کد: 140208247686210057
در دسترس نیست

کرایو زگیل تناسلی یا فریز کردن عوارض دارد؟

کد: 140208247686210057

، تهران , (اخبار رسمی): کرایوتراپی زگیل تناسلی یک روش رایج برای از بین بردن زائده‌های زگیل است که با انجماد و ذوب سلول‌های هدف، زائده‌ها را از بین می‌برد. اگر زائده‌های زگیل تناسلی در مردان و زنان بعد از مدتی خود به خود یا بعد از مصرف دارو از بین نرفت، کرایو زگیل تناسلی یک گزینه مناسب برای درمان قطعی این عارضه است.

کرایو زگیل تناسلی یا فریز کردن (ویدئو و عوارض)
فریز کردن زگیل تناسلی

البته به یاد داشته باشید ویروس HPV که عامل ایجاد زگیل است، حتی بعد از درمان زگیل تناسلی با کرایو و لیزر هم در بدن باقی می‌ماند و باید توسط سیستم ایمنی بدن پاکسازی شود.

در این مقاله از کلینیک پایتخت به بررسی جامع روش کرایو یا فریز زگیل‌ تناسلی، نحوه انجام، مراقبت‌‌ها، عوارض و هزینه این روش خواهیم پرداخت:

کرایو زگیل تناسلی یا فریز کردن چیست؟

کرایو زگیل تناسلی یک روش درمان سرپایی است که معمولا با استفاده از بی حسی موضعی و در مطب یا کلینیک انجام می‌شود. پزشک متخصص (پوست، جراح عمومی، دکتر زنان یا اورولوژ) با اسپری کردن نیتروژن مایع با دمای تقریبی 180- درجه سانتیگراد روی زگیل‌ها، این زائده‌ها را از بین می‌برد.

اختلاف زیاد دمای نیتروژن مایع با دمای بدن، باعث ذوب شدن آن بر روی پوست، تخریب سلول‌های زگیل تناسلی و از بین رفتن آن‌ها می‌شود. به همین دلیل این روش را با نام انجماد یا فریز کردن زگیل تناسلی هم می‌شناسند.

مراحل انجام کرایوتراپی زگیل

در ادامه نحوه انجام کرایو را مرحله به مرحله شرح می‌دهیم:

پزشک در ابتدا سلول‌های مرده روی زائده‌های زگیل را با چاقو یا تیغ جراحی می‌تراشد تا بافت اصلی زگیل تناسلی و سلول‌های آلوده به ویروس اچ پی وی، مستقیما در معرض نیتروژن (ازت مایع) قرار گیرند.

گاهی پزشک از بیمار می‌خواهد که یک روز قبل از انجام کرایو زگیل تناسلی، با استفاده از پماد‌ها یا ژل‌های مخصوص این لایه برداری را انجام دهد.

در قدم دوم، پزشک با استفاده از پنبه یا اسپری تفنگی مخصوص، به مدت 10 تا 20 ثانیه نیتروژن مایع را روی زائده‌ها زگیل تناسلی قرار می‌دهد تا بافت زگیل‌ها تخریب شوند.

از بین رفتن زگیل تناسلی بعد از عمل کرایو حدودا یک هفته زمان می‌برد. ایجاد تاول و زخم یک روز بعد از کرایوتراپی در موضع تحت درمان طبیعی است. این عارضه معمولا بعد از حداکثر یک هفته همراه با زگیل تناسلی بطور کامل از بین می‌رود.

با توجه به اندازه و تعداد زائده‌های زگیل تناسلی، ممکن است برای حذف کامل زائده‌ها نیاز به انجام بیش از یک جلسه کرایوتراپی (کرایوسرجری) باشد.

طبق گفته سایت www.ncbi.nlm.nih.gov بهتر است بیشتر از دو یا سه هفته بین جلسات کرایوتراپی فاصله نباشد تا احتمال عود مجدد زائده‌ها کاهش یابد.

میزان اثربخشی و طول درمان کرایو

میزان موفقیت در روش کرایو زگیل تناسلی تقریبا 80 تا 90 درصد گزارش شده، اما تکمیل جلسات درمان و همچنین مراقبت‌های بعد از کرایوتراپی تاثیر زیادی در نتیجه دارد. البته اگر به دنبال درمان قطعی زگیل تناسلی هستید، روش لیزر بهترین گزینه است.

طول درمان کرایوتراپی زگیل تناسلی، در هر فرد می‌تواند متفاوت باشد. در حالی که برخی از بیماران ممکن است با یک جلسه کرایو درمان شوند، برخی دیگر ممکن است به هفته‌ها درمان نیاز داشته باشند و در برخی افراد ممکن است درمان حتی ماه‌ها طول بکشد. پیش بینی تعداد جلساتی که ممکن است نیاز داشته باشید (طول درمان) بسیار دشوار است.

سایر عواملی که در میزان اثربخشی کرایوتراپی (فریز کردن) تاثیرگذارند به شرح زیر است:

  • اندازه زائده‌ها
  • محل دقیق ایجاد زگیل‌ها (داخل واژن، مجرای ادرار، دهانه رحم، بیرون و داخل مقعد و غیره)
  • تعداد زائده‌ها و مدت زمانی که از ابتلا به این بیماری می‌گذرد.

آیا کرایو یا فریز زگیل تناسلی عوارض دارد؟

به غیر از تورم و تاول بعد از فریز زگیل‌های تناسلی که جزئی از روند درمانی این روش محسوب می‌شود، در برخی موارد ممکن است عوارض کرایو شامل موارد زیر باشد:

  • خونریزی زخم بعد از انجام کرایو
  • عفونت زخم
  • ایجاد اسکار بعد از تکمیل درمان
  • ریزش موی ناحیه
  • عود مجدد زگیل‌های تناسلی

کلینیک پایتخت

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

کلینیک پایتخت

مرکز درمان بیماریهای نشیمنگاه (بواسیر، هموروئید، شقاق، فیستول، کیست مویی و زگیل تناسلی) با استفاده از تجهیزات مدرن و روز دنیا و با کادری مجرب و حرفه ای

منتشر شده در سرویس:

بهداشت و درمان