کد: 139801183588310057

بررسی علائم بواسیر خونی و انواع روش‌های درمان این بیماری

کد: 139801183588310057

http://bit.ly/2In9LpZ

، تهران , (اخبار رسمی): منظور از بواسیر خونی، بواسیر یا هموروئیدی است که دچار خونریزی شده است. بواسیر خونی به علت خونریزی به شدت بدن را تحت تاثیر خویش قرار داده و علاوه بر ضعف و بی‌حالی می‌تواند آنمی یا کم خونی را در پی داشته باشد به همین جهت درمان آن اولویت بیشتری در مقایسه با سایر انواع بواسیر دارد.

بررسی علائم بواسیر خونی و انواع روش‌های درمان این بیماری
بواسیر خونی

تشخیص بواسیر به سبب ایجاد علائم مختلف و واضح کار سختی نیست اما به سبب اینکه سایر بیماری‌های مقعد مانند سرطان مقعد علایمی مشابه با بواسیر دارند، لازم است جهت تشخیص صحیح با پزشک مشورت شود

بواسیر خونی چیست؟

بواسیر یا هموروئید یک بیماری است که در آن وارد آمدن فشار زیاد به هموروئید (بالشتک‌های خونی در مقعد) موجب تورم این عروق می‌شود. این بیماری علائمی مانند درد، سوزش، خارش و خونریزی ایجاد می‌کند. هموروئید چه از نوع داخلی و چه خارجی می‌تواند ترمبوزه شود یعنی لخته خون در آن تجمع کند که در این صورت بواسیر با وارد آمدن فشار به آن به خصوص هنگام دفع دچار خونریزی می‌شود. هموروئید ترومبوزه خطرناک نیست، اما می‌تواند باعث درد شدید و التهاب شود.

علائم بواسیر خونی و نحوه تشخیص آن

هموروئید داخلی، خارجی ترومبوزه می‌تواند دچار خونریزی شود. عبور مدفوع سخت می‌توان به سطح هموروئید آسیب وارد کرده و باعث خونریزی شود. مهمترین علائم بواسیر خونی به این شرح است:

دفع خون روشن به همراه دفع مدفوع یا پس از آن

التهاب و تورم در اطراف مقعد

ترومبوزه (مشاهده زائده‌ها و بیرون زدگی‌های گوشتی در اطراف مقعد)

ترشحات مخاطی

ترشح مواد لزج و چسبنده و بی رنگ به هنگام دفع

احساس دفع ناکامل مدفوع

درد مقعد (تشدید درد هنگام اجابت مزاج)

سوزش و خارش مقعد

تشخیص بواسیر به سبب ایجاد علائم مختلف و واضح کار سختی نیست اما به سبب اینکه سایر بیماری‌های مقعد مانند سرطان مقعد علایمی مشابه با بواسیر را ایجاد می‌کنند، لازم است جهت اطمینان خاطر و تشخیص صحیح با پزشک مشورت کنند.

انواع بواسیر خونی

انواع بواسیر خونی عبارت است از:

بواسیر خونی داخلی: بواسیر خونی داخل موجب تورم عروق در ناحیه داخلی مقعد یا همان رکتوم می‌شود. در این حالت بیمار علائم کمتری از بیماری را تجربه می‌کند و در واقع می‌توان گفت بیمار از آنها اطلاعی ندارد یعنی بیمار دچار خونریزی داخلی می‌شود.

بواسیر خونی خارجی: اگر عروق اطراف دهانه مقعد در زیر پوست دچار تورم شوند، بواسیر از نوع خونی خارجی است. در این حالت بیمار علائم بیماری را بیشتر تجربه می‌کند. یعنی متحمل درد بیشتری شده و خونریزی از مقعد را نیز مشاهده می‌کند. در بواسیر خارجی ترومبوز نیز قابل مشاهده خواهد بود.

روش‌های درمان بواسیر خونی

بواسیر خونی نشان دهنده تحریک و آسیب هموروئید است و اهمیت درمان در آن فزونی می‌یابد. زیرا ابتلا به بواسیر خونی عوارض بیشتری نسبت به بواسیر دارد و مهمترین عارضه آن ابتلا به کم خونی است که مشکلات بسیاری را به همراه می‌آورد.

درمان خانگی

در مراحل ابتدایی برای درمان بواسیر خونی می‌توان با استفاده از درمان‌های خانگی که در حالت کلی تغییر رویه سبک زندگی به روش صحیح است، این بیماری را تا حد قابل توجهی بهبود بخشید. برخی از روش‌های خانگی درمان بواسیر خونی به این شرح است:

حمام سیتز: سیتز یا نشیمن در حقیقت آب درمانی است که می‌تواند به شدت در بهبودی بواسیر اثرگذار باشد، برای انجام این روش درمانی باید روزی سه مرتبه به مدت ۱۵ دقیقه، قسمت نشیمن را در آب گرم قرار داد. افزودن نمک اپسوم به آن می‌تواند تا حد زیادی در بهبودی نقش داشته باشد.

کیسه یخ: استفاده از سرما می‌تواند تا حد قابل توجهی در کاهش درد و بهبودی علائم بواسیر موثر باشد. برای این منظور باید کیسه یخ پیچیده شده در حوله را به مدت ۲۰ دقیقه بر روی بواسیر قرار گیرد.

کاهش وزن : کاهش توده بدن می‌تواند با کاهش فشار وارده بر روی بواسیر در درمان آن موثر باشد.

اجتناب از نشستن بر روی توالت به مدت طولانی

اجتناب از حمل و جا به جای اشیاء سنگین

مصرف کافی آب و فیبر: اگر به اندازه کافی از آب و خوراکی‌های غنی از فیبر استفاده شود، یبوست که عامل اصلی بواسیر است درمان شده و هنگام دفع آسیبی به عروق بواسیری وارد نمی‌شود.

استفاده از لباس‌های مناسب با الیاف طبیعی

درمان بواسیر خونی در طب سنتی

درمان سنتی این بیماری شامل مصرف داروهای خانگی و طبیعی است که می‌تواند در مراحل ابتدایی بواسیر را درمان و در مراحل پیشرفته در تسریع فرآیند درمان تاثیرگذار باشد. مهمترین درمان‌های خانگی پیشنهاد شده برای بواسیر به این شرح است:

چای کیسه‌ای: برای درمان بواسیر چای کیسه‌ای را به مدت چند دقیقه در آب گرم باید خیس کرد سپس آن را خارج کرده و به مدت ۱۰ دقیقه بر روی ناحیه بواسیری شده قرار داد. این درمان باید دو الی سه مرتبه در روز تکرار شود.

پیاز: استفاده از پیاز می‌تواند به سرعت علائم بیماری را کاهش دهد. ۳۰ گرم پیاز را در آب رنده کرده، یک قاشق چای خوری شکر را به آن اضافه کرده و دو بار در روز باید آن را مصرف کرد.

آلوئه ورا: آلوئه ورا دارای خواص بسیاری است و یکی از کاربردهای آن درمان بیماری بواسیر است. برای استفاده از آن می‌توان روزانه از نوشیدنی‌های این خوراکی استفاده کرد.

روغن نارگیل: روغن نارگیل به شدت در درمان این عارضه موثر است. برای استفاده از این روش درمانی باید مقداری از روغن نارگیل را بر روی نواحی مورد نظر استعمال کرد.

انجیر: مصرف میوه انجیر، درمان موثر و مفید برای بهبودی بواسیر است. انجیر می‌تواند با تامین فیبر مورد نیاز بدن حرکات روده را بهبود ببخشد. می‌توان شب‌ها چند عدد انجیر را در آب خیس کرده و صبح روز بعد انجیر و آب آن را میل کرد.

سرکه سیب: خواص ضد التهابی سرکه سیب می‌تواند بواسیر را درمان کرد، برای انجام این روش درمانی باید مقداری از این سرکه را به آب اضافه کرده و در آن نشست همچنین می‌توان پنبه‌ای را به این سرکه آغشته کرده و آن را بر روی نواحی بواسیری شده استعمال کرد.

درمان با دارو

استفاده از داروهای مختلفی مانند قرص، پماد و شیاف در مواردی از بواسیر که در مراحل اولیه این بیماری است پیشنهاد می‌شود. درمان دارویی بواسیر خونی به این شرح است:

استفاده از قرص‌های آنتی بیوتیک؛ مسکن و ضد التهاب

مصرف داروهای ملین به منظور بهبود حرکات روده‌ای

پماد آنتی هموروئید: این پماد می‌تواند علائم بیماری بواسیر شامل سوزش، خارش و درد را بهبود ببخشد. این دارو بدون نسخه پزشک در دسترس است اما اگر بیماری پس از هفت روز بهبود نیابد لازم است، مصرف دارو را قطع و با پزشک مشورت شود.

با این حال این درمان‌ها نمی تواند جایگزینی مناسب برای درمان‌های پزشکی باشد، در مواردی که خونریزی به بیش از یک هفته تداوم داشته و از علت دقیق این خونریزی یعنی بواسیر نتوان مطمئن شد لازم است با پزشک مشورت شود. زیر این خونریزی‌ها می تواند ناشی از سایر بیماری‌ها نیز باشد.

علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به کلینیک پایتخت مراجعه کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

کلینیک پایتخت

مرکز درمان بیماریهای نشیمنگاه (بواسیر، هموروئید، شقاق، فیستول، کیست مویی و زگیل تناسلی) با استفاده از تجهیزات مدرن و روز دنیا و با کادری مجرب و حرفه ای

منتشر شده در سرویس:

بهداشت و درمان