اطلاعات تماس
  • 021665***** - 021665*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 139711143450710692

کاربرد روانشناسی رنگ‌ها در طراحی داخلی

کد: 139711143450710692

https://goo.gl/La2aJ6

، (اخبار رسمی): در پالت رنگی، سه رنگ اصلی زرد، قرمز و آبی است. هنگامی‌که این رنگ‌های اصلی با یکدیگر ترکیب شود، رنگ‌های ثانویه به دست می‌آید، به طور مثال از ترکیب زرد و آبی به رنگ سبز، زرد و قرمز به رنگ نارنجی و از ترکیب آبی و قرمز به رنگ بنفش خواهیم رسید.

 کاربرد روانشناسی رنگ ها در طراحی داخلی
کاربرد روانشناسی رنگ‌ها در طراحی داخلی

کسانی که طراح داخلی هستند، دانش کاملی در مورد رنگ‌ها دارند و خیلی خوب می‌دانند که کدام دسته به کدام گروه رنگی تعلق می‌گیرد، کدام رنگ برای برخی از ترکیبات مناسب و اثرات روانشناختی یک رنگ چیست؟

زمانی که از کاربرد رنگ در طراحی داخلی صحبت می‌شود، منظور این نیست که رنگ‌ها به صورت تصادفی انتخاب می‌شوند. در نگاه اول ممکن است تصور شود که انتخاب رنگ برای اتاق نشیمن و یا کل خانه کار بسیار ساده‌ای است، زیرا می‌توان از رنگ‌های مورد علاقه خود استفاده کرد. در حقیقت اینگونه نیست، اگر اطلاعات کافی در مورد رنگ‌ها، سایه‌ها و میزان اشباع آنها نداشته باشید و از آنها در طراحی خانه خود استفاده کنید با نتیجه‌ای کاملا وحشتناک مواجه خواهید شد.

رنگ‌ها حالت ذهنی خاصی را به ارمغان می‌آورند، انرژی می‌بخشند، می‌توانند احساس آرامش و امنیت را تداعی کنند، همچنین قدرت تمرکز و به یادآوردن حوادث دلپذیر را افزایش می‌دهند. البته در این میان رنگ‌هایی هم وجود دارند که باعث می‌شوند فرد احساس افسردگی کرده و حوادث تلخ را به خاطر آورد که این امر سبب افزایش حس خستگی در فرد شده و آزاردهنده خواهد بود. در انتخاب رنگ باید این نکات را در نظر گرفت، زیرا در نهایت کسی که در آن خانه زندگی می‌کند خود شخص است.

نکاتی که در انتخاب رنگ باید به آنها توجه شود

– باید توجه داشته باشید که چه مدت از روز و چه زمانی از روز را در آن اتاق می‌گذرانید و چه فعالیت‌هایی در آنجا انجام می‌شود.

– باید دقت کنید که چه زمانی از روز اتاق، آفتاب گیر است، صبح، ظهر، عصر و یا کل روز. این امر بستگی به محل قرار گرفتن اتاق دارد.

– مساحت اتاق و بزرگی و کوچکی آن را مورد نظر قرار داد و با توجه به این امر از رنگ‌های روشن‌تر یا تیره‌تر استفاده کرد. رنگ‌های روشن احساس فضای گسترده‌تری را تداعی می‌کنند و رنگ‌های تیره و گرم سبب می‌شوند که اتاق کوچک‌تر به نظر برسد.

مردم رنگ‌ها را به گونه‌ای متفاوت درک می‌کنند اما به طور کلی آنها به رنگ‌ها به شیوه‌ای یکسان واکنش نشان می‌دهند، با این وجود اثرات آن برای هر فرد یکسان نیست. به عنوان مثال یک رنگ خاص ممکن است به طور ناخودآگاه خاطرات یا احساسات را بیدار کند، این می‌تواند برای دیگری هم اتفاق بیافتد اما بدون شک احساسات و خاطرات متفاوت خواهد بود. نمونه‌ای دیگر رنگ مشکی است که بسیاری آن را با عزاداری و حادثه‌ای غمگین مرتبط می‌دانند، در حالی که برخی دیگر ممکن است این رنگ را دوست داشته باشند و احساس خوبی به آنها بدهد. استفاده از روانشناسی رنگ‌ها در طراحی داخلی تضمین نمی‌کند که هر کسی که وارد خانه شد احساسی مشابه داشته باشد.

در این مقاله اثرات روانشناختی برخی رنگ‌ها نظیر قهوه‌ای، سفید، خاکستری، مشکی، زرد، نارنجی، قرمز، صورتی، بنفش، آبی و سبز توصیف خواهد شد و امید است که از آن در طراحی محیط اطراف خود بهره ببرید.

رنگ قهوه‌ای

با استفاده از رنگ قهوه‌ای می‌توان احساس طبیعی و راحتی را در خانه خود ایجاد کرد. قهوه‌ای معمولا از رنگ‌ها و سایه‌های زیر تشکیل شده است: سیاه، زرد، خاکستری، سبز، قرمز یا نارنجی و حتی بنفش. به خاطر آنکه این رنگ از ترکیب چندین رنگ متفاوت به دست می‌آید، معمولا در نمودار رنگ‌ها نمی‌توان آن را پیدا کرد و اغلب به عنوان رنگی خنثی در نظر گرفته می‌شود.

رنگ قهوه‌ای در صورتی که در ذهن یادآور تصاویر شکلات، کیک و قهوه باشد، بسیار خوشایند خواهد بود. این رنگ در طبیعت فراوان یافت می‌شود، تقریبا هر گیاهی که با آن برخورد می‌شود رنگ قهوه‌ای دارد، همچنین در بسیاری از نقاط زمین به رنگ قهوه‌ای است. بنابراین این رنگ حس امنیت و ثبات را به ارمغان می‌آورد.

در طراحی داخلی، قهوه‌ای می‌تواند عمق و گرما را به فضا اضافه کند. با اضافه کردن مقدار کمی قهوه‌‌ای به ترکیب رنگ‌های خنثی می‌تواند آن‌ها را جذاب‌تر کند. مبلمان و پارکت‌های زیبا که تن رنگی قهوه‌ای دارند، نشان دهنده‌ی سلیقه بسیار خوب میزبان خواهند بود و اگر دوست دارید خانه جلوه‌ای روستایی داشته باشد می‌توان از چوب‌های طبیعی و بدون پولیش یا محصولات پشمی به رنگ قهوه‌ای استفاده کرد.

رنگ سفید

از اثرات روانشناختی رنگ سفید باید استفاده کرد تا ظاهری با طراوت و تازه به خانه ببخشید. مردم این رنگ را با چیزهای مختلفی مرتبط می‌دانند، اما بهتر است بدانید که رنگ سفید برای ایجاد فضایی روح بخش، آرام و ناب به کار می‌رود. اگر بر روی دیوارهای خانه خود از این رنگ استفاده کنید، دیوارها را بلندتر از آنچه هستند نشان خواهد داد و با کاربرد آن در مبلمان طراوت و تازگی را به محیط اطراف به ارمغان می‌آورد. اگر دوست ندارید که اتاق رنگی داشته باشید و در عین حال نمی‌خواهید از سفید خالص استفاده شود، بدون شک استفاده از آن همراه با رنگ‌های خنثی ترکیبی زیبا در فضا ایجاد خواهد کرد. به طور مثال رنگ سفید با همراهی رنگ‌های مشکی، قهوه‌ای و خاکستری ترکیبی جادویی به فضا می‌بخشد.

رنگ خاکستری

استفاده از این رنگ یک حالت رسمی همراه با ظرافت و قدیمی نبودن به محیط اطراف می‌بخشد. اثرات رنگ خاکستری به سایه رنگی که از آن استفاده می‌شود بستگی دارد. به طور مثال اگر رنگ خاکستری مورد استفاده ته رنگ زرد داشته باشد، حس افسردگی را القا می‌کند، به خصوص اگر وسایل اتاق به رنگ قهوه‌ای و مشتقات آن باشند. اما سایه رنگی زیبای خاکستری که از ترکیب مقدار کمی سفید به دست می‌آید، می‌تواند ظاهری با طراوت و تمیز به محیط ببخشد. اگر از این رنگ بیش از حد و به عنوان رنگ غالب استفاده شود، محیطی خسته کننده برای خود و اطرافیان ایجاد خواهید کرد.

رنگ مشکی

جهت بهره‌مندی از اثرات روانشناختی این رنگ، با استفاده از آن می‌توانید به فضای اطراف خود ظرافت و جسارت خاصی ببخشید. اگر به صورت هوشمندانه از آن در طراحی داخلی استفاده کنید، اتاقی با ظرافت و تصنعی برای خود خواهید ساخت. همچنین اگر از رنگ‌های روشن و خنثی در پس زمینه استفاده شود، هر چیزی که به رنگ مشکی باشد برجسته‌تر می‌شود.

اکثر افراد این رنگ را نشانه عزا و غم می‌دانند که با محیط‌های رسمی و جدی همراه است. در نتیجه، باید سعی شود بیش از حد از آن استفاده نشود و در محیط‌های کوچک و برای جلوه بخشیدن به چیزهای کوچک از آن استفاده کنند.

رنگ زرد

از رنگ زرد استفاده کنید تا فضایی روشن و مثبت برای محیط اطرافتان به وجود آورید. اثرات رنگ زرد با توجه به سایه‌های آن متفاوت است. به‌طور مثال استفاده از زرد کمرنگ بر روی دیوار یا سقف، در خانه کمی حس آفتابی ایجاد خواهد کرد، در حالیکه استفاده از زرد تیره ممکن است پس از مدتی حس خفگی را القا کند. اگر نمی‌خواهید از این رنگ بر روی دیوارها استفاده کنید، توصیه می‌شود که جهت بهره‌مندی از اثرات روانشناختی آن، در وسایل خانه از رنگ زرد بهره‌مند شوید. همچنین می‌توانید به مقادیر کم از گل‌های زرد و یا قاب عکس‌های زرد استفاده کنید.

رنگ قرمز

این رنگ ویژگی تشدید و تحریک کننده را برای اتاق ایجاد می‌کند. رنگ قرمز اغلب حاکی از تهدید است و می‌تواند ضربان قلب و فشار خون را افزایش دهد اما اگر با سایه‌ای گرم همراه باشد می‌تواند حس خوشایندی ایجاد کند. افراد در اتاق قرمز حس می‌کنند که سطح اشتیاق آنها بالا رفته است، به همین علت روانشناسان معتقدند که رنگ نارنجی و قرمز در افزایش اشتها اثر به سزایی دارند. در نتیجه از این طیف رنگی اکثرا در محیط آشپزخانه یا رستوران‌ها استفاده می‌شود.

رنگ صورتی

جهت ایجاد فضایی زنده و با ظرافت می‌توان از رنگ صورتی در محیط اطراف خود استفاده کرد. در اکثر کشورها رنگ صورتی به عنوان رنگی زنانه شناخته می‌شود و اغلب در وسایل دخترانه به کار می‌رود. به طور کلی در طراحی داخلی این رنگ به عنوان تسکین دهنده و آرامش بخش شناخته شده است. برخی از سایه‌های این رنگ سرشار از شیرینی و تازگی هستند.

رنگ بنفش

برای ایجاد محیطی لوکس و گران قیمت می‌توانید از رنگ بنفش در طراحی داخلی استفاده کنید. اگر این رنگ همراه با سایه آبی استفاده شده باشد می‌تواند محیطی ساکت و پر رمز و راز ایجاد کند. این در حالی است که سایه‌های قرمز این رنگ جلب توجه می‌کنند و به عنوان رنگ غالب شناخته می‌شوند. رنگ بنفش به رنگ سلطنتی و رنگ پرقدرت مشهور است.

 رنگ آبی

با استفاده از این رنگ محیطی سرد و زلال برای خود ایجاد خواهید کرد. در طراحی داخلی برای ایجاد فضای کاری و مدیتیشن می توانید از رنگ آبی استفاده کنید. این رنگ در کاهش فشار خون و ضربا قلب موثر است. فراموش نکنید برای اینکه فضای اتاق بزرگتر به نظر برسد از رنگ آبی با سایه‌های روشن می‌توان بهره برد. اگر میزان گرما و نور آفتاب دریافتی در اتاق زیاد است می‌توان از آبی استفاده کرد تا مقداری حس خنکی در محیط ایجاد کرد. اگر قصد کاهش وزن دارید، می‌توانید از این رنگ در آشپزخانه و وسایل مربوط به آن استفاده کردتا اشتهای شما کاهش پیدا کند.

 رنگ سبز

جهت تمدد اعصاب و کسب آرامش می توانید از رنگ سبز در رنگ آمیزی اتاق خود استفاده کرد. اثرات روانشناختی این رنگ کاملا مشابه رنگ آبی است و هر دو با آرامش و تسکین دهندگی همراه هستند. رنگ سبز برای چشم بسیار آرامش بخش است. بهترین شیوه استفاده از این رنگ در طراحی داخلی، ترکیب آن با رنگ‌های دیگر است تا فضایی دل انگیز ایجاد کند.

علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت گروه صنعتی درباران مراجعه کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
  • 021665***** - 021665*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

دکوراسیون و منزل