اطلاعات تماس
  • 093587*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 139801283611510748

طرح کشت ماکادمیا یا فندق استرالیایی

تولید ماکادمیا، گران‌ترین خشکبار جهان

کد: 139801283611510748

http://bit.ly/2ILLUAo

، بجنورد , (اخبار رسمی): تولید محصولات کشاورزی و غذایی همواره یکی از سرمایه‌گذاری‌های مناسب برای افراد به شمار می‌آید، چرا که مصرف مواد‌غذایی قبل از هر موضوع دیگری برای افراد در اولویت است.

تولید ماکادمیا گران‌ترین خشکبار جهان
طرح کشت ماکادمیا یا فندق استرالیایی

از نظر اقتصادی نه تنها ماکادمیا گران‌ترین و مرغوب‌ترین خشکبار جهان است، بلکه هزینه‌های نگهداری آن بسیار اندک است. قیمت خشکبار ماکادمیا در جهان در سال‌های اخیر به طور معنی‌داری افزایش پیدا کرده است

ماکادمیا (Macadamia)، درختی است که میوه آن گران‌ترین و مرغوب‌ترین خشکبار جهان به شمار می‌رود. این گیاه بومی استرالیایی است و در جنگل‌های بارانی و مکان‌های مرطوب نزدیک نهرها رشد خوبی دارد. آفتاب کامل با اندکی سایه برای گیاه مناسب است. اما اگر کشت تجاری آن مد نظر نباشد، سایه را به آسانی تحمل می‌کند. گیاه به خشکی مقاوم است، باد، سرمای شدید و شوری را نمی‌تواند بپذیرد. همچنین نیازی به خاک حاصلخیز ندارد. در هر ترکیب خاک از سبک تا سنگین اما با زهکشی خوب رشد می‌کند. مزیت اقتصادی این گیاه، اندک بودن هزینه نگهداری آن است، زیرا نیازی به آبیاری ندارد (به صورت دیم پرورش می‌یابد) نسبت به آفات و بیماری‌ها مقاوم است. میوه‌های آن پس از رسیدن شروع به ریزش کرده و برداشت آن دستی و آسان است.

نهال Macadamia یا فندق استرالیایی می‌تواند در مناطق معتدل تا گرمسیری (فاقد یخبندان در زمستان) پرورش یابد. ماکادمیا یا فندق استرالیایی حدودا تا دمای منفی 3 را تحمل می‌کند و به سرعت رشد می‌کند.

نهال‌ها معمولا پس از 6 سالگی و برخی دیرتر شروع به میوه‌دهی می‌کنند. درخت ماکادمیا به ارتفاع 6 تا 9 متر رشد می‌کند.

شرایط کشت ماکادمیا

دمای ایده‌آل برای پرورش ماکادمیا بین ۱۶ تا ۲۵ درجه سلسیوس است. اگر چه گیاه در دمای زیر ۳ درجه سلسیوس نیز زنده می‌ماند اما نسبت به یخبندان مقاوم نیست.

فاصله بین درختان: 5 متر
فاصله بین ردیف‌های کاشت: 7 متر
عمق کاشت بذر: 2 سانتی‌متر
مدت زمان جوانه‌زنی: 2 تا 4 هفته
دمای مناسب برای جوانه‌زنی: 25 تا 30 درجه سانتی‌گراد

خاک مناسب

ماکادمیا در هر نوع خاکی رشد می‌کند، اما خاک مناسب برای پرورش ماکادمیا باید زهکشی خوبی داشته باشد و تا یک متر از سطح خاک لایه‌های سخت نداشته باشد. خاک‌های رسی که زهکشی خوبی ندارند برای پرورش ماکادمیا مناسب نیستند.

آماده سازی خاک ماکادمیا:

برای آماده سازی خاک باید تا عمق ممکن خاک سست و نرم شود. زیرا اگر خاک کف چاله‌ها متراکم و فشرده باشد ریشه گیاه محدود می‌شود.

آبیاری

در مناطقی که بارندگی کافی دارند ماکادمیا به صورت دیم پرورش می‌یابد اما اگر در محل کاشت ماکادمیا بارندگی نباشد زمان آبیاری و مقدار آبی که به درخت باید داده شود بسیار مهم است. کمبود آب سبب کند شدن رشد درخت و همچنین کاهش کیفیت و کمیت خشکبارها می‌شود.

کاشت درخت ماکادمیا

درخت Macadamia در فصل بهار و در ماه‌های مرداد تا شهریور به گلدهی می‌نشیند. میوه‌ها پس از ۳۱ هفته می‌رسند. کشت متراکم در سطوح تجاری توصیه نمی‌شود.

درختانی که رشد عمودی دارند به فاصله 3.5 متر از هم در دریف‌هایی به فاصله هفت متر و ارقامی که رشدی پهن شونده دارند به فاصله ۱۰ متر از هم در ردیف‌هایی به فاصله شش متر کاشته می‌شوند.

کاشت بذر ماکادمیا

قبل از کاشت، بذر Macadamia را به مدت 24 ساعت در آب باید خیساند. سپس بذرها را به عمق 2 سانتی‌متر در یک خاک مرغوب با زهکشی خوب کاشت. بعد از کاشت، خاک را مرطوب کردهو تا زمان جوانه‌زنی باید خاک را مرطوب نگه داشت. دمای مناسب برای جوانه‌زنی بذر ماکادمیا 25 تا 30 درجه سانتی‌گراد است. در شرایط مناسب بذرها 2 تا 4 هفته بعد از کاشت جوانه می‌زنند. زمانی که اندازه نهال‌ها به 10 سانتی‌متر رسید، آن‌ها را به گلدان‌های بزرگتر منتقل کرد. بهتر است نهال ماکادمیا سال اول در خانه یا گلخانه نگه داشته شود تا در طول زمستان در معرض سرما نباشد. اواخر بهار یا اوایل تابستان که سرما به طور کامل رفع می‌شود نهال ماکادمیا را به موقعیت دائمی خود در زمین منتقل کرد.

تکثیر از طریق پیوند

ازدیاد Macadamia از طریق بذر آسان بوده و بذرهای آن پس از برداشت قابلیت کشت دارند اما بهتر است که حدود ۳۰تا ۹۰روز بعد از برداشت ماکادمیا نسبت به کشت بذر آن اقدام کرد. اما درختان حاصل از بذر برای تولید محصول به ۸ تا ۱۲ سال زمان نیاز دارند و کیفیت و میزان محصول آنها قابل پیش‌بینی نیست. به این علت، ماکادمیا به‌طور معمول از طریق پیوند تکثیر می‌شود. عمل پیوند معمولا در خزانه و معمولا در بهار یا پاییز انجام می‌شود. درختان پیوند شده از سن هفت تا ۱۰ سالگی تولید محصول می‌کنند و معمولا تا سن ۱۰۰ سالگی توانایی محصول‌دهی دارند.

کشت مخلوط

گاهی اوقات برای بهره‌گیری هرچه بیشتر از زمین، محصولات دیگری در بین درختان جوان Macadamia کاشته می‌شود، البته قبل از کشت محصولات خاص در بین درختان ماکادمیا باید به 3 نکته اساسی توجه کرد:

از کاشت محصولی که می‌تواند به درخت ماکادمیا صدمه بزند یا روی رشد آن تاثیر نامطلوبی داشته باشد باید اجتناب کرد.

درختان بلندی که شلوغی و سایه سرتاسری برای درختان ماکادمیا ایجاد می‌کنند نباید کاشته شوند.

در بین درختان بارور نباید گیاه دیگری کاشته شود، زیرا در این مرحله درختان ماکادمیا نیاز به مراقبت‌های ویژه دارند تا از حداکثر رشد و عملکرد اطمینان حاصل شود.

جمع‌آوری میوه‌های ماکادمیا

پس از جمع‌آوری میوه‌های ماکادمیا باید پوسته‌تر آنها را جدا و آنها را به مدت دو، سه هفته در محلی به دور از آفتاب پهن کرد. پروسه جدا کردن پوست این محصول هم یک جریان جداگانه دارد که هم می‌شود به شکل‌های سنتی این کار را انجام داد و هم روی جداسازی ماشینی آن سرمایه‌گذاری کرد که در واقع با فرآوری ماشینی و پس از آن بسته‌بندی محصول بالطبع می‌توان نتیجه بهتری گرفت.

خواص ماکادمیا

Macadamia میوه‌ای همسان فندق و مغذی‌ترین خشکبار جهان است. مغز ماکادمیا بسیار انرژی زا بوده و حاوی چربی‌های مفید است. ماکادمیا دارای ۷۶٪ روغن طبیعی، ۹٪ پروتئین، ۹٪ کربوهیدرات و ۲٪ فیبر است. همچنین حاوی ویتامین‌های نیاسین، ب-۱ و ب-۲ و نیز عناصر ضروری همچون کلسیم، فسفر، پتاسیم، سدیم، سلنیوم و آهن است. روغن ماکادمیا سرشار از اسیدهای چرب غیر اشباع است که خطر حملات قلبی را کاهش می‌دهد.

از جمله خواص ماکادمیا برای سلامتی عبارتند از جلوگیری از بیماری‌های مرتبط با قلب، کاهش سطح کلسترول، بهبود سیستم مغز و عصبی، جلوگیری از بیماری آلزایمر، مهار التهاب و آرتریت، بهبود دید، تقویت استخوان، جلوگیری از آترواسکلروز، حمایت از بهداشت روده، کنترل بیماری کلیوی، جلوگیری از سرطان و…

موارد مصرف ماکادمیا

مغز Macadamia ضمن کاربرد در آجیل، شیرینی و …. برای تولید روغن نیز مصرف می‌شود. روغن ماکادمیا از دیگر روغن‌های گیاهی مانند روغن زیتون، برتر بوده، دارای درصد بالاتری اسید چرب غیر اشباع می باشد و نقطه دود آن بالا و برابر ۲۱۰ درجه سانتی‌گراد است.

تمام بخش‌های میوه Macadamia مورد استفاده قرار می گیرد. از ترکیب پوسته خارجی با مواد ارگانیک مالچی عالی برای اطراف درختان ساخته می شود. پوسته سخت در هنگام سوختن دما را بالا نگه می دارد و اغلب به عنوان سوخت برای کوره های آتش در صنایع محلی به کار برده می‌شود.

از آسیاب کردن پوسته سفت آن گردی حاصل می‌شود که سمباده خوبی در صنعت است و در مقایسه با شن، برای نفوذپذیر کردن خاک مناسب‌تر است. همچنین ماکادمیا در صنایع آرایشی بهداشتی به عنوان ماده اولیه در ماساژورهای پوست به کار می‌رود.

وضعیت بازار اقتصادی

Macadamia از نظر بازرگانی در استرالیا، جنوب آفریقا و آمریکای مرکزی یکی از تولیدات مهم کشاورزی به شمار می‌رود. استرالیا یکی از مهمترین صادرکنندگان ماکادمیا است به طوری که ارزش محصول ماکادمیای داخلی و وارداتی استرالیا برابر ۱۰۰ میلیون دلار است.

از نظر اقتصادی نه تنها ماکادمیا گران‌ترین و مرغوب‌ترین خشکبار جهان است، بلکه هزینه‌های نگهداری آن بسیار اندک است. قیمت خشکبار ماکادمیا در جهان در سال‌های اخیر به طور معنی داری افزایش پیدا کرده است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سایت بیگ والت

بیگ والت آموزش رایگان کسب درآمد به کمک ارزهای دیجیتال, طرح توجیهی و فرصت های سرمایه‌گذاری، راه‌اندازی کسب و کار خانگی، بازاریابی و فروش, بورس و فارکس ...

اطلاعات تماس
  • 093587*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنایع غذایی و کشاورزی