اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139803173738812015

ابن تیمیه، موسس مکتب سلفیه

کد: 139803173738812015

http://bit.ly/2MFU3tI

، قم , (اخبار رسمی): رسالت اصلی کتاب حاضر معرفی زندگانی، تحلیل و نقد مجموع عقاید انحرافی و فتنه‌خیز ابن‌تیمیّه با نگاه اهل سنت است.

ابن تیمیه ، موسس مکتب سلفیه
ابن تیمیه، موسس مکتب سلفیه

کتاب ابن تیمیه، موسس مکتب سلفیه در ۸۴ صفحه جمع آوری شده است. کتاب دارای یک مقدمه و ۱۴ عنوان و خاتمه است. مولف در ابتدا به بررسی شامات به عنوان خاستگاه فکری ابن تیمیه پرداخته است، بعد حیات علمی ابن تیمیه را بررسی کرده، سپس عقاید او تبیین شده است. نویسنده در ادامه نقدهای اهل سنت معاصر ابن تیمیه بر او را ذکر می‌کند.

نگارنده رابطه بین حنبلیان و ابن تیمیه را واکاوی کرده و سپس به نقدهای شافعیان بر افکار ابن تیمیه اشاره می‌کند. دیدگاه‌های بحران آفرین ابن تیمیه نیز بخشی از مطالب کتاب را در بر گرفته است که در آن به تغییر ابن تیمیه در مفهوم سلف و مضیق کردن آن و نیز تغییر در مفهوم عبادت و اجتهاد پرداخته شده است.

بخشی از کتاب ابن تیمیه موسس مکتب سلفیه

دمشق در قرن هفتم هجری شاهد ظهور فردی حنبلی‌مذهب با افکار افراطی از اصحاب حدیث اهل سنت بود که نقش مهمی در تکفیر و تنش میان امت اسلامی داشته است. امروزه نیز همان افکار افراطی را گروهک‌های تکفیری مانند وهابیت، طالبان، القاعده، داعش، بوکوحرام، الشباب، جبهه النصره و انصار السنه در جهان اسلام و حتی کشورهای غیراسلامی در حجم بسیار وسیعی ترویج می‌کنند.

این فرد کسی نیست مگر ابن‌تیمیّه حرّانی که امروز مشکل اصلی جهان اسلام، افکار او است. افکار ابن‌تیمیّه در شش قرن پیش مطرح شد، اما در آن زمان جایگاهی نیافت و به محاق رفت و متأسفانه با ظهور وهابیت و پول نفت، امروزه یکی از مطرح‌ترین افرادی است که فتاوای آن دست به دست در میان داعشی‌ها می‌چرخد و محملی است برای قتل و غارت و تجاوز و مرگ و عصیان.

شاید هنگامی که این فرد در بالای منبر شام این سخنان را می‌گفت، هیچ‌گاه فکر نمی‌کرد از فتاوای وی این‌چنین سوء استفاده شود و افراد جاهل و کم‌سواد، فتواهای او را محملی برای کشتن مسلمانان و رها‌کردن کفار قرار دهند، اما چه می‌توان کرد که امروزه فتواهای این عالم افراطی و تندمزاج باعث دردسری عظیم برای جهان اسلام و سوء استفاده دشمنان خدا و رسول شده است.

افکار ابن‌تیمیّه ترکیبی است از افکار و عقاید اصحاب حدیث و تفسیرهای اشتباه او که امروزه به اسم عقاید سلف به خورد ملت‌ها داده می‌شود و معلوم نیست چقدر زمان خواهد گذشت تا این مطالب را خود اهل سنت پالایش کنند. رسالت اصلی کتاب حاضر معرفی زندگانی، تحلیل و نقد مجموع عقاید انحرافی و فتنه‌خیز ابن‌تیمیّه با نگاه اهل سنت است.

بنا بر آنچه ذکر شد، به دست می‌آید ابن‌تیمیّه در مقام مؤسس مکتب سلفیه، چهار ویژگی دارد که امروزه در تمام گروه‌های تکفیری اعم از وهابیت، القاعده، داعش و بوکوحرام یافت می‌شود و همگی تابع و پیرو محض او هستند.

۱ - ابن‌تیمیّه با تغییر مفهوم سلف از لغت به اصطلاح و با تأکید بر حدیث خیر القرون، تفکر اشاعره را نقد کرد  و تفکر اصحاب حدیث را همان تفکر سلف، به معنای صحابه و تابعین، معرفی کرد و این‌چنین مکتب سلفیه را بنا کرد. وهابیت این مکتب را پس از چهار قرن احیا کردند که امروزه گروه‌های دیگر تکفیری از این تفکر سر بر آورده است.

۲ - ابن‌تیمیّه با توسعه در مفهوم عبادت و تعریف آن به نهایت محبت و نهایت ذلت، مفهوم لغوی عبادت را در معنای اصطلاحی آن به کار برد و محبت زیاد مسلمانان به قبور انبیا و اولیای الهی را از مصادیق عبادت دانست. او افعال و رفتار مسلمانان را مصداق عبادت غیر خدا دانست و همه مسلمانان را مشرک معرفی کرد. امروزه وهابیت و داعش به پیروی از ابن‌تیمیّه با تخریب قبور انبیا و اولیای الهی، اعمال مسلمانان را از مصادیق شرک دانسته و مسلمانان را به شرک و کفر متهم می‌کنند. بنابراین مادر تمام افکار تکفیری‌ها ابن‌تیمیّه است.

۳ - ابن‌تیمیّه با تغییر مفهوم اجتهاد در اهل سنت و حرام‌دانستن تقلید از مجتهدان، به جوانان افراطی اهل سنت این بهانه را داد که بدون زحمت می‌توان مجتهد مطلق شد و فتوا به قتل مسلمانان داد. امروزه افرادی مثل اسامه بن لادن و زرقاوی و امثال آنها که شناختی از دین ندارند، خود را از بسیاری از عالمان اهل سنت، عالم‌تر دانسته و با تیغ تیز تکفیر همه مسلمانان را کافر معرفی و آنها را قتل و غارت می‌کنند و آلت دست دشمنان اسلام شده‌اند.

۴ - ابن‌تیمیّه با نگاهی عثمانی ـ ‌اموی فضائل اهل بیت را انکار کرد و با حمایت از امویان و دشمنان اهل بیت(ع) کینه و بغض اهل بیت(ع) و محبان آنان را در دل سلفیان کاشت و امروزه سلفیان با کینه و عداوت عجیبی صوفیان و شیعیان، این محبان اهل بیت(ع) را می‌کشند و جنایت‌های وسیعی در این زمینه انجام می‌دهند. سلفیان اکنون سربازان دشمن برای اختلاف و دشمنی و تفرقه میان مسلمانان شده‌اند و این نیست مگر افکار ظاهرگرا و عقل‌گریز ابن‌تیمیّه که با پول بیت‌المال توسط وهابیت و عربستان برای تفرقه در میان مسلمانان هزینه می‌شود.

علاقه مندان به خرید کتاب ابن تیمیه موسس مکتب سلفیه که ناشر آن موسسه دارالاعلام لمدرسه اهل البیت (ع) است، می‌توانند بعه سایت لوشه مراجعه کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

لوشه

لوشه مکانی است برای تهیه غذا! غذای روح البته ! اگه اهل مطالعه هستید به سایت ما سر بزنید ، حتما خوشحال می شید. losheh.com

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

نشریات و کتاب