اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13990403438348679

اعطای مجوز به استارتاپ ها وظیفه کدام سازمان است؟

کد: 13990403438348679

https://bit.ly/37W4MqJ

، (اخبار رسمی): رسیدگی به تخلفات فروشگاه‏های مجازی (کسب‌وکارهای مجازی) وفق ماده (۱۵) آیین‌نامه اجرایی تبصره ماده ۸۷ قانون نظام صنفی برعهده کمیته‌ای متشکل از مرکز اصناف و بازرگانان، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، وزارت اطلاعات، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، نیروی انتظامی و اتاق اصناف ایران است.

اعطای مجوز به استارتاپ ها وظیفه کدام سازمان است؟
اعطای مجوز به استارتاپ ها وظیفه کدام سازمان است؟

دو نهاد صنفی هم ‌اکنون فضای کسب ‌وکارهای اینترنتی که عمده آنها را به ‌عنوان استارت‌آپ می‌شناسیم هدف قرار داده‏ اند. مرکز اصناف و بازرگانان که چندی قبل در موضوع ارائه مجوز به اپلیکیشن ‏های اسنپ و تپسی وارد بحث کسب‌وکارهای اینترنتی شده حالا بر اساس ماده ۸۷ قانون نظام صنفی به دنبال تشکیل اتحادیه ‏ای برای کسب‌وکارهای اینترنتی است.
یک کارشناس این مرکز در این زمینه گفت: رسیدگی به تخلفات فروشگاه‏های مجازی (کسب‌وکارهای مجازی) وفق ماده (۱۵) آیین‌نامه اجرایی تبصره ماده ۸۷ قانون نظام صنفی برعهده کمیته‌ای متشکل از مرکز اصناف و بازرگانان، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، وزارت اطلاعات، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، نیروی انتظامی و اتاق اصناف ایران است. در این راستا بر اساس بخشنامه مرکز اصناف و بازرگانان به‌عنوان دبیرخانه این کمیته رده‌های متناظر این کمیته در استان‌ها تشکیل و بر عملکرد کسب‌وکارهای شامل این بخشنامه نظارت می‌کند. به گزارش دنیای اقتصاد، وی ادامه داد: مرکز اصناف که هفته گذشته اصلاحاتی را در این ماده از آیین ‏نامه انجام داده می‏خواهد برخی مجوزهای دیگر در این زمینه را هم با مجوز اتحادیه یکی کند؛ مثلا استارت‌آپ‏ها یا کسب‌وکارهای اینترنتی هنگام گرفتن مجوز از اتحادیه خودشان نماد اعتماد را هم همزمان دریافت کنند.

یکی دیگر از اصلاحات انجام شده در این آیین ‏‏نامه پیگیری تخلفات کسب ‌وکارهای اینترنتی از این طریق است. براساس ماده ۵ این اصلاحیه تخلفات عمدتا به دلایلی از جمله عدم ارائه اطلاعات موثر در تصمیم ‌گیری مصرف‌کننده برای خرید یا قبول شرایط ،رعایت ‌نکردن حق انصراف مصرف‌کننده، تحمیل شرایط غیرمنصفانه به مصرف‌کننده، تبلیغ خلاف واقع، عدم تحویل کالا یا ارائه خدمت، عدم پاسخگویی به نارضایتی مصرف‌کننده (حداکثر ظرف مدت سه روز کاری)، عدم درج یا اعلام نحوه تامین کالا و عدم رعایت قانون و مقررات صنفی و مصوبات کمیته نظارت به وقوع می‌پیوندد.

بنابراین پس از ابلاغ اخطار به دارنده پروانه کسب‌وکار مجازی او موظف است ظرف مدت ۱۰ روز نسبت به اصلاح عملکرد خود اقدام کند. در صورت اصلاح نشدن موارد مورد تذکر نسبت به تعلیق فعالیت کسب‌وکار مورد نظر اقدام می‌شود.
براساس قانون مجازاتی که برای متخلف در نظر گرفته می‌شود شامل تعلیق فعالیت و نماد به‌دلیل تامین نکردن کالا یا ارائه خدمت، نقض حفاظت از داده‌های مصرف‌کننده، عرضه کالای غیرمجاز و تکرار و تعدد تخلفات است. به موجب این اصلاحیه در زمان تعلیق دارنده پروانه کسب حق ایجاد تعهدات جدید را نخواهد داشت و در صورتی‌که بعد از گذشت یک ماه از دوره تعلیق دارنده پروانه کسب نسبت به اصلاح عملکرد خود و تطبیق آن با مقررات اقدام کند، تعلیق خاتمه می‌یابد. در صورت تکرار و تعدد تخلفات حداقل مدت تعلیق سه ماه خواهد بود.این مرکز درباره تشکیل یک اتحادیه سراسری برای کسب‌وکارهای اینترنتی می‌گوید که بر اساس این آیین‌نامه مقرر شده انتخاب اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی از مجموع دارندگان پروانه کسب برگزار شود که در این صورت برای اولین بار با تشکیل اتحادیه یک نظام خودتنظیمی در فضای مجازی را شاهد خواهیم بود. براساس آخرین آمار مرکز اصناف بالغ بر ۲۰ هزار کسب‌وکار مجازی تاکنون نماد اعتماد دریافت کرده‌اند.

سازمان نظام صنفی رایانه‏ای: ما باید مجوز بدهیم

در همین حال رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‏ای در یک جلسه مطبوعاتی گفت که مجوز کسب وکارهای اینترنتی باید از سوی این سازمان صادر شود. ناصرعلی سعادت در جمع خبرنگاران گفت: طبق ماده ۷۸ قانون نظام صنفی، آیین‏نامه فعالیت کسب‌وکارها در فضای مجازی تصریح می‏کند که این قانون شامل اصنافی است که قانون خاصی ندارند و در حوزه کسب‌وکارهای اینترنتی، سازمان قانونی نظام صنفی رایانه‏ای وجود دارد. وی توضیح داد: دو نوع کسب‌وکار با IT مرتبط هستند. نخست کسب‌وکارهایی که از گذشته وجود داشته و اکنون با ابزار IT به‌روز شده‌اند؛ مانند فرش‌فروشی که فروش اینترنتی را نیز به کسب‌وکار خود اضافه کرده و دوم کسب‌وکارهایی که اگر در فضای مجازی بسته شوند، کل کسب‌وکار بسته می‏شود. سعادت گفت: در چارچوب قانون نوع دوم کسب‌وکارها باید از سازمان نظام صنفی رایانه ها مجوز بگیرند و این موضوع نیاز به قانون جدید ندارد و تنها نیازمند بهبود در آیین‏ نامه ‏های موجود است. رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ‏ای کشور و تهران تاکید کرد: طبق قانون تمامی فعالان صنعت IT پیش از انتخاب رسته کاری اول باید از سازمان نظام صنفی رایانه‏ای مجوز بگیرند. به جز سازمان نظام صنفی و مرکز اصناف نهادهای دیگری نیز طی چند ماه اخیر به ارائه مجوز به استارت‌آپ‌ها تمایل نشان داده‏اند.

صدور مجوزهای مربوط به استارتاپ ها در سامانه «سام»

در قوانین مربوط به رشد کسب و کارهای اینترنتی در اکثر کشورهای توسعه یافته جهان بر این نکته تاکید دارند که اگر استارتاپ ها را قبل از اینکه به رشد مناسبی برسند و سود دهی لازم را داشته باشند، ملزم به دریافت مجوز کنیم، مانع رشد و خلاقیت آنها خواهیم شد.

جناب آقای علی فیروزی، رئیس مرکز ملی پایش بهبود فضای کسب وکار در مصاحبه ای بیان کرده اند که دولت برای تمرکز مجوز‌های کسب و کار در یک سامانه واحد تلاش ویژه ای انجام می دهد. در واقع تمامی کسب و کارهای ایرانی می بایست روی این سامانه بارگذاری شوند که این موضوع به استارتاپ ها و شرکت های اینترنتی و شرکت های نوپا مرتبط می باشد.

علی فیروزی می گوید: استارتاپ ها جزو اتحادیه کسب و کارهای مجازی هستند که این اتحادیه نیز از در قالب صنوف سامانه “سام” مجوز دریافت می کند. ایشان در ادامه افزود: سامانه سام به طور روزانه بیش از ۲۵۰۰ درخواست مجوز را ثبت می کند و این توانایی نیز وجود دارد که بیش از ۱۲۰۰۰ درخواست را به طور روزانه در این سامانه ثبت شود.

علی فیروزی راجع به نحوه ثبت در سامانه سام می گوید: در این سامانه هر فرد حقیقی یا حقوقی که قصد دارد نوعی کسب و کار را تشکیل دهد، فقط نیاز هست که یک بار مدارک لازم را ارائه کند. در واقع سامانه سام با اتصال به وزارتخانه های مربوطه می تواند سایر استعلام ها را دریافت و ذخیره کند. درواقع این سامانه با هدف کاهش درگیرسازی مردم برای ارائه مدرک به دستگاه های مربوطه ایجاد شده است. سامانه‌ نما، سامانه دادور و سامانه یاور از جمله سامانه های دیگری هستند که با تعاریف عملیاتی تخصصی به کمک سامانه سام می آیند.

چنانچه تمایل به ثبت برند استارتاپ دارید، با ما تماس حاصل نمایید.
کارشناسان ما در  ثبت آی تی با چندین دهه سابقه ی درخشان، مستعدند شما را در تحقق اهدافتان  یاری رسانند

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

ثبت آی تی | SabtIT

ثبت برند تجاری تخصص ماست

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]