اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139805073897910095

راهکارهایی برای پیشگیری و درمان خانگی شقاق مقعد

کد: 139805073897910095

http://bit.ly/2Yymo9S

، تهران , (اخبار رسمی): شقاق یا فیشر مقعدی نوع از بیماری‌های دردناک ناحیه مقعد است. این عارضه موجب بروز زخمی عمیق در دیواره مقعد می‌شود که همراه با درد، خونریزی، سوزش، خارش و … بروز می‌کند. 

راهکارهایی برای پیشگیری و درمان خانگی شقاق مقعد
درمان خانگی شقاق

شقاق بیماری شایعی است که احتمال بروز آن در هر سنی و در هر دو جنس وجود دارد. شقاق در ابتدا موجب بروز ترک در پوست مقعد می‌شود ولی در صورت عدم درمان، با پیشرفت بیماری این زخم عمیق‌تر شده و به عضلات ناحیه مقعد می‌رسد. این عارضه به خصوص اگر در مراحل ابتدایی باشد، توسط درمان‌های خانگی بهبود می‌یابد. در مراحل پیشرفته تر نیز کمک گرفتن از درمان‌های خانگی می‌تواند به رفع علائم و عفونت ناشی از بیماری کمک کند. در ادامه بهترین روش‌های درمان خانگی شقاق بررسی شده است.

نشستن در آب داغ

یکی از روش‌های پرکاربرد درمان خانگی شقاق نشستن در وان آب داغ و یا همان حمام سیتز است. در این روش بایستی آب وان یا لگن را گرم و برای مدت حداقل ۲۰ دقیقه در این آب نشست. گرما می‌تواند با افزایش جریان خون رسانی در عروق ناحیه مقعد به تسریع درمان زخم ایجاد شده کمک کند. بهتر است این روش ۲ الی ۳ بار در روز تکرار شود.

ژل ال- آرژنین

ژل ال آرژنین حاوی آمینو اسیدی است. این ماده که در غذاهای حاوی پروتئین نیز یافت می‌شود می‌تواند به بهبودی سریع‌تر شقاق کمک کند. این ژل با افزایش جریان اکسید نیتریک در مقعد یا همان گشاد کردن عروق به درمان خانگی شقاق کمک کند. این ژل را باید مطابق نظر پزشک بر روی ناحیه مقعد استعمال کرد.

این ژل در تولید پروتئین در بدن موثر است. از سایر کاربردهای ژل ال آرژنین می‌توان به ترمیم زخم‌ها، درمان بیماری‌های عروقی و اختلال نعوظ اشاره کرد. آرژنین به طور طبیعی در خوراکی‌هایی مانند گردو، آجیل برزیل، دانه کنجد و آفتابگردان، برنج قهوه‌ای، کشمش، نارگیل، ژلاتین، گندم سیاه، بادام، جو، غلات، حبوبات، مرغ، شکلات، ذرت، محصولات لبنی و… نیز یافت می‌شود.

رژیم غنی از فیبر

یکی از مهمترین علل بروز بیماری شقاق ابتلا به یبوست در اثر کمبود مصرف فیبر است، زیرا وقتی که فرد دچار این عارضه می‌شود، مدفوع سفت شده و عموماً احتیاج به اعمال فشار بیشتری به مقعد است که در نتیجه این امر شقاق یا همان زخم مقعدی پدید می‌آید. رعایت رژیم غذایی حاوی فیبر کافی می‌تواند از ابتلا به یبوست جلوگیری و یا به درمان آن کمک کند. برای این منظور لازم است، مصرف میوه‌ها و سبزیجات غنی از فیبر را در رژیم غذایی بیمار فراموش نکرد. خوراکی‌هایی مانند کینوا، جو، آلو بخارا، گندم سیاه ، حبوبات، اسفناج و … سرشار از فیبر هستند.

شیر گرم

مصرف شیر گرم یکی از مواردی است که می‌تواند به تنظیم حرکات روده ای کمک و با جلوگیری ازیبوست در واقع به درمان شقاق کمک کند.

رعایت بهداشت

زخم شقاق در ناحیه حساسی پدید می‌آید که حاوی مقدار زیادی میکروب است از همین روی احتمال آلودگی و عفونت زخم شقاق در این ناحیه بسیار زیاد است. پس لازم است با رعایت بهداشت فردی از عفونت شقاق و وخیم تر شدن اوضاع پیشگیری کرد. برای این منظور پس از هربار دفع مدفوع ناحیه مورد نظر را با آب شستشو داده و با دستمال مرطوب بدون عطر و یا دستمال کاغذی نرم خشک کرد. همچنین لازم است بیمار از پوشیدن لباس‌های تنگ با الیاف مصنوعی پرهیز کند.

مصرف آب

نوشیدن کافی آب و هیدراته نگه داشتن بدن می‌تواند با تنظیم حرکت روده‌ای و نیز بهبود گوارش از یبوست پیشگیری کند. برای این منظور لازم است حداقل روزانه ۸ لیوان آب مصرف شود. مصرف آب میوه نیز عملکردی شبیه به آب را داشته در ضمن آب میوه سرشار از فیبر است.

درمان خانگی شقاق با عسل

یکی دیگر از راهکارهای درمان خانگی شقاق استعمال عسل بر روی آن است. برای این منظور لازم است مقداری عسل همراه با موم را داخل ماکروویو گرم کرده و سپس مقداری روغن زیتون را به آن افزود و در مرحله بعد منتظر خنک شدن مخلوط بود به حدی که پوست نسوزد سپس از این مخلوط برای استعمال بر روی زخم شقاق استفاده شود. این روش درمانی را می‌توان چندین مرتبه در روز تکرار کرد.

عادت‌های رفتاری اشتباه

در برخی موارد خود فرد با عادات رفتاری اشتباه و سبک زندگی غلط در بروز این بیماری و تشدید آن تاثیرگذار است. برخی از رفتارها که به تشدید این بیماری می‌انجامد، به این شرح است:

  • تاخیر انداختن در اجابت مزاج : بیماران فیشر مقعدی باید به محض احساس نیاز، برای تخلیه اقدام کنند زیرا این تاخیر موجب سفت شدن مدفوع و یبوست شده که تشدید علائم بیماری را در پی دارد.
  • فشار آوردن بر روی مقعد: عادت هایی مانند زور زدن و یا نشستن‌های طولانی مدت در توالت می‌تواند به تشدید بیماری بیانجامد.
  • مصرف صابون‌های معطر : از آنجایی که مصرف صابون‌های معطر می‌تواند موجب تحریک و سوزش بیشتر مقعد شود، باید از مصرف آنها خودداری کرد.
  • نرم کننده‌های مدفوع : می‌توان با مشورت پزشک از نرم کننده‌های مدفوع نظیر پسیلیوم استفاده کرد.
  • نشستن بر روی سطوح نرم : این افراد باید از نشستن بر روی سطوح سخت بپرهیزند و برای نشستن حتما از بالش‌های نرم استفاده کنند.
  • پرهیز از خاراندن محل شقاق 

منبع: کلینیک مهنا - مرکز درمان بیماری‌های نشیمنگاه با لیزر

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

کلینیک مهنا

کلینیک مهنا مرکز تخصصی درمان بیماری های نشیمنگاهی از جمله: فیستول مقعدی، کیست مویی، شقاق، بواسیر (هموروئید) و زگیل تناسلی با به روز ترین متد جراحی (لیزر درمانی)

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

بهداشت و درمان