کد: 140005105354310057

راه درمان نیم ساعته کیست مویی چیست؟

کد: 140005105354310057

https://bit.ly/3rT4BXo

، تهران , (اخبار رسمی): برای درمان بسیاری از بیماری ها مردم به دنبال روش هایی هستند که کمترین عوارض را به همراه داشته باشد. یکی از انواع بیماری هایی که شاید بیشتر مردم با آن سروکار داشته باشند بیماری های نشیمنگاهی است که به دلایل گوناگون ایجاد می شوند.

راه درمان نیم ساعته کیست مویی چیست؟
کیست پیلونیدال چیست

برای افرادی که یک یا چند کیست مویی دارند لیزر بهترین روش درمان است زیرا مانند روش جراحی عوارض زیادی را به همراه ندارد. 

یکی از عارضه هایی که ناحیه مقعد و نشیمنگاه را درگیر می کند، کیست مویی است که عوامل زیادی در به وجود آمدن آن نقش دارند و درد و ناراحتی زیادی را ایجاد می کند.

بسیاری از مبتلایان به دنبال روش های بدون جراحی برای درمان هستند و به همین دلیل روش های درمان خانگی و دارویی را انتخاب می کنند؛ اما باید آگاه باشید که این درمان ها فقط علائم را بطور موقت کاهش می دهند و درمان قطعی محسوب نمی شوند.

اما راه درمان کیست مویی چیست؟ یکی از بهترین روش های درمان، عمل لیزر کیست مویی است. این عمل هیچگونه عوارض جانبی به دنبال ندارد و در سریع ترین زمان ممکن انجام می شود. پس هرچه زودتر برای درمان کیست مویی اقدام کنید تا بیماری به بافت های مجاور آسیب نزند. 

دلایل بیماری کیست مویی چیست؟

کیست مویی همانطور که از نامش پیداست، یک کیسه ی پر از مو است که بالای سرین (نزدیک به دنبالچه) ایجاد میشود و در اکثر موارد باعث آبسه و عفونت می شود. اولین نشانه کیست می تواند ایجاد یک برآمدگی قابل لمس باشد.

اگر این کیست عفونی شود، چرک از آن خارج می شود و بوی ناخوشایندی را ایجاد می کند که برای بیمار خجالت آور است و بعضی اوقات همراه با چرک، خون نیز خارج می شود و فرد بیمار مدام باید لباس خود را عوض کند یا یک پانسمان بر روی محل مورد نظر قرار دهد.

دلایل و عوامل زیادی باعث ایجاد این بیماری می شوند که شامل موارد زیر است:

مشاغلی که تحرک کمی دارند و نیازمند نشستن های طولانی مدت هستند.

چاقی و اضافه وزن

مذکر بودن، زیرا این بیماری بیشتر در مردان ظاهر می شود.

پرمویی باعث برگشت مو به داخل پوست و ایجاد کیست مویی می شود.

موروثی بودن بیماری، این بیماری ارثی است.

عدم رعایت بهداشت، افراد پرمو باید به طور مداوم ناحیه ی مورد نظر را اصلاح کنند 

نشانه های کیست مویی چیست؟

در ابتدا فرد هیچ علائمی ندارد و ممکن است بروز علائم تا مدت ها طول بکشد اما شایع ترین علائم این عارضه شامل:

  • برامدگی مانند جوش بالای دنبالچه
  • تب در برخی افراد 
  • درد در هنگام بلندشدن و نشستن
  • تورم و قرمزی در ناحیه مقعد
  • ترشح چرک و عفونت از کیست مویی

درمان کیست مویی بدون جراحی و با لیزر

لیزر یکی از روش های نوینی است که اخیرا جای روش های سنتی و جراحی با چاقو را گرفته است و نسبت به روش های قدیمی مزایای زیادی دارد. روش لیزر کیست مویی 100% قطعی است زیرا اشعه لیزر به زائده کیست برخورد میکند و با ایجاد برش کوچکی، چرک، مو و عفونت داخل این حفره را تخلیه می‌کند.

منبع سایت بلدشیم

برای افرادی که یک یا چند کیست مویی دارند لیزر بهترین روش درمان است زیرا مانند روش جراحی عوارض زیادی را به همراه ندارد. 

در ادامه مزایای لیزر را در مقایسه با سایر روش ها بررسی می کنیم:

  • جای زخم باقی نمی ماند. در عمل جراحی چون با استفاده از چاقو برش ایجاد می شود، جای زخم کاملا باقی می ماند اما در درمان با لیزر به جای استفاده از چاقو از اشعه ی لیزر برای ایجاد برش و از بین بردن کیست استفاده می شود
  • نیاز به بیهوشی ندارد و بیمار از عوارض ناشی از داروهای بیهوشی در امان است.
  • نیاز به استراحت چندین روزه ندارد. 
  • درمان در کمتر از یک ساعت انجام میشود.
  • نیاز به مراقبت طولانی مدت نیست.
  • بیمار فقط بعد از یک روز استراحت به زندگی عادی خود باز میگردد.
  • امکان بازگشت بیماری وجود ندارد.

سایر روش های درمان کیست مویی

سایر روش های درمان مانند جراحی، درمان خانگی و درمان با دارو، به عنوان روش قطعی شناخته نمی شود و امکان عود مجدد بیماری وجود دارد. درمان قطعی این عارضه با لیزر و جراحی امکان پذیر است و مانند سایر روش ها امکان بازگشت مجدد وجود ندارد. البته جراحی مشکلات زیادی را بعد از عمل به همراه دارد که اگر فرد از عوارض بعد از آن آگاهی داشته باشد این روش را انتخاب نمیکند.

جراحی به روش باز

کیست مویی برش میخورد و تمام چرک و موی داخل آن تخلیه می شود اما زخم بخیه نمیخورد و یک پانسمان روی زخم قرار میگیرد و به مرور زمان زخم درمان می شود. 

جراحی به روش بسته

کیست مویی برش میخورد و تمام چرک و موی آن تخلیه می شود و دو لبه ی زخم به یکدیگر بخیه میخورد و پانسمان باید به طور مداوم عوض شود تا از عفونت جلوگیری شود.

عوارض بعد از عمل جراحی

  • جای زخم بزرگی برجای می ماند و ظاهری زشت ایجاد میکند.
  • بعد از عمل ناحیه به طور مداوم باید اصلاح شود تا بیماری مجدد بازنگردد.
  • نیاز به استراحت طولانی مدت دارد.
  • دوره ی نقاهت طولانی است.
  • نیازمند بیهوشی است.
  • بیمار باید روی شکم دراز بکشد و استراحت کند.

از سایر روش ها می توان به درمان خانگی اشاره کرد که روش قطعی درمان محسوب نمی شود و فقط علائم بیماری را کاهش میدهد. بنابراین اگر به این بیماری دچار هستید هرگز به درمان خانگی اکتفا نکنید و به پزشک مراجعه کنید که البته بسیاری از پزشکان درمان با لیزر را پیشنهاد می دهند زیرا قطعی ترین روش برای درمان است. 

سیر یکی از موادغذایی است که خاصیت ضد عفونی کننده دارد و می توان آن را له کرد و روی ناحیه به مدت یک شبانه روز قرار داد تا مقداری از درد کیست مویی بکاهد.

دیگر روش نیز استفاده از آلوورا است زیرا آلوورا خنک کننده است و التهاب کیست را موقتا کاهش میدهد.

درمان دارویی بیشتر برای کیست هایی تجویز می شوند که در مراحل اولیه هستند، پزشک آنتی بیوتیک های طیف گسترده را تجویز میکند زیرا این نوع آنتی بیوتیک ها عفونت کیست مویی را خشک میکند و از بین می برد اما در صورت قطع مصرف عفونت مجدد باز می‌گردد.

با پزشک خود راجب درمان مشورت کنید تا او شما را راهنمایی کند و به این درمان ها اکتفا نکنید زیرا امکان حاد شدن بیماری وجود دارد و فقط درمان را سخت تر می‌کند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

کلینیک پایتخت

مرکز درمان بیماریهای نشیمنگاه (بواسیر، هموروئید، شقاق، فیستول، کیست مویی و زگیل تناسلی) با استفاده از تجهیزات مدرن و روز دنیا و با کادری مجرب و حرفه ای

منتشر شده در سرویس:

بهداشت و درمان