اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139711293485511061

توضیحاتی در خصوص دامنه و هاست برای تازه واردهای دنیای اینترنت

دامنه و هاست برای طراحی وب سایت چیست؟

کد: 139711293485511061

https://goo.gl/9WeWNJ

، تهران , (اخبار رسمی): در این مقاله در خصوص دامنه و هاست یا همان میزبانی وب توضیحاتی ارائه خواهد شد. شاید بتوان گفت که از پایه‌های طراحی وب‌سایت ارزان قیمت دامنه و هاست است.

دامنه و هاست برای طراحی وب سایت چیست؟
دامنه و هاست چیست؟

دامنه یا دامین، آدرس وب‌سایت است که از دو قسمت نام و پسوند تشکیل شده و پسوندهای بین‌الملی رایج برای ثبت دامنه، com ،net ،org و به ترتیب معرف سایت‌های تجاری، شبکه و سازمانی یا غیرانتفاعی هستند

دامنه چیست؟

دامنه نام منحصر به فردی است که برای شناسایی طراحی وب سایت ارزان قیمت  مورد استفاده قرار می‌گیرد و از یک یا چند قسمت تشکیل شده است که با نقطه (دات) از هم جدا شده‌اند.

دامنه یا دامین، آدرس وب سایت است که از دو قسمت نام و پسوند تشکیل شده است. پسوندهای بین‌الملی رایج برای ثبت دامنه، عبارتند از org ،net ،com که دارای مصارف عمومی هستند و هر یک به ترتیب معرف سایت‌های تجاری (Commercial) شبکه (Network) و سازمانی یا غیرانتفاعی (Organization) هستند.

همچنین یک پسوند دیگر که بسیار مورد استفاده است پسوند ملی هر کشور است. مثلا طراحی وب سایت ارزان قیمت، که متعلق به کشور ایران هستند با پسوند ir و طراحی وب‌سایت ارزان قیمت متعلق به کشور ژاپن با پسوند JP و ... ثبت خواهند شد. در ثبت دامنه ها هیچ محدودیتی وجود ندارد ولی نام‌ها با توجه به اینکه چه کسی زودتر برای ثبت آن نام اقدام کرده باشد، ثبت می‌شوند.

قسمت‌های دامنه

قسمت اول دامنه با آدرس www است و قسمت دوم آن تشکیل یافته از نام دامنه، به قسمت سوم پسوند دامنه می‌گویند. فرض کنید آدرس طراحی وب سایت ارزان قیمت www.saprenco.com باشد در این صورت قسمت بعد از www یعنی saprenco.com اصطلاحا Domain یا دامنه نامیده می‌شود.

جهت قرار دادن طراحی وب سایت ارزان قیمت مورد نظر در اینترنت باید حتما Domain ثبت شده باشد و بر روی یک فضای اینترنتی بنام هاست Host تنظیم شود.

انواع دامین

دامنه دارای انواع مختلفی است که هر یک معمولا برای هدفی مورد استفاده قرار می‌گیرند که رایج‌ترین آنها عبارتند از:

 info، biz ،ir ،org ،net ،com

.COM

این دامنه مخفف کلمه Commercial به معنای تجاری است که اکثراْ جهت طراحی وب سایت و استفاده‌هایی که به شکلی به اموری مانند خرید و فروش، معرفی محصولات، خدمات و مانند آن مربوط هستند اختصاص می‌یابد، اگر چه امروزه بسیاری از طراحی وب سایت ارزان قیمت و همه منظوره نیز از نوع com استفاده می‌کنند.

.net

این دامنه مخفف مخفف Network است. این نوع Domain معمولا برای طراحی وب سایت که توسط شبکه‌هایی مانند شبکه‌های اطلاع رسانی، شرکت‌های اینترنتی و سایر موارد مشابه مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

.org

این دامنه مخفف Non-Profit Organizations این نوع Domain معمولا برای طراحی وب سایت توسط مؤسسات و سازمان‌های غیر انتفاعی که غالباْ فعالیت غیر تجاری دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

.ir

دامنه IR که این دامنه نمایانگر دامنه‌های کشوری و ملی ایران است و برای طراحی وب سایت ارزان قیمت برای هم‌وطنان مورد استفاده قرار می‌گیرد: مانند ir ایران، jp  ژاپن، deآلمان، uk انگلیس و .... که در انتهای نام Domain ها قرار می‌گیرند.

.biz

این دامنه مخفف Business است. این نوع Domain برای طراحی وب سایت ارزان قیمت شغلی، تجارتی به ویژه خدمات مربوط به تجارت الکترونیکی که به زودی ارزشی بیش از پیش در اینترنت خواهد یافت، ایجاد شده است.

.info

این نوع دامنه مخفف Information است. این نوع Domain در طراحی وب سایت مورد استفاده قرار می‌گیرد که به نحوی با امر اطلاع رسانی در هر موردی، مرتبط هستند. این اطلاع رسانی می‌‌تواند موارد تجاری و غیر تجاری را شامل شود.

طراحی وب سایت ارزان قیمت که به اموری از قبیل انواع اطلاع رسانی در رشته‌هایی مانند علوم، معرفی محصولات، معرفی خدمات و ... اختصاص یافته‌اند، می‌توانند دارای دامنه‌ای مانند .info باشند.

.name

این نوع دامنه  اولین نوع Domain است که خاص افراد ایجاد شده است. در حقیقت کلیه افرادی که به هر منظور شخصی می‌خواهند برای خودشان Website ایجاد کنند می‌توانند از این دامنه برای طراحی وب سایت ارزان قیمت استفاده کنند.

.ws

این دامنه با آنکه مخصوص به دامنه ملی یک کشور است ولی بخاطر مشابهت آن با مخفف کلمه (WebSite) مورد توجه فراوان قرار گرفته است و همانطور که از نامش بر می‌آید، می‌تواند هر نوع وب سایت و طراحی وب سایت ارزان قیمت را در بر گیرد.

.us

این دامنه با آنکه مخصوص به دامنه ملی کشور آمریکا است ولی به خاطر مشابهت آن با مخفف کلمه (us) به معنی (ما) مورد توجه فراوان برای طراحی وب سایت ارزان قیمت قرار گرفته است.

.tv

دامنه .tv با آنکه مخصوص به دامنه ملی یک کشور است ولی به خاطر مشابهت آن با مخفف کلمه (Television) مورد توجه شبکه‌های تلویزیونی و ماهواره‌ای قرار گرفته است و برای این منظور در طراحی وب سایت ارزان قیمت استفاده می‌شود.

Sub Domain چیست؟

ساب دامین مشتقی از دامنه است. به عنوان مثال اگر در طراحی وب سایت آدرس سایت www.tar-nama.com باشد می‌توان یک ساب دامین به صورت support.saprenco.com داشت.

مزیت ساب دامین‌ها در آن است که با استفاده از آن می‌توان از آدرس‌های طولانی پرهیز کرد و برای صفحات مختلف یک سایت یا بخش‌های مختلف یک سایت آدرس‌های ساده، که راحت به ذهن سپرده می‌شوند در طراحی وب سایت ارزان قیمت ایجاد کرد.

با داشتن یک ساب دامین می‌توان از این پس به جای نام طولانی سایت یا وبلاگ خود، آدرس اختصاصی، کوتاه و زیبا را نشان داد.

هاست چیست؟

هاست در اصطلاح به معنای میزبان است. Host به فضایی گفته می‌شود که داده‌ها و کدهای وب‌ سایت بر روی آن قرار می‌گیرند و امکاناتی از قبیل دسترسی به دیتابیس، ارسال و دریافت ایمیل، اجرای کدها و … را در طراحی وب سایت ارزان قیمت فراهم می‌کند.

 این فضا توسط شرکت‌‌های هاستینگ بر روی سرورهایشان ایجاد شده و به مشتریان اجاره داده می‌شود. کلیه فایل‌ها، عکس‌ها و ... یک وب‌سایت روی هاست قرار می‌گیرد تا به صورت شبانه‌روزی از هر کجای جهان از طریق اینترنت قابل دسترسی باشد.

برای مدیریت هاست در طراحی وب سایت ارزان قیمت، یک کنترل پنل در اختیار صاحب سایت قرار می‌گیرد. این کنترل پنل یک آدرس اینترنتی، همراه با یک نام کاربری و رمز منحصر به فرد برای ورود به آن است. 

در عمل، بسیاری از شرکت‌هایی که خدمات ثبت دامنه را انجام می‌دهند، خدمات هاست نیز ارائه می‌دهند. ولی لزوما این به آن معنا نیست که پس از ثبت دامنه، باید حتما هاست نیز خریداری کرد. بسیاری از مواقع، یک دامنه خریداری می‌شود ولی بنا بر دلایلی از آن استفاده نمی‌شود.

همچنین به این نکته نیز باید توجه داشت که برخی از شرکت‌های ارائه دهنده خدمات هاست، از قرار دادن مطالبی که خلاف قوانین حق تکثیر است جلوگیری به عمل می‌آورند و این موضوع در مواقعی ممکن است منجر به بسته شدن حساب هاست شود.

نکاتی درباره هنگام اجاره سرویس هاستینگ:

میزان فضا (Quata): مثلا ۱۰۰ مگابایت، ۱ گیگابایت، …

نوع هاست: ویندوز یا لینوکس

کشوری که سرور هاستینگ در آن قرار دارد.

تعداد اکانت‌های ایمیل

تعداد دیتابیس‌ها

میزان پهنای باند (bandwidth) : حجم اطلاعاتی که در یک ماه می‌توان ارسال و دریافت کرد.

پشتیبانی از زبان‌های برنامه نویسی : مثل PHP, ASP و …

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

ساپرن

شرکت سانا پرداز نارین با برند ساپرن در سال ۱۳۹۴ با هدف اصلی خدمات در حوزه فناوری اطلاعات به ثبت رسیده است. اهداف اولیه این شرکت تولید و طراحی وب سایت فروشگاه اینترنتی، طراحی وب سایت توریستی و گردشگری ، طراحی وب سایت رستوارن، کافی شاپ و فست فود، طراحی سایت اتوبار و باربری، طراحی وب سیات های شرکتی و سازمانی، نصب و راه اندازی شبکه های کامپیوتری و گسترش فعالیت های وابسته به آنها بوده است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]