تاریخچه زبان انگلیسی

کد: 139803063715911976

http://bit.ly/2JQicvr

، تهران , (اخبار رسمی): زبان انگلیسی باستان، شباهت بسیار زیادی به زبان آلمانی باستان داشته‌ است چون انگلیسی زبان‌ها عمدتاً اقوام ژرمنی بودند که از آلمان وارد بریتانیا شدند. پس به نوعی، زبان آلمانی را می‌توان مادر زبان انگلیسی دانست.

تاریخچه زبان انگلیسی The History of the English language
تاریخچه زبان انگلیسی به قلم تصویر

زبان انگلیسی کهن یا old English (سال ۵۰۰ تا ۱۱۰۰ بعد از میلاد)

می‌توان این‌چنین گفت که تاریخچه زبان انگلیسی از یک هجوم و تصرف آغاز شد. در اواسط قرنِ پنجم میلادی، اهالی قبیله «جوت» (the jutes) که در شمال‌غرب آلمان ساکن بودند، اهالی قبیله «انگِل» (the Angels) که در دانمارک ساکن بودند و اهالی قبیله «ساکسون» (the Saxons) که در هلند امروزی ساکن بودند،به انگلستان حمله کردند و آنجا را تصرف کردند. تا آن دوران مردم بریتانیا به زبان سِلتی (Celtic language) صحبت می‌کردند که البته زبان سِلتی آن‌ها نیز دلیل حدود چهارصد سال اشغال سرزمین آن‌ها توسط رومیان، با گویش لاتین آمیخته شده بود و بسیاری از واژگان لاتین در آن استفاده می‌شد.

بعد از اشغال بریتانیا، جوت‌ها در جنوبِ شرقی آن ساکن شدند و در تعامل با زبان‌های محلی، گویش جدیدی را ایجاد کردند که کِنتی نام دارد. ساکسون‌ها هم که در جنوب و جنوبِ غربی بریتانیا اقامت داشتند، گویش «ساکسونِ غربی» را ایجاد کردند.

اَنگل‌ها نیز که در شمال و مرکزِ انگلستان سکنا گزیده بودند، به ترتیب، گویش‌های «آمبِریای شمالی» و «مِرسیایی» را به وجود آوردند. برخی تاریخ‌نگاران بر این باور هستند انگل‌ها مناطق گسترده‌تری از خاک بریتانیا را از آن خود کردند و نام اِنگلند (England) از نام همین قوم گرفته شده‌ است. در واقع لغت”England” از Engla land به «معنی سرزمین انگل‌ها (Land of the Angles) گرفته شده و English در انگلیسی کهن Englisc بوده‌است.

از قرن نهم میلادی، گویش ساکسونی، به دلیل سلطه پادشاه آلفرد (نخستین شاهِ انگلستان که فردی از قبیله ساکسون بود)، بر دیگر گویش‌ها برتری یافت و از آن پس به عنوان زبان رسمی این کشور شناخته شد. انگلیسی کهن، گنجینه واژگان غنی نداشت اما هم‌چون دیگر زبان‌های اروپایی، دستور زبان پیچیده‌ای داشت. امروزه بسیاری از انگلیسی زبان‌ها، زبان انگلیسی کهن را نامفهوم می‌دانند، اگرچه بیش از نیمی از لغات کنونی در زبان انگلیسی ریشه‌هایی در انگلیسی کهن دارند.

اما این پایان زبان کهن انگلیسی نبود. در طی هجوم گسترده به بریتانیا، زبان انگلیسی نیز تحت هجوم واژگان مهاجمان قرار گرفت. وایکینگ‌ها در قرن هشتم و نهم میلادی از نروژ و دانمارک کنونی به بریتانیا حمله کردند و موفق شدند بخش‌های بزرگی از شمال و شرق بریتانیا را به تصرف خود درآورند. وایکینگ‌ها به زبان نورس (Norse) باستان صحبت می‌کردند که آن‌ هم همچون زبان انگلیسی اصالتاً از زبان‌های ژرمنی محسوب می‌شود. در واقع زبان اسکاندیناوی (وایکینگ‌ها) و آنگلوساکسون (بریتانیایی‌ها) ریشه‌های شمالی و غربی زبان ژرمن هستند. چندین اثر نوشتاری از زبان انگلیسی باستان باقی مانده است که مشهورترین آن‌ها، منظومه حماسی بیوولف (Beowulf) است. بیوولف قدیمی‌ترین شعر شناخته شده به زبان انگلیسی باستان است. این حماسه دلاوری‌های پادشاهی دانمارکی و مبارزاتش علیه اژدها و دیوان را شرح می‌دهد. متن بیوولف اما برای خواننده امروزی خوانا نیست و تفاوت‌های بسیار زیادی با انگلیسی امروزی دارد. در ادامه به بررسی تاریخچه زبان انگلیسی به قرن دوازدهم پرداخته می‌شود.

زبان انگلیسی میانه یا middle English (سال ۱۱۰۰ تا ۱۵۰۰ بعد از میلاد)

سرداران انگلوساکسون در سال‌ ۱۰۶۶ به پایان راه خود رسیدند. آخرین پادشاه آن‌ها در نبرد هستینگز، از ویلیام فاتح که رهبر اقوام نورماندی از شمال فرانسه بود، شکست خورد. فاتحان جدید، که نرماندی‌ها نامیده می‌شدند، یک نوع از زبان فرانسوی را با خود آوردند که زبان اصلی دربار سلطنتی و مناصب اداری شد. ویلیام و جانشینان او ۳۰۰ سال بر انگلستان حکومت کردند و در این مدت زبان رسمی و حکومتی را به فرانسه تغییر داده بودند. این زبان آنگلونورمن نامیده می‌شد. زبان فرانسوی به واسطه حکومت نورمن‌ها زبان بزرگان و بلندپایگان جامعه و انگلیسی کهن، زبان عوام و دونپایگان محسوب می‌شد.

 زبان فرانسوی اثر چشم‌گیری بر انگلیسی گذاشت به گونه‌ای که اکنون حدود یک سوم واژگان زبان انگلیسی، ریشه فرانسوی دارند. گسترش دامنه واژگان با کمک واژه‌های اسکاندیناویایی و نورمنی رویدادی بود که باعث ساده‌تر شدن دستور زبان انگلیسی شد. طی این مدت، زبان انگلیسی بسیار تغییر کرده بود چون به مدت ۳۰۰ سال این زبان نوشته نشده بود و فقط به صورت گفتاری از آن استفاده می‌شد ولی زبان انگلیسی باستان دوباره استفاده شد با این تفاوت که این‌بار تعداد زیادی لغت فرانسوی وارد آن شده بود. به این زبان انگلیسی میانه گفته می‌شود.

در زمان تسلط فرانسوی زبان‌ها بر انگلستان، طبقه اجتماعی پایین‌تر که انگلیسی زبان بودند، برای فرانسوی‌ها آشپزی می‌کردند به همین دلیل نام حیوانات اهلی به زبان انگلیسی است ox ،cow ،calf ،sheep ،swine ،deer. ولی نام گوشت پخته شده آن‌ها به زبان فرانسوی است مانند beef ،veal ،mutton pork ،bacon ،venison.

مشهورترین نمونه زبان انگلیسی میانه، حکایات کانتربری (The Canterbury Tales) نوشته جفری چاوسر (Geoffrey Chaucer) است که مجموعه داستان‌هایی درباره سی نفر از زوار است که در حال سفر به کانتبری هستند. تصاویر و توصیفاتی که چاوسر ارائه می‌دهد کمک می‌کند تا چگونگی زندگی در انگلستان قرن چهاردهم مشخص شود.

انگلیسی میانه حروف صدا‌دار متفاوت و نحوه صرف افعال پیچیده‌تری از انگلیسی امروزی داشته است و در عوض ساختار جملات آن ساده‌تر بوده است. با وجود این تغییرات می‌توان گفت که یک خواننده امروزی با کمی سختی و مراجعه به کتب مرجع می‌تواند منظومه جفری چاسر یعنی حکایات کانتربری را که در حدود ۷۰۰ سال پیش نوشته شده است بخواند. در ادامه تاریخچه زبان انگلیسی به قرن شانزدهم بررسی می‌شود.

انگلیسی مدرن آغازین یا Early Modern English (از سال ۱۵۰۰ تا ۱۸۰۰ بعد از میلاد)

گویش انگلیسی در طول قرن پانزدهم میلادی تغییرات زیادی در آوای خود داشت، در حالی که اصول املایی آن عمدتا ثابت بودند. انگلیسی مدرن به دلیل گسترش آن در لندن و در دولت حاکم و هم‌چنین مصادف شدن آن با پیدایش صنعت چاپ، کاملا جایگاه خود را پیدا کرد. در زمان ویلیام شکسپیر (اواسط قرن شانزدهم تا اوایل قرن هفدهم)، زبان انگلیسی مدرن در بریتانیا به وضوح قابل تشخیص بود. در سال ۱۶۰۴، اولین فرهنگ لغت انگلیسی منتشر شد.

بالا رفتن سواد از یک سو و افزایش مسافرت‌های خارجی از سوی دیگر، در این دوران باز هم موجب ورود لغات مختلف از گویش‌های مختلف جهان به زبان انگلیسی شد. اکثر لغات یونانی و لاتین زبان انگلیسی در زمان رنسانس انگلیسی (اوایل قرن شانزدهم تا اوایل قرن هفدهم میلادی) وارد این زبان شدند. این دوره از تاریخ فرهنگی انگلستان را عصر شکسپیر یا عصر الیزابت هم می‌گویند که اولی برگرفته از مشهورترین نویسنده عصر رنسانس انگلیسی است و دومی اشاره به نام مهم‌ترین حکمران آن دوره است. حمایت از هنر، مردمی شدن کتاب‌ها و تعداد زیاد سفرهای دریایی در سال‌های حکمرانی ملکه الیزابت اول باعث رشد بزرگی در فرهنگ انگلستان شد. در همین دوران بود که لغاتی از انگلیسی و از سوی دیگر لغات سرخپوستی وارد زبان بومی امریکایی شد.

برای حیوانات ناشناخته آمریکای شمالی از کلمات سرخپوستی Moose، Skunk و Woodchuck استفاده شد. انگلیسی آمریکایی در طول سالیان تبدیل به لهجه‌ای متمایز، با تغییرات نسبتا زیاد شد. هر ملیت و قومیتی که در ممالک انگلیسی زبان سکونت کردند، تعدادی از کلمات خود را وارد زبان انگلیسی کردند. کلمات rodeo از اسپانیا، kindergarten از آلمان، pizza از ایتالیا و jazz از قبیله ناشناخته‌ای از آفریقا به انگلیسی داخل شده‌اند.

انگلیسی مدرن یا Modern English (از سال ۱۸۰۰میلادی تا کنون)

اولین فرهنگ لغت معتبر یا دیکشنری زبان انگلیسی، توسط ساموئل جانسون در اواخر قرن هجدهم منتشر شد. در همین حال، متون دستور زبان انگلیسی توسط Lowth، Murray، Priestly  و بسیاری دیگر تهیه شد تا قواعد زبان انگلیسی استاندارد شود.

انگلیسی دوران مدرن، دارای کلمات کلیدی بسیاری است که ناشی از انقلاب صنعتی و تکنولوژی‌هایی است که نیاز به کلمات جدید و هم‌چنین توسعه یک زبان جهانی دارند. بریتانیا به مدت دویست سال بین قرن ۱۸ تا قرن ۲۰ یک امپراتوری بود و همچنان‌که امپراتوری بریتانیا به آن سوی جهان (آمریکا، استرالیا، نیوزیلند، هند، آسیا و آفریقا) می‌رسید، زبان انگلیسی هم به تغییر خود ادامه می‌داد. بریتانیا افراد را برای سکنی گزیدن و زندگی به سرزمین‌های فتح شده می‌فرستاد و این افراد با بومی‌ها وارد تعامل می‌شدند و لغات جدیدی به زبان انگلیسی اضافه می‌شد. با صدها لغتی که هر سال به زبان انگلیسی اضافه می‌‍شود این زبان امروزه نیز به تغییر و گسترش ادامه می‌دهد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

گروه آموزش زبان انگلیسی "زبان نکته"

گروه آموزش زبان انگلیسی "زبان نکته" متشکل از جمعی از فارغ التحصیلان رشته های مترجمی و ادبیات زبان انگلیسی است که با تجربه چندین ساله در سطوح مختلف آموزش زبان انگلیسی، تصمیم گرفته اند اینبار در حوزه وب به آموزش زبان آموزان بپردازند. آموزش زبان انگلیسی در این کارگروه اما روشی متفاوت دارد. در گروه آموزشی "زبان نکته" تمرکز بر آموزش به کمک ابزارهای مدیا است. استفاده از موزیک انگلیسی، بخش های منتخب از فیلم های روز جهان، استفاده از سخنرانی های انگیزشی و ... آموزش زبان انگلیسی را برای زبان آموز ساده و دوست داشتنی و ملموس خواهد کرد. در وب سایت این گروه آموزشی به آدرس https://englishtipsforyou.com مطالب همواره به روزرسانی می شوند و تمام شبکه های اجتماعی این گروه آموزشی جهت برقراری ارتباط و پاسخ گویی به زبان آموزان عزیز فعال هستند.

منتشر شده در سرویس:

علم و آموزش