اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13980413382468679

شرایط حمایت از علامت تجاری؛ حق تقدم

کد: 13980413382468679

http://bit.ly/2LK13DL

، (اخبار رسمی): ویژگی «تقدم» در دو حالت محقق می‌شود: یکی در حالتی که شخصی اولین استفاده کننده از یک علامت تجاری در یک بازار مرتبط باشد و حالت دیگر این که شخص از همان آغاز و پیش از به کارگیری علامت تجاری در بازار، آن را ثبت کند و نام آن شخص به عنوان صاحب آن علامت تجاری در مدارک ثبتی بیاید.

شرایط حمایت از علامت تجاری,حق تقدم
شرایط حمایت از علامت تجاری؛ حق تقدم

قانون، به طور کلی، از صاحب علامت تجاری که دارای دو ویژگی «تمایز» و «تقدم» باشد، حمایت عمل می‌کند.

یک علامت «متمایز» علامتی است که بتواند محصولات یک کمپانی را از محصولات مشابه دیگر که یک کمپانی دیگر تولید کرده، جدا کند و تمایز بخشد.

ویژگی «تقدم»در یکی از این دو حالت محقق می‌شود: یکی در حالتی که شخصی اولین استفاده کننده از یک علامت تجاری در یک بازار مرتبط باشد و حالت دیگر این که شخص از همان آغاز و پیش از به کار گیری علامت تجاری در بازار، آن را ثبت کند و نام آن شخص به عنوان صاحب آن علامت تجاری در مدارک ثبتی بیاید.

دادگاه از مالک علائم تجاری دارای ویژگی‌های بالا، در مقابل اشخاصی که علامت یکسان یا مشابهی با آن را استفاده می‌کنند، حمایت می‌کند.

در ادامه، دو ویژگی «تمایز» و «تقدم» توضیح داده شده است.

شرط اول – تمایزبخشی علامت‌های تجاری

حقوق آن دسته از علامت‌های تجاری را موضوع حمایت خود قرار می‌دهد که متمایز باشند. به طور کلی، هرچه یک علامت تجاری متمایزتر باشد، حمایت حقوقی بهتری از آن ممکن می‌شود. اما چرا حقوق به مساله تمایز بها می‌دهد؟

پاسخ این است که حقوق تلاش می‌کند میان حمایت از حق صاحب علامت تجاری از یک سو و آزادی استفاده از زبان و واژگان برای سایر افراد از سوی دیگر تعادل ایجاد کند. برای اینکه متوجه شد چطور یک علامت تجاری برای محصول خود انتخاب کرد و یا اینکه علامت تجاری کنونی تا چه حد تحت حمایت حقوقی قرار می‍‌گیرد، لازم است ابتدا درباره این صحبت کرد که اساسا چه چیزی یک علامت را کمتر یا بیشتر متمایز می‌کند یا به بیان بهتر، چه عاملی یک علامت تجاری را به یک علامت قوی یا برعکس، ضعیف و سست (از نقطه نظر حقوقی) تبدیل می‌کند.

انواع تمایز در لوگو

در حقوقِ حق تقدم علامت‌های تجاری، دو نوع تمایز مورد شناسایی قرار گرفته است.

تقدم نوع اول: تمایز ذاتی: لوگوی شرکت اپل

دسته نخست بر پایه «تمایز ذاتی» است و به معنای استفاده از برندهایی است که شامل واژه‌ها یا نمادهایی باشند که وقتی در مورد نوع خاصی از محصولات به کار می‌روند، متمایز به نظر آیند یا به گوش برسند. مثلا اپل (به معنای سیب در زبان انگلیسی) هنگامی که در مورد کامپیوتر، دستگاه پخش موسیقی یا نرم افزار به کار رود، متمایز محسوب می‌شود گرچه اگر مثلا در مورد کیک یا مربا به کار رود واژه‌ای عمومی و کلی است و دیگر ویژگی تمایز را ندارد.

  تقدم نوع دوم: برپایه معنای ثانویه 

نوع دوم تمایز، بر پایه معنای ثانویه است که مرتبط می‌شود با قدرتی که یک علامت تجاری با شناخته شدن از سوی مشتریان کسب می‌کند. این معنای ثانویه با عنوان «تمایز اندوخته/کسب شده» نیز شناخته می‌شود. یک حساب تخمینی و عرفی که معمولا در حقوق وجود دارد این است که پنج سال استفاده مداوم از یک علامت تجاری، نشانه‌ی این است که می‌توان آن علامت را دارای تمایز ثانویه پنداشت. البته استثناها همیشه وجود دارند؛

در عصر کنونی که به حق عصر سلطه رسانه‌های جمعی است این شناخته شدن از سوی مشتریان می‌تواند حتی در طی چند هفته با تبلیغات فشرده و به کارگیری روابط عمومی محقق شود.

ویندوز مثال خوبی است برای تمایز نوع دوم؛ واژه‌ای که تکرار و استفاده‌اش در دنیای نرم افزار، تمایز اندوخته را برای آن حاصل کرده است. زمانی واژه ویندوز صرفا برای اشاره به صفحه نمایش یا قسمتی از آن که محتوا بر رویش نمایش داده می‌شود به کار می‌رفت؛ در حالی که اکنون به صورت متمایز، در ارتباط با محصولات سیستم عامل مایکروسافت مورد استفاده قرار می گیرد.

علاقه مندان به کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت ثبت آی تی به آدرس sabtit.com مراجعه کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

ثبت آی تی | SabtIT

ثبت برند تجاری تخصص ماست

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

صنعت و تولید | تجارت و بازار