اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13971127347998679

شیوه ثبت برند روغن

کد: 13971127347998679

https://goo.gl/R5GSHp

، (اخبار رسمی): واژه روغن برای آن دسته از مایعات به کار می‌رود که با آب مخلوط نمی‌شوند و به دلیل آن که چگالی آن‌ها کمتر از آب است، روی آب شناور می‌مانند. اصولاَ روغن به چربی اطلاق می‌شود که در دمای اتاق معمولاَ به حالت مایع باشد. 

ثبت برند روغن
شیوه ثبت برند روغن

کسانی که محصولات روغن به بازار عرضه می‌کنند آن‌ها را با علامتی مشخص می‌سازند و به ثبت می‌رسانند. چرا که ثبت برند روغن به مصرف‌کنندگان امکان انتخاب می‌دهد. در واقع، با ثبت برند شرایط سالمی برای مصرف‌کنندگان به وجود می‌آید تا به دور از بازار سیاه اجناس تقلبی با خیالی آسوده و با آگاهی کامل، در شرایطی منصفانه و سالم به انتخاب کالاهای مرغوب و مورد نیاز خود بپردازند، این در حالی است که اگر رقیبان و سوء استفاده‌گران از علامت تجاری مشابه یا یکسان استفاده کنند، مشتریان را گمراه ساخته و با ارائه محصولی با کیفیت نازل و نامرغوب، هم مصرف‌کنندگان را متضرر ساخته و هم  به سود شرکت لطمه خواهند زد و هم اعتبار و وجهه شرکت رابه طور جبران‌ناپذیری به خطر می‌اندازند.

به موجب تبصره یک قانون ثبت علایم تجاری و اختراعات مصوب اول تیر ماه 1310 ثبت علامت در ایران اختیاری است مگر در مواردی که دولت آن را الزامی قرار دهد ولی ماده 2 اضافه می‌کند: «حق استعمال انحصاری علامت تجاری فقط برای کسی شناخته خواهد شد که علامت خود را به ثبت رسانیده باشد.»

بنابراین موسسات تجاری جز در مواردی که دولت آن را الزامی کند، اجباری به ثبت علامت تجاری ندارند. یکی از مواردی که دولت ثبت آن را اجباری دانسته است، برند مواد غذایی است. تصویب نامه‌ای که در اردیبهشت ماه 1328 به تصویب هیئت وزیران رسیده است ثبت علامات مربوط به اجناس دارویی و طبی و مواد غذایی را که ذیلاَ شرح داده می‌شود اجباری کرده است.

الف- داروهای اختصاصی (اسپسالیته) مورد استعمال طبی یا بیماری که با نسخه پرشک یا بدون آن مصرف می‌شود. 

طبق تبصره ماده 5 آیین نامه داروهای اختصاصی (اسپسیالیته) عبارت است از تمام اجناس دارویی یا طبی که برای استعمال داخلی یا خارجی انسان یا حیوانات اهلی به کار می‌رود و نام و ترکیب و تعریف آن‌ها غیر از چیزی است که اسم معمولی این اجناس در کوکس‌ها یا در اصطلاحات دارویی به تصدیق وزارت بهداری باشد یا فرمول حقیقی آن در روی برچسب نوشته نشده باشد و در بسته یا پاکت یا جعبه یا بطری به فروش برسد. 

ب- مواد غذایی که در لفاف و یا ظروف و به اسم مشخصی باشند مانند کنسرو مواد غذایی، آردهای مخصوص، چای‌های مختلف، کاکائو، شکلات، آب نبات، پنیر، شیر، مربا، ترشی، کره و روغن‌های مختلف و غیره. 

ج- آب‌های معدنی یا گازدار، شربی، آب‌های میوه و انواع نوشابه‌ها که در تحت اسم و ظروف مشخصی به معرض فروش گذارده می‌شود. 

د- لوازم آرایش و وجاهت که برای استعمال مستقیم بر روی بدن انسان به کار می‌رود. مانند صابون، خمیر، محلول، عطریات و ادوکلن و غیره. 

مرجع ثبت علامت تجاری و اختراعات ، «اداره کل مالکیت صنعتی» است. ثبت کلیه علائم مزبور و اختراعات فقط در همین اداره به عمل می‌آید.

شایان ذکر است، قبل از ثبت هر برندی اول باید دید در طبقه (زمینه) فعالیتی که مد نظر است آن نام قبلاَ ثبت شده است یا خیر. توضیح آنکه، در آیین نامه جهت کلیه اجناس، طبقاتی قائل و آن را به 36 قسمت کرده‌اند مثلاَ طبقه یک محصولات شیمیایی که در صنایع و علوم و عکاسی و کشاورزی و کود طبیعی و مصنوعی و مواد آب دادن فلزات و دباغی است و طبقه 23 انواع نخ و طبقه 24 انواع پارچه است. بنابراین، متقاضی باید معلوم کند نام مورد تقاضای او در  طبقه مورد فعالیت وجود نداشته باشد. 

مدارک مورد نیاز برای ثبت علامت تجاری روغن

1- مدارک مثبت هویت متقاضی 
الف) اشخاص حقیقی: کپی شناسنامه و کپی کارت ملی
ب) اشخاص حقوقی: آخرین روزنامه رسمی دلیل مدیریت کپی شناسنامه و کارت ملی صاحبان امضاء
2- مدارک نماینده قانونی: چنانچه تقاضا توسط نماینده قانونی (وکیل، دارنده یا دارندگان حق امضا برای اشخاص حقوقی و …) به عمل آید مدارک آن ضمیمه شود.
3 نمونه گرافیکی یا کپی یا تصویر از علامت درخواستی حداکثر در ابعاد 10در 10 سانتی متر
4- در صورت سه بعدی بودن علامت ارائه علامت به صورت نمونه گرافیکی یا تصویر دو بعدی به نحوی که از شش زاویه متفاوت تهیه و در مجموع یک نمونه واحد را تشکیل دهند.
5- ارائه مدارک دال بر فعالیت در رشته مربوط 
6- استفاده از حق تقدم: چنانچه متقاضی ثبت بخواهد به استناد تقاضای ثبت یا ثبت خارج از کشور از مزایای حق تقدم (حداکثر 6 ماه) استفاده کند باید مدارک مربوط به حق تقدم را همزمان با تسلیم اظهارنامه یا حداکثر ظرف 15 روز از آن تاریخ تسلیم کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

ثبت آی تی | SabtIT

ثبت برند تجاری تخصص ماست

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنایع غذایی و کشاورزی