اطلاعات تماس
  • 021884*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 139805223951512820

ماریجوانا کشنده ترین مخدر رایج یا دارو درمانی؟

کد: 139805223951512820

http://bit.ly/31PHhLJ

، تهران , (اخبار رسمی): ماریجوانا در دراز مدت از طریق مختل کردن فرایندهای شناختی، توانایی استدلال و تجزیه و تحلیل را دگرگون کرده و فرد را از ارزیابی رفتار خود و اصلاح اشتباهات ناتوان می‌کند.

گل، کشنده ترین مخدر رایج!؟
گل مخدر همان ماریجوانا چه شکلی است؟

عده‌ی زیادی از افراد در شبکه‌های اجتماعی، اخبار و یا در بین دوستان و آشنایان با مخدری به نام گل مخدر که به انگلیسی Cannabis یا Marijuana نامیده شده یا همان گل ماریجوانا آشنا هستند.

این ماده که در اصلاح علمی با نام کانابیس شناخته می‌شود از دانه‌ی گیاه شاهدانه به دست می‌آید و یکی از توهم زا ترین و خطرناک‌ترین روان گردان‌ها محسوب می‌شود.

کانابیس به طور کلی از ۴۲۰ ترکیب مختلف تشکیل شده که چیزی در حدود ۶۰ نوع از آنها را کانابینوید نام گذاری می‌کنند. به طور کلی میزان THC موجود در این گیاه مشخص کننده‌ی اصلی میزان قدرت روان گردانی آن است.

از گل شاهدانه فرآورده‌های مخدر دیگری مانند حشیش و روغن حشیش نیز تولید می‌شود.

گل ماریجوانا چگونه بر بدن تان اثر می‌گذارد؟

اینکه مصرف کنندگان این گل پس از مصرف چه علایمی را تجربه می‌کنند ممکن است پاسخ‌ها متفاوت باشد.

نحوه‌ی اثر ماریجوانا بر بدن به گونه‌ای است که THC موجود در ان بین یک تا هفت روز در بدن فرد مصرف کننده باقی می‌ماند و متابولیت‌های ان نیز تا بعد از ۱۰ هفته پس از قطع مصرف، همچنان در ادرار دیده می‌شوند.

در حقیقت باید گفت که THC و متابولیت‌های ماریجونا بسیار آهسته و کند از بدن خارج می‌شوند به همین دلیل، فرد پس از هربار مصرف تا ماه‌های زیادی با عوارض مصرف اولیه‌ی خود دست و پنجه نرم می‌کند.

مصرف کنندگان گل مخدر، دنیا را چگونه ادراک می‌کنند؟

به طور کلی می‌توان نحوه‌ی ادراک خود، دیگران و محیط از منظر ذهنی یک مصرف کننده‌ی ماریجوانا را به دو دسته تقسیم کرد:

  • تغییرات سریع و حاد پس از مصرف
  • تغییرات دراز مدت و پایدار

پس از گذشت ۲ الی ۳ ساعت از مصرف گل مخدر (در برخی افراد ۱۰ الی ۴۵ دقیقه)، حالت نشئگی آغاز می‌شود.

در این حالت فرد احساس گیجی، بالا رفتن ضربان قلب، خشکی چشم‌ها، دهان و گلو، قرمز شدن چشم‌ها و حساسیت به نور را تجربه می‌کند و به صورت همزمان احساس می‌کند که ذهنش فعال‌تر شده است، شوخ‌تر و اجتماعی‌تر است و تمایل به صحبت کردن در جمع دارد.

درطی ۲ الی ۳ ساعت ابتدایی مصرف، او احساس می‌کند فعالیت‌های مغزی‌ بسیار پر سرعت شده و از این وضعیت شگفت زده خواهد شد. البته لازم به ذکر است که این حالات در مصرف کنندگان حرفه‌ای کمی متفاوت است.

احساس آرامش بیشتر، جذابیت یافتن رنگ‌ها و محیط، بهبود خودآگاهی، افزایش شناخت خود و دیگران و افزایش تمایلات جنسی در این زمان کوتاه، از جمله دلایلی است که فرد را قانع می‌کند تا باز هم به مصرف ادامه دهد.

عوارض پایدار گل ماریجوانا

مشاهدات انجام شده در گروه مصرف کنندگان آماتور و حرفه‌ای نشان دهنده‌ی ان است که علایم سرخوشی فوق، پس از سه ساعت فروکش می‌کند و فرد تا ۶ هفته با عوارضی از جمله کندی فکر، انفعال و مشکلات هوشیاری مواجه است.

در صورتی که مصرف کننده بیشتر از ۶ هفته به مصرف ماریجوانا ادامه دهد، این عوارض می‌تواند به مدت ۲ سال، وضعیت شناختی، مغزی و ادراکی او را به صورت منفی تحت تاثیر قراردهد.

در مصرف کنندگان حرفه‌ای، این علایم تبدیل به وضعیتی دایمی شده و عملکرد فرد را برای همیشه مختل خواهد کرد..

گل ماریجوانا کدام یک از فعالیت‌های مغزی را مختل می‌کند؟

۱) توانایی کلامی

فرد در یافتن کلمات توصیف کننده‌ی خود، درک منظور دیگران، فهماندن مفاهیم مد نظر به اطرافیان و نحوه‌ی ابراز احساسات دچار مشکل خواهد شد. چنین فردی احساس می‌کند در وارد شدن به صحبت‌های گروهی دچار مشکل شده و به شدت افسرده و تنهاست.

۲) توانایی تصمیم گیری

کم شدن توانایی فرد برای تصمیم گیری،اصلاح رفتار اشتباه، ارزیابی رفتار خود، احساس پوچی و ناموفق بودن، یکی دیگر از مشکلات استعمال گل مخدر است.

۳) مشکل در انعطاف پذیری فکر

مشکل در حفط انعطاف پذیری فکر و درک موقعیت‌های پیچیده، چند چهرگی، مشکل در توجه، تمرکز و حفظ توجه و درک نظرات دیگران.

۴) مشکلات مربوط به حافظه

مشکل در به یاد سپاری زمان‌ها، تخمین زدن زمان طی شده، حفظ مضامین داستان‌ها و نقل قول‌ها و یادآوری گذشته.

۵) مشکلات مربوط به تجزیه و تحلیل

مشکل در گردآوری اطلاعات، عدم تغییر دیدگاه‌های شخصی، مشکل در دسته بندی اطلاعات، مشکلات مربوط به خودشناسی، احساساتی مانند متفاوت بودن و بی نظیر بودن، بی ثباتی رفتاری.

۶) مشکلات مربوط به انطباق خود با محیط

مشکل در ایجاد یک نظم هفتگی، مشکل در آگاهی از محیط اطراف، مشکلات عدیده در روابط بین فردی، احساساتی مانند رها شدگی، عدم تعلق، احساس سرگشتگی در مورد زمان و مکان.

۷) مشکلات مربوط به حافظه‌ی کلی نگر

بررسی‌های بالینی انجام شده در جامعه‌ی ۴۰۰ نفری مصرف کنندگان ماریجوانا، نشان دهنده‌ی تجربه‌ی مشکلات متنوع در ۷ محور گفته شده است.

حقایق ناگفته‌ی گل مخدر 

مصرف کننده این گل می‌گوید:« گل مرا خلاق‌تر می‌کند، وقتی مصرف می‌کنم قوی‌تر می‌شوم، این ماده اصلا اعتیاد اور نیست و هر وقت که بخواهی می‌توانی ترک کنی، این ماده، کاملا طبیعی و گیاهی است.»

همچنین ممکن است مصرف کنندگان چنین استدلال کنند که « عوارض گل در مورد خیلی‌ها صادق است اما من منحصر به فردم و هیچ عارضه‌ی منفی بر من نخواهد داشت.»

البته این گفته‌ها نیز از عوارض مصرف ماریجوانا هستند.

ماریجوانا در دراز مدت از طریق مختل کردن فرایندهای شناختی، توانایی استدلال و تجزیه و تحلیل را دگرگون کرده و فرد را از ارزیابی رفتار خود و اصلاح اشتباهات ناتوان می‌کند.

با ادامه دار شدن فرایند مصرف، اندک اندک شخصیت بیمارگون، ثبات یافته و نوعی هویت جدید در فرد پایدار می‌شود.

از آنجا که فرد توانایی خود برای تحلیل وضعیت را از دست می‌دهد، استدلال‌های مختلفی برای تداوم مصرف ارایه خواهد داد و برای همیشه در دور باطل توهمات ماریجوانا گرفتار خواهد ماند.

هشدارهایی در مورد مصرف گل مخدر در نوجوانان

بر اساس اخرین آمارهای ارایه شده، مصرف گل و حشیش در جامعه‌ی نوجوانان به شدت در حال افزایش است. از آنجا که مصرف این ماده در طی دوران بلوغ می‌تواند احساساتی از جمله منحصر به فرد بودن، قدرتمندی برتر و شکست ناپذیری را در فرد ایجاد کند، نوجوانان بیش از هر گروه دیگری در خطر مصرف آن قرار دارند.

در این زمینه لازم است تا به عنوان والدین، معلم، دوست و یا همراه فرد نوجوان، از طریق اطلاعات علمی و معتبر ، فرزندان را آگاه و تلاش کرد تا از طریق ارضای نیازهای روانی ، تمایل به تجربه‌ی حالات سرخوشی را در آنها کاهش داد.

علاقه مندان به کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت مرکز مشاوره روانشناسی مشاورانه به آادرس moshaveraneh.com مراجعه کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

مرکز مشاوره روانشناسی مشاورانه

اولین سامانه هوشمند پاسخگویی در زمینه های مشاوره و روانشناسی به صورت رایگان با همکاری متخصصی و روانشناسان برجسته و پاسخگوی سوالات و مشکلات شما در زمینه های مشاوره خانواده ، ازدواج ، روانشناسی کودک و جوانان ، درمان اختلال افسردگی، اضطراب، وسواس، فوبیا و غیره، مهارت های زندگی، ترک اعتیادبه مواد مخدر ، مشاوره تلفنی، روان درمانی تخصصی و..سایر خدمات روانشناسی می باشد.

اطلاعات تماس
  • 021884*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

بهداشت و درمان | روانشناسی و موفقیت