اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13980416383148679

تغییرات و انحلال شرکت سهامی

کد: 13980416383148679

http://bit.ly/30qfilk

، (اخبار رسمی): انحلال شرکت به منزله پایان عمر آن است و لازمۀ پایان عمر شرکت این است که دارایی جمعی از حالت مشاع بیرون آورده شود و میان آنان تقسیم شود.

تغییرات و انحلال شرکت سهامی
تغییرات و انحلال شرکت سهامی

در ادامه موضوع تغییرات و انحلال شرکت سهامی بررسی شده است. ورود و خروج اعضاء در شرکت‌ها اگرچه در اصطلاح عامیانه شاید یک معنی را به شنونده القا کند اما از لحاظ ثبتی می‌تواند معناهای مختلفی را برای شرکت‌های مختلف داشته باشد. در این مطلب این معانی تشریح شده است.

به طور کلی ورود و خروج اعضاء به دو نوع متفاوت تقسیم می‌شود ،اول اینکه منظور از آن ورود و خروج شرکاء یا سهامداران شرکت باشد و دوم اینکه منظور ورود و خروج هیئت مدیره باشد.

ورود و خروج شرکاء به دو صورت امکان پذیر است:

الف ) ورود و خروج از طریق نقل و انتقال سهم الشرکه: در این مورد باید نسبت به تنظیم صورتجلسه نقل و انتقال سهم شرکت اقدام کرده و با مراجعه به یکی از دفترخانه‌های اسناد رسمی نسبت به اخذ صلح نامه اقدام شود. اخذ صلح نامه منوط به استعلام‌هایی که توسط دفترخانه از اداره ثبت شرکت‌ها و دارایی مربوطه انجام می‌شود، است.

پس از اخذ صلح نامه مذکور از دفترخانه می‌توان نسبت به ثبت صورتجلسه در اداره ثبت شرکت‌ها اقدام کرد.

ب) ورود و خروج شریک از طریق صورتجلسات افزایش و کاهش سرمایه: در این مورد می‌توان ابتدا در صورتجلسه افزایش سرمایه شخص جدید را جزو شرکاء کرد و سپس در صورتجلسه کاهش سرمایه نسبت به خروج شریک اقدام کرد.

در این گونه از ورود و خروج شریک نیاز به مراجعه و یا استعلام از دارایی نیست.

نقل و انتقال سهام شرکت:

در شرکت‌های سهامی خاص برای نقل و انتقال سهام ابتدا باید صورتجلسه نقل و انتقال سهام را تنظیم کرد و سپس نسبت به اخذ مفاصا حساب از دارایی که پرونده مالیاتی شرکت در آن قرار دارد اقدام شود. برای اخذ مفاصا حساب از دارایی باید  4 درصد از سرمایه‌ای که انتقال می‌یابد را به اداره مالیات پرداخت کرد.

پس از اخذ مفاصا حساب دارایی می‌توان نسبت به ثبت صورتجلسه مذکور در اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیر تجاری اقدام کرد. اما در مورد ورود و خروج اعضاء هیئت مدیره نیز باید بطور جداگانه برای هر نوع شرکت توضیحاتی ارائه شود.

تعریف انحلال شرکت

انحلال شرکت به منزله پایان عمر آن است و لازمۀ پایان عمر شرکت این است که دارایی جمعی از حالت مشاع بیرون آورده شود و میان آنان تقسیم شود. تقسیم دارایی بین شرکا در صورتی میسر است که طلبکاران شرکت طلب خود از شرکت را دریافت کرده باشند. برای رسیدن به چنین مقصودی، قانون گذار، تصفیه اموال شرکت را پس از انحلال پیش بینی کرده است..

موارد انحلال شرکت سهامی خاص

1- در مواردی که بر اثر زیان‌های وارده، حداقل نصف سرمایه شرکت از میان برود، هیات مدیره مکلف است طبق ماده 141 لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت، بلافاصله مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام را دعوت کند تا موضوع انحلال یا بقای شرکت، مورد شور و رای واقع شود. هر گاه مجمع مزبور رای به انحلال شرکت ندهد، باید در همان جلسه و با رعایت مقررات قانونی سرمایه شرکت را به مبلغ سرمایه موجود کاهش دهد.

2- در صورتی که هیات مدیره شرکت به دعوت مجمع عمومی فوق العاده مبادرت کند و یا مجمعی که دعوت می‌شود، نتواند مطابق مقررات قانونی منعقد شود. هر ذینفع می‌تواند، انحلال شرکت را از دادگاه صلاحیت دار درخواست کند.

3-در موارد مذکور در ماده 199 لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت:

تبصره 1- در صورتی که مجمع عمومی فوق العاده، شرکت را منحل کند، با تعیین روز تصفیه و آدرس محل تصفیه صورتجلسه انحلال ظرف مدت 5 روز از تاریخ تشکیل مجمع عمومی، به اداره ثبت شرکت‌ها ارسال می‌شود، تا پس از ثبت در روزنامه رسمی، آگهی شود.

ماده 1 – تصفیه

هرگاه شرکت طبق مندرجات موارد فوق منحل شود، تصفیه امور آن با متابعت از مقررات مواد مربوطه لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت به عمل خواهد آمد.

سایر موارد انحلال شرکت مسئولیت محدود

1- وقتی که شرکت مقصودی را که برای آن تشکیل شده انجام داده یا انجام آن غیر ممکن شده باشد.

2- وقتی که شرکت برای مدت معین تشکیل و مدت، منقضی شده باشد.

3- در صورتی که شرکت ورشکست شود.

4- در صورت تصمیم عده‌ای از شرکا که سهم الشرکه آنها بیش از نصف سرمایه شرکت باشد.

5- در صورتی که به واسطه ضررهای وارده نصف سرمایه شرکت از بین رفته و یکی از شرکا، تقاضای انحلال کرده و محکمه، دلایل او را موجه دیده و سایر شرکا حاضر نباشند، سهمی را که در صورت انحلال به او تعلق می‌گیرد پرداخته و او را از شرکت خارج کنند.

6 – در مورد فوت یکی از شرکا اگر به موجب اساسنامه پیش بینی شده باشد (مواد 93 و 114 ق.ت)

علاقه مندان به کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت ثبت آی تی به آدرس sabtit.com مراجعه کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

ثبت آی تی | SabtIT

ثبت برند تجاری تخصص ماست

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

شهر و جامعه | حقوقی و قانون