اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13980315373827817

تدوین نقشه راه معلمی در مقاطع ابتدایی و متوسطه اول و دوم

نقشه راه معلمان در مقاطع مختلف بر اساس شیوه نامه جدید

کد: 13980315373827817

http://bit.ly/2MDbwmy

، نهاوند , (اخبار رسمی): یکی از خدمات تیم تخصصی بانک فایل پژوهشی معلمان تدوین نقشه راه معلمان و ارائه صدها نمونه فایل دانلودی در این زمینه است. فرهنگیان و دانشجویان محترم می‌توانند از نمونه فایل‌های موجود در سایت دیدن کرده و در صورت نیاز فایل‌های این مبحث را دانلود کنند.

شیوه نامه جدید تدوین نقشه راه معلمان در مقاطع مختلف ابلاغ گردید.
نقشه راه معلمان ماده 28 دانشجو معلمان

تهیه و تدوین نقشه راه معلمی یکی از بخشنامه‌هایی است که در سال‌های اخیر به مهارت آموزان ماده 28 ابلاغ شده است و دانشجویان کلیه مقاطع جهت تکمیل دوره آموزشی خود باید این دوره را طی کنند

منظور نقشه راه معلمان چیست؟

همانگونه که پیش بینی شده است، مهارت آموزان ماده 28 در دانشگاه فرهنگیان ملزم هستند که برای طی دوره‌های پیش بینی شده و کسب مهارت کامل در رابطه با حرفه معلمی آموزش‌ها و دوره‌های خاصی را طی کنند.

یکی از این دوره‌ها آموزش تدوین نقشه راه معلمی است. در این دوره آموزشی چشم انداز و اهداف دانشجو مشخص شده و چگونگی مستند سازی این مقوله نیز آموزش داده می‌شود. در واقع دانشجویان با گذراندن این دوره توانایی چگونگی برنامه ریزی کوتاه مدت و بلند مدت و چگونگی مستند سازی آن را خواهند آموخت.

نقشه راه معلمی چه اهمیتی دارد؟

بیشترین اهمیتی که در ارتباط با تهیه و تدوین و آموزش نقشه راه معلمی قابل ذکر است، افزایش قابلیت مستندسازی تجربیات و توانایی‌های دانشجو معلمان است. در واقع به دلیل اهمیت مستند سازی تجربیات معلمان، چه در زمان تحصیل و چه در زمان خدمت، این مقوله اهمیت پیدا می‌کند.

در ارتباط با مستندسازی تجربیات معلمان بخشنامه‌های متعددی در طول سال تحصیلی ابلاغ می‌شود. از نمونه بخشنامه‌های ابلاغ شده در این رابطه می‌توان به تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی، تجارب برتر تربیتی و ابتکارات فردی و حرفه‌ای اشاره کرد. معلمان در واقع با ثبت و مستند سازی این نوع تجربیات علاوه بر اعتلای نظام آموزشی می‌توانند اخلاق حرفه‌ای و توانایی‌های بالقوه خود را نیز بهبود بخشند.

شیوه نامه تدوین نقشه راه معلم از چه زمانی ابلاغ شد؟

پس از آنکه در سال پیش اصلاحات آموزشی در نظام آموزش و پرورش تصویب شد، در ارتباط با استخدامی‌های جدید تصمیم بر این شد که یکسری آموزش‌های مهم و ارزشمند به آنها داده شود.

در این رابطه نقش دفاتر برنامه ریزی درسی را نیز نباید نادیده گرفت. پس از تصویب اصلاحات و تدوین بخشنامه‌های مربوطه یکی از مهمترین مسائلی که در اولویت قرار گرفت، نقشه راه معلمان بود. در واقع دانشجویان لازم است با این شیوه نامه آشنایی کامل پیدا کرده و در این رابطه از هیچ کوششی فروگذاری نکنند. این شیوه نامه در قسمت بخشنامه‌های سایت وزارتخانه آموزش و پرورش قابل دسترسی است.

چطور می‌توان نقشه راه یک معلم موفق را تدوین کرد؟

برای تدوین یک نقشه راه کامل و دقیق نیاز است به طور کامل مراحل ده گانه آن را طی کرد و در این رابطه از مشاوره اساتید و صاحبنظران استفاده کرد. مراحل ده گانه تدوین نقشه راه دانشجو معلمان به شرح زیر است:

  1. بررسی وضعیت موجود و مسائل و مشکلات روزمره و چالش‌های مربوطه
  2. بررسی پیشینه‌های موجود در ارتباط با مسئله مورد بحث
  3. گردآوری اطلاعات پیرامون اصلاحات موجود و رسیدن به وضعیت مطلوب
  4. بررسی اهداف و آرمان‌های قابل دسترسی و دستیابی
  5. ایجاد تقویم مدون و برنامه سالانه و تقویم اجرایی در ارتباط با چگونگی تدوین نقشه راه
  6. نگارش دقیق نقشه راه معلمی با توجه به تجربیات کسب شده

ترسیم نقشه راه و چشم انداز آینده

در تعریف علمی، نقشه راه عبارت است از روش کشف و توصیف آینده مطلوب و تبیین راه رسیدن به آن به زبانی ساده و قابل فهم برای عمل.

لذا مهارت آموز در ترسیم نقشه راه معلمی باید گام‌ها و اقدامات خود را به صورت برنامه ریزی شده برای نیل به هدف مشخص و براساس آن حرکت کند. در این مسیر معلم ضمن پاسخ به سؤالاتی از قبیل، «در حال حاضر کجا هستم؟ در چه سطحی از توسعه حرفه‌ای هستم؟ در آینده به کجا می‌خواهم بروم؟ اهدافی که نقشه راه در رسیدن به آن کمک خواهد کرد کدامند؟ جهت گیری من چیست؟ چگونه اجرا کنم؟ چطور می‌­توانم به مقصد برسم؟ موانع، مشکلات و ریسک‌ های موجود کدامند؟»  لازم است نقش تربیتی، فرهنگی و اجتماعی خود را در ارتباط با دانش آموز، کلاس درس، مدرسه، خانواده و به طور کلی محل کار، زندگی و جامعه، تبیین و بتواند ضمن ایفای نقش و رسالت مهم معلمی، الگوی تربیتی و اخلاقی بارزی برای دانش آموزان باشد.

انتظار می‌رود مهارت‌آموز با استفاده از تجارب آموزشی چندماهه، محتوای روایت‌ها، الگوپذیری از زندگی شهدا و بهره‌گیری از تفکر فعال و خلاق، چشم انداز خود را برای حضور در مدرسه به مثابه مربی و ایفا کردن نقش تربیتی، اجتماعی و فرهنگی خوی در سال‌های آینده، ترسیم کند.

جدول ترسیم  نقشه راه و چشم انداز آینده 

ترسیم نقشه راه و چشم انداز آینده

-ترسیم وضع موجود از قبیل شرایط مدرسه از نظر مقطع تحصیلی، موقعیت مکانی و جغرافیایی، وضعیت شغلی و کاری (600کلمه)

-مشخص کردن اهداف (100کلمه)

- ترسیم وضع مطلوب (300کلمه)

-راهبردها، خط مشی‌ها و اقدامات مبتنی بر رویکرد معلمی به مثابه مربی با بهره گیری از تجارب معلمان و الگو پذیری از زندگی شهید دانشجو معلم (800کلمه)

-فرایند و پروسه اجرای ماموریت(1000کلمه)

-ارائه راهکارهای علمی و عملی(400کلمه)

جدول امتیازبندی نقشه راه و چشم انداز آینده

ردیفشاخص های داوریحداکثر امتیازامتیاز داور
1معرفی دقیق شرایط و وضع موجود اعم از محیط کار و جایگاه حرفه‌ای خویش7نمره 
2طرح موضوع و پروراندن آن6نمره 
3ارائه اقدامات و گام‌های اجرایی10نمره 
4میزان قابلیت اجرایی شدن نقشه راه و تناسب روش‌ها با اهداف12نمره 
5ترسیم وضع مطلوب7نمره 
6راهبردها و  نتیجه گیری8نمره 
7رعایت خلاصه و گزیده نویسی5نمره 
8جمع امتیاز55نمره 

تذکر: گزارش‌ها با فونت B.Lotus سایز 14 و درقالب Pdf و Word تنظیم و در بازه زمانی مشخص شده در سامانه هدف بارگذاری شود.

بخش حضوری و شرکت در کارگاه های هفت گانه به شرح زیر است:

مهارت آموزان پس از ثبت نام براساس زمانبدی جدول شماره یک این شیوه نامه در کارگاه‌های آموزشی زیر شرکت خواهند کرد و در پایان هر کارگاه در آزمون مربوطه که توسط استاد اجرا خواهد شد شرکت کرده و در آزمون اصلح پایانی نیز از محتوای آموزشی این دوره سوالاتی ارائه خواهد شد.

جدول عناوین، ساعت و امتیاز کارگاه‌های دوره حضوری

ردیفعنوان کارگاهتعدادساعاتامتیاز
1آموزش روخوانی و روان خوانی قرآن کریم20 ساعت25امتیاز
2برنامه ریزی فرهنگی15ساعت20امتیاز
3هنرهای تجسمی15ساعت20امتیاز
4فن بیان و سخنوری15ساعت20امتیاز
5آسیب‌های اجتماعی15ساعت20امتیاز
6نحوه برگزاری اردو20ساعت25امتیاز
7کمک‌های اولیه20ساعت25امتیاز
جمع کل120ساعت155امتیاز

تاثیر تدوین نقشه راه معلمان ابتدایی در اخلاق حرفه ای آنان

آموزش و پرورش در کشور نه تنها رسالت تجهیز نیروی انسانی کشور به سلاح علوم، فنون، معارف و تربیت دانش پژوهان را بر عهده دارد، بلکه به دلیل توجه خاص به مسائل ارزشی و معنوی، تدارک نیروهای متخصص واجد صلاحیت فکری و اخلاقی و جذب انسان‌های شایسته نیز برای آنها اهمیت حیاتی دارد.

نظام آموزش و پرورش به عنوان پدیده‌ای هدفمند دارای دو بعد کمی و کیفی است که رشد متعادل و موزون آن نیز باید در هر دو بعد کمی و کیفی به موازات یکدیگر مدنظر قرار گیرد. از آنجا که مدیران از جمله عوامل مهم و اصلی ساختار آموزش و پرورش هستند و افت کمی و کیفی آنان تأثیر مستقیم بر عملکرد نظام آموزش و پرورش دارد و از آنجا که جایگاه و نقش آموزش و پرورش در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور تعیین کننده است و نیروی انسانی متخصص مورد نیاز بخش‌های مختلف در آموزش و پرورش تقویت و توسعه می‌یابند اهمیت به این بخش به مثابه روح و جان آموزش و پرورش زیر بنای توسعه سایر بخش‌ها است.

با توجه به اهمیت نقش آموزش و پرورش در کشور باید خاطر نشان کرد که در این بین نقش تدوین نقشه راه نیز قابل توجه است. چرا که نقشه راه به طراحی چشم اندازی می‌پردازد که معلمان می‌توانند با توجه به آن چشم انداز به اهداف خود برسند. هدف از نقشه راه در اینجا  تدوین راهکارهایی به منظور بهره جویی از آگاهی و شناخت و دشواری کاربردی برای بازنمایی بهترین پیامدهای ممکن در آن موقعیت است.

تاثیر تدوین نقشه راه بر اخلاق حرفه‌ای معلمان

انسان از آغاز روزهای نخست حیات تا پایان زندگی بطور فطری، ارزش‌های اخلاقی را درک می‌ کند و گرایش ذاتی و درونی به سمت آنها دارد. به همین دلیل مباحث اخلاق، اخلاق کاربردی، اخلاق متعالی، اخلاق حرفه ای،اخلاق تعاملی و رفتاری، اخلاق هنجاری و فرا اخلاق همیشه مطرح بوده‌اند. اخلاق را مجموعه‌ای از صفات روحی و باطنی انسان تعریف کرده‌اند که به صورت اعمال و رفتاری که از خلقیات درونی انسان ناشی می‌شود، بروز ظاهری پیدا می‌کند و بدین سبب گفته می‌شود که اخلاق را از طریق آثار آن می‌توان تعریف کرد.

 این تحول فکری، ابتدا در مدیریت بازرگانی و صنعتی پدیدار شد و در سال‌های اخیر در مدیریت آموزشی از جهات مختلف با مسئله اخلاق و موفقیت در کار سرو کار دارند. اهداف تدوین شده در تدوین نقشه راه مانند تقسیم کار، سازماندهی، تدریس، استفاده از فن آوری، نمره دادن، قضاوت درباره رفتار افراد و تشویق و تنبیه بر افکار، شخصیت و رفتار کنونی و آتی معلمان تأثیر مثبت یا منفی خواهد داشت. به همین دلیل تدوین نقشه راه مناسب می‌تواند این تاثیرات را مفید و مثمر ثمر کند.

دانلود صدها نمونه نقشه راه دانشجو معلمان

علاقه مندان می‌توانند صدها نمونه نقشه راه دانشجو معلمان را دانلود کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

بانک فایل پژوهشی معلمان

فایل پژوهشی معلمان متشکل از تیم کارآمد و متخصص فرهنگی واز تعدادی از دبیران متخصص و مجرب و با سابقه بالا در امر پژوهش تشکیل شده است. این تیم متخصص بیش از 5 سال تجربه همکاری با فرهنگیان از طریق اینترنت و فضای مجازی دارد و تاکنون سایت های مختلفی را طراحی و پشتیبانی محتوایی نموده است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

علم و آموزش