اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139805133920412522

مهم‌ترین موضوعاتی که در طراحی کابینت آشپزخانه باید به آن توجه شود

طراحی کابینت آشپزخانه: مثلث طلایی

کد: 139805133920412522

http://bit.ly/31Gxxnf

، کرج , (اخبار رسمی): طراحی مهم‌ترین مرحله در ساخت کابینت آشپزخانه است. مهم‌ترین عاملی که در طراحی کابینت آشپزخانه باید در نظر گرفته شود، رعایت مثلث طلایی یا مثلث کار است. این موضوع کابینت آشپزخانه را کارآمدتر می‌سازد. امروزه طراحی کابینت آشپزخانه براساس مناطق پرکاربرد انجام می‌شود.

طراحی کابینت آشپزخانه: مثلث طلایی
طراحی کابینت آشپزخانه: مثلث طلایی

مهم‌ترین عاملی که در طراحی کابینت آشپزخانه رعایت می‌شود، مثلث طلایی یا مثلث کار است. 

مثلث طلایی یا مثلث کار چیست؟

مثلث کار یک راهنما جهت استفاده‌ی بهینه از فضای آشپزخانه است. گاز، سینک و یخچال که پرکاربردترین لوازم در آشپزخانه هستند، باید رئوس یک مثلث را تشکیل دهند.

با تشکیل مثلث طلایی، لوازم پرکاربرد آشپزخانه در فاصله کمی از یکدیگر قرار می‌گیرند. از آنجایی‌که شخص در آشپزخانه مدام در حال حرکت بین این سه ایستگاه است، رعایت مثلث طلایی دسترسی را آسان‌تر می‌سازد و شخص مجبور نیست بین این سه منطقه مسافت زیادی را طی کند.

رعایت ارگونومی در آشپزخانه از اهمیت بالایی برخوردار است و این ارگونومی با رعایت مثلث طلایی بهبود می‌یابد. رعایت مثلث طلایی آشپزی راحت‌تر و کاهش زمان در آشپزی را برای شخص به ارمغان می‌آورد.

نکات لازم در به‌کارگیری مثلث کار در طراحی کابینت آشپزخانه

هر ضلع مثلث باید بین ۱۲۰ سانتی‌متر تا ۲۷۰ سانتی‌متر باشد تا جایی که مجموع ۳ ضلع مثلث نباید بیش‌تر از ۷ متر و ۸۰ سانتی‌متر باشد. این اندازه باعث می‌شود تا هنگام طبخ غذا و استفاده از کابینت‌هایی که محل ذخیره‌سازی مواد اولیه و ظروف موردنیاز آشپزی هستند شخص مسافت زیادی را طی نکند. لازم به ذکر است که کابینت یا هیچ وسیله‌ای نباید مانع حرکت بین این سه جزء اصلی آشپزخانه باشد.

چیدمان آشپزخانه بر اساس مناطق پرکاربرد در آشپزخانه

بر اساس مواد و وسایل مورد استفاده، آشپزخانه‌ می‌تواند به پنج منطقه‌ی اصلی تقسیم شود که هر منطقه فعالیت خاصی را در آشپزخانه شامل می‌شود.

مواد مصرفی

این منطقه جایی است که مواد غذایی مثل مواد غذایی تازه، منجمد، خشکبار، قوطی‌ها و… را می‌توان در آن ذخیره کرد. بهتر است در کنار یخچال که خود جایی برای ذخیره‌سازی مواد است یک کابینت کمدی قرار داد تا مواد غذایی دیگر در آن قرار داده شود. این ایده دسترسی به انواع مواد غذایی و قابل پخت را آسان‌تر می‌کند. همچنین بهتر است این منطقه نزدیک‌ترین فاصله را به پذیرایی و اتاق‌خواب را داشته باشد تا اعضای خانواده برای دسترسی به مواد خوراکی مجبور نباشند در آشپزخانه قدم بزنند و باعث شلوغی آشپزخانه شوند.

مواد غیرمصرفی

کابینت‌هایی نیز باید برای قرار گرفتن وسایل آشپزی شامل ظروف، قابلمه‌ها، تابه‌ها، سینی‌ها و غیره اختصاص داده شود. همچنین باید فکری برای قرار گرفتن کارد آشپزی، قیچی و کتاب آشپزی و موارد دیگر کرد؛ این عناصر بیشتر در کابینت‌های دیواری یا کشویی قرار می‌گیرند.

وسایل شستشو و نظافت

این منطقه که شامل ماشین ظرف‌شویی، لباس‌شویی، سطل زباله و … می‌شود بهتر است کنار کابینت سینک قرار بگیرد. وجود یک کابینت برای قرارگیری مواد شوینده، همچون تاید، ریکا و … می‌تواند کمک شایانی به دسترسی آسان‌تر به وسایل آشپزخانه کند.

وسایل آماده‌سازی غذا

پخت‌وپز نیازمند دسترسی آسان به ظروف، تخته‌ی برش، خرد کردن سبزی و مخلوط کردن مواد غذایی است. در این منطقه نیاز به یک میز کار است. همچنین قبل از اجرای کابینت آشپزخانه‌ باید حتماً به این نکته توجه کرد که چه لوازمی برای آماده‌سازی مواد غذایی نیاز است تا در کابینت‌ها جای آن‌ها به‌صورت کشو یا طبقه تعبیه شود.

لوازم آشپزی

اجاق‌گاز یا ماکروویو را در نیز باید نظر گرفت، در منطقه‌ی پخت‌وپز باید جایی برای قرار دادن ظروف گرم و همچنین کابینت‌هایی برای قرار گرفتن ادویه‌جات و وسایل موردنیاز دیگر پیش‌بینی شود. باید همواره به این فکر کرد که چطور یک ظرف داغ را جابجا کرد؟

اگر در هنگام پخت‌وپز نیاز است به بخشی از یک دستورالعمل آشپزی که در کتاب مورد علاقه نوشته شده است مراجعه شود، لازم است کتاب آشپزی در دسترس  باشد؛ همچنین پارچه‌ای برای تمیز کردن سطوح و پیمانه‌های اندازه‌گیری را از یاد نبرد. این‌ها چیزی است که به آن نیاز است؛ بنابراین در نزدیکی اجاق‌گاز به کابینتی نیاز است که این وسایل را در آن قرار داد.

ایجاد فضای مناسب برای صرف هر وعده‌ی غذایی بستگی به نیاز دارد. اگر کمبود فضا وجود دارد شبهه جزیره می‌تواند هم نقش میز کار را ایفا کند و هم‌محلی برای دورهم نشینی و نوش جان کردن یک وعده‌ی غذایی باشد.

تکلیف مثلث کار در آشپزخانه‌های خطی چه می‌شود؟

مهم این است که به یاد آورد دستورالعمل مثلث کار نه قانون است و نه قاعده و در برخی از آشپزخانه‌ها سهولت در دسترسی را به ارمغان می‌آورد؛ اما در برخی از آشپزخانه‌ها همچون آشپزخانه‌های خطی این امکان وجود ندارد. در این نوع آشپزخانه‌ها بهتر است گاز بین سینک و یخچال قرار گیرد. این موضوع ارگونومی آشپزخانه را بهبود می‌بخشد و آن‌ها کارآمدتر می‌سازد.

مثلث طلایی یا مثلث کار چیست؟

مثلث کار یک راهنما جهت استفاده‌ی بهینه از فضای آشپزخانه است که بهتر است در طراحی کابینت آشپزخانه در نظر گرفته شود. گاز، سینک و یخچال که پرکاربردترین لوازم شما در آشپزخانه هستند، باید رئوس یک مثلث را تشکیل دهند.

با تشکیل مثلث طلایی لوازم پرکاربرد آشپزخانه در فاصله کمی از یکدیگر قرار می‌گیرند. از آنجایی‌که شخص مدام در حال حرکت بین این سه ایستگاه است، رعایت مثلث طلایی دسترسی را آسان‌تر می‌سازد و شخص مجبور نخواهد بود بین این سه منطقه مسافت زیادی را طی کند.

رعایت ارگونومی در آشپزخانه از اهمیت بالایی برخوردار است و این ارگونومی با رعایت مثلث طلایی بهبود می‌یابد. رعایت مثلث طلایی آشپزی راحت‌تر و کاهش زمان در آشپزی را به ارمغان می‌آورد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

آمادکور

آمادکور یکی از معتبرترین و موفق‌ترین شرکت‌های فعال درزمینه طراحی و اجرای کابینت آشپزخانه و نخستین وب‌سایت فروش کابینت‌ آماده و پیش‌ساخته در ایران است. این افتخار حاصل تلاش تیم خلاق و متعهد آمادکور و همچنین اعتماد مشتریان عزیزمان بوده است. ما صادق، منظم و خلاق هستیم!

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

دکوراسیون و منزل