اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139802183663110029

درسا صنعت تهران برگزار می‌کند

وبینار یادگیری در هزاره نوین

کد: 139802183663110029

http://bit.ly/2YlIgBU

، تهران , (اخبار رسمی): انسان مخلوقی یادگیرنده است و یاد دادن و یاد گرفتن جریان مادام العمری است که در سرشت انسان نهفته است. یادگیری فرآیندی است برای توسعه؛ به عبارتی دیگر تمام استعدادهای بالقوه‌ی انسان از راه یادگیری، بالفعل می‌شوند.

وبینار یادگیری در هزاره نوین
وبینار یادگیری در هزاره نوین

آموزش سلطه جو باید جای خود را به آموزش سوال انگیز و آزاد بدهد

در آستانه ورود به سال 2000 میلادی، یونیجی ماسودا، نابغه‌­‌ی اطلاعاتی ژاپن، شهری رایانه‌ای را در سده­‌ی بیست و یکم تصور کرد که همان آرمان شهر جامعه‌‌ی اطلاعاتی بود و چنانچه تحقق یابد، رهاورد آن آموزشِ مادام العمر از طریق انقلاب در فناوری‌های اطلاعات همراه با دشواری‌های بسیار خواهد بود.  این دشواری، انحطاط زندگیست و از نظام‌های حامی آن در سراسر جهان ناشی می‌شود. ژرفای این بحث، انباشته از پرسش‌های اساسی بی‌شمار درباره‌­ی آینده بشریت است؛ دنیایی که در آن زندگی می کنیم چه ماهیتی دارد؟ انفجار بزرگ دانش چگونه به پیشرفت بشریت یاری می رساند؟ انقلاب در فناوری اطلاعات چگونه رخ خواهد داد؟ نهاد آموزش در فهم ما از دنیای کنونی و دنیایی که می‌خواهیم چه نقشی دارد؟

چرا درصد بالایی از مردم کشورهای رو به توسعه بی‌سواد مانده‌اند و بشریت حتی از حقایق بدیهی زندگی نیز غافل شده است؟ چه کسی با نهادهای شکست خورده‌­ی آموزش به مبارزه برخواهد خواست؟ چگونه می‌توان خیر فناوری را به همگان رساند؟ عصر روشنگری چه زمانی فرا می‌رسد؟

 آنچه تاکنون در گوشه و کنار دنیا بر بشریت تحمیل شده است، نوعی نظام آموزشی است که صرفا با نیازهای صنعتی هر کشور همخوانی دارد. چنین نظامی از پرورش هر نوع خلاقیت عاجز است و نمی‌تواند شوقی برای ابداع آینده‌ای پایدار بیافریند. البته، طوری طراحی نشده است که بتواند درکی از نحوه­‌ی مشارکت در ایجاد "جامعه‌­ی جهانی" و گذر بشریت و سیاره‌­ی زمین به سوی این جامعه ایجاد نماید.

در سونامی جهانی شدن و فقر جهانی، جوامعی بیشترین آسیب را خواهند دید که به علت فقدان نظام آموزشی متناسب با هزاره نوین، توانایی پرورش نیروی انسانی کارآمد و خلاق را نداشته باشند. نظام آموزشی است که انسانها را انسان‌تر می‌کند نه ماشین! نظام آموزشی که مردم را صرفا برای کاریابی آماده می‌کند، باید دگرگون شود. داشتن شغل، زندگی را آسان می‌کند ولی همه زندگی در شغل خلاصه نمی‌شود.

روشن است که نظام آموزشیِ کارمند ساز و بوروکرات پرور، در دنیایی که لحظه به لحظه تغییر می‌کند، منسوخ و محکوم به فناست. آموزش، لاجرم باید همدوش تحولات اجتماعی گام بردارد. رابطه سنتی معلم و دانش آموز باید برهم بخورد. معلم دیگر نمی‌تواند به جای دانش آموز بیندیشد و اندیشه‌ خود را تحمیل کند. به عبارت دیگر آموزش سلطه جو باید جایش را به آموزش سوال انگیز و آزاد بدهد. در عصر ارتباطات و اطلاعات، معلم کسی نیست که فقط یاد می‌دهد بلکه کسی است که ضمن جدل با دانش آموز، خودش نیز یاد می‌گیرد و دانش آموز، ضمن یادگرفتن، یاد می‌دهد. 

باید به یاد داشت  که دنیا به سرعت در حال تغییر است، جمعیت در حال افزایش است و منابع به شدت محدود و رو به اتمام است. روابط افراد به شدت به هم تنیده شده است و وابستگی شدیدی به هم پیدا کرده‌اند. قوانین اجتماعی، ادبیات تازه‌ای می‌طلبد و درک متقابل، احترام دوسویه و حفظ ارتباط با دیگران بیش از گذشته احساس می‌شود.

به همین دلیل پیش بینی مهارت‌های مورد نیاز برای آینده امکان پذیر نیست، لذا باید تلاش کرد که کودکان چگونه یاد گرفتن را فرا بگیرند. نیاز اساسی این است که اجازه داد تا کودکان با سرعتِ خود یاد بگیرند. آنها باید مهارت‌های لازم برای تجزیه و تحلیل، ترکیب کردن و بکارگیری اطلاعات را بدست آورند. مدیران و کارفرمایان آینده باید خلاق باشند و کارمندان در شرایطی کار خواهند کرد که بسیار ناپایدار و پر مخاطره خواهد بود.

این دو طیف از افراد، شهروندان آینده را تشکیل خواهند داد که نیاز به یک سری مهارت‌های جدید فناورانه دارند. برای آنکه فن آوری بتواند واقعا عملکرد مدرسه‌ها، آموزگاران و دانش آموزان را متحول کند، بایستی راه‌هایی برای ادغام آن در فعالیت‌های آموزشی مدارس و دسترسی کل جامعه به آن پیدا شود که مسلما این امر پیچیده است و تحقق آن مستلزم ایجاد پیوندهای پیچیده بین فناوری و برنامه‌های درسی، فرهنگ و شرایط تحصیل است بنابراین درک روشنی از روابط بین تدریس و یادگیری، ضرورت تام دارد. 

 تحقیقات نشان داده است که کودکان اشتیاق ذاتی به یادگیری دارند و این فرصت استثنایی در اختیار معلمان قرار دارد که بتوانند اشتیاق به یادگیری را در کودکان مادام العمر کنند. به جای اینکه به موضوع آموزش به صورت یک هدف کوتاه مدت و گذرا نگاه کرد،  بهتر است آن را به صورت یک روش پیوسته­‌ی بلند مدت در نظر گرفت. 

وبینار یادگیری در قرن 21 با همکاری شرکت درسا صنعت تهران و سایت ایران ترینینگ در روز اول خردادماه 1398 ساعت 19:30 برگزار خواهد شد.

علاقه‌مندان می‌توانند برای مشاهده سرفصل‌ها و ثبت نام به بخش آموزش سایت درسا صنعت مراجعه کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

درسا صنعت تهران

شرکت درسا صنعت تهران در سال 1383 با همت گروهی از اساتید و کارشناسان متخصص در رشته‌های صنایع، مدیریت و اقتصاد با هدف فعالیت در زمینه تحقیق، مشاوره و آموزش در حوزه‌های مدیریت و مهندسی تاسیس گردید و هم اکنون با بیش از 13 سال فعالیت‌های مستمر و حرفه‌ای و باتوجه به حجم فعالیت‎‌های انجام‌شده سرآمد صنعت مشاوره اقتصادی و مدیریت کشور می‌باشد(مشاور تهیه طرح توجیهی).

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

تجارت و بازار | علم و آموزش