌ها: این میکروارگانیسم موجب التهاب و گسترش آن در بدن می‌شود.

ضعف و احساس ناخوشایند عمومی: این موجودات انرژی بدن را به خود جذب کرده و موجب خستگی و ضعف بدن می‌شوند.

سایر مشکلاتی که انگل برای بدن به همراه دارد، عبارتند از :

مشکلات خواب، خارش و سوزش مقعد، گرفتگی عضلات، کم خونی، دردها، تب

علت وجود انگل در بدن

نوشیدن آب آلوده، مصرف گوشت‌هایی که به طور کامل پخته نشده‌اند، سیستم ایمنی ضعیف، استخرها آلوده، حیوانات خانگی، سوء تغذیه، زندگی پر استرس، یبوست (این مورد چون باعث می‌شود مواد غذایی برای مدت طولانی در بدن باقی بماند به انتشار بیشتر و تشدید انگل‌ها کمک می‌کند.)

چگونه بیماری انگل را درمان کرد؟

برای درمان این بیماری  لازم است با پزشک متخصص در این زمینه مشورت کرد. ساده ترین راهکار دفع این موجودات از بدن، مصرف قرص‌های ضد انگل است. این دارو تمامی این موجودات زنده را از بدن خارج می‌کند. معمولاً پس از طی چندین هفته مصرف این داروها بیماری در بدن از بین می‌رود. اما در صورتی که مشکل حاد بوده و یا به سایر نواحی بدن حمله کند، با تشخیص پزشک نیاز به انجام جراحی است.

رژیم غذایی این بیماران باید شامل مقدار زیادی فیبر باشد، زیرا به دفع راحت‌تر میکروارگانیسم از بدن کمک می‌کند. مصرف برخی از مواد طبیعی در کنار مصرف داروها به تسریع در فرآیند درمان کمک می‌کند:

چای آویشن: این چای به علت دارا بودن تیمول دارای خاصیت ضد انگلی است و به دفع مواد زائد از بدن کمک می‌کند.

آب هویج: هویج دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است و به درمان این بیماری کمک می‌کند.

آب کلم بروکلی: آب این کلم در دفع مواد سمی از بدن موثر است.

پیشگیری از ابتلا به انگل

  • به مناطقی مطمئن و به دور از آلودگی سفر کرد.
  • سعی شود به مناطقی که تعداد زیادی پشته وجود دارد، نرفت.
  • غذاهایی مثل ماهی و گوشت را به خوبی پخت.
  • از آب‌های آلوده استفاده نشود.
  • در دریاچه‌های آب شیرین و یا رودخانه‌ها شنا نکرد.
  • رعایت بهداشت و شستشوی مرتب دست‌ها در پیشگیری موثر است.
  • ضد عفونی کردن وسایل آشپزخانه
  • تمیز کردن فضولات حیوانات
  • پرهیز از قرار دادن پا بر روی خاک آلوده
  • تهیه بهداشتی غذا

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

کلینیک مهنا

کلینیک مهنا مرکز تخصصی درمان بیماری های نشیمنگاهی از جمله: فیستول مقعدی، کیست مویی، شقاق، بواسیر (هموروئید) و زگیل تناسلی با به روز ترین متد جراحی (لیزر درمانی)

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

بهداشت و درمان