اطلاعات تماس
  • 021884*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 139807064080412820

فرق هذیان و اختلالات هذیانی در چیست؟

همه چیز درباره‌ی هذیان و اختلالات هذیانی

کد: 139807064080412820

http://bit.ly/2o44fjT

، تهران , (اخبار رسمی): هذیان (delusion) به عنوان یکی از مهم ترین نشانه‌های روان پریشی است. به عبارت دیگر این علامت نشان از وجود اختلالاتی از جمله اسکیزوفن، پارانویا، شیزوفرنی و یا سایر انواع جنون و روان پریشی دارد. به طور کلی هذیان با توهم، واژه تراشی و یا آشفتگی گفتار کاملا متقاوت است.

همه چیز درباره ی هذیان و اختلالات هذیانی
هذیان و توهم
همه چیز درباره ی هذیان و اختلالات هذیانی
هذیان delusion چگونه درمان می شود

به طور کلی هذیان با توهم، واژه تراشی و یا آشفتگی گفتار کاملا متقاوت است و عنصر اصلی آن را باورهای عجیب و غریب شکل می‌دهند

هذیان با توهم، واژه تراشی و یا آشفتگی گفتار کاملا متقاوت است و عنصر اصلی آن را «باورهای عجیب و غریب» شکل می‌دهند. فرد مبتلا به هذیان، باورهای عجیب و غریبی دارد که هیچ شاهد علمی و یا خارجی قادر به حمایت از آنها نیست. همچنین زمینه‌ی فرهنگی و هوشی فرد نیز با محتوای هذیان هماهنگ نیست اما خود فرد اصرار به درست بودن باورش دارد.

به عبارت ساده‌تر، هذیان‌ها نوعی عقیده‌ی کاذب تحکیم شده‌اند که انواع مختلفی نیز دارند. در ادامه مهم‌ترین انواع هذیان که ممکن است تا حدودی عجیب به نظر برسند، بررسی شده‌اند.

فرق هذیان و اختلالات هذیانی در چیست؟

هذیان چیست ؟ به صورت کلی هذیان یکی از علایم قابل بروز در اختلالات زیر مجموعه‌ی اسکیزوفرنی است.

به عبارت دیگر در اختلالات روان پریشی مانند اسکیزوفرنی، هذیان همواره دیده می‌شود این در حالی است که فرد مبتلا به اختلال هذیانی، عملکرد و رفتار غیرعادی بروز نمی‌دهد و رفتارهایش فاقد کفیت غیرعادی هستند.

بنابراین در برخورد با این فرد، متوجه مساله‌ی غیرعادی نخواهید شد و پس از مدتی، عجیب و غریب بودن باورهای وی به چشم می‌آید در حالی که عملکرد و رفتار روزمره‌ی او عادی است.

وجود باورهای عجیب و غریب به مدت حداقل یک ماه و بدون همراهی مصرف مواد و یا آسیب جسمی دیگر برای تایید اختلال هذیانی ضروری است.

آیا من مبتلا به هذیان هستم؟

ممکن است با مطالعه‌ی موارد فوق، فردی احساس کند که باور به بیمار بودن، وجود آسیب یا توطئه و یا اینکه فردی عاشق وی شده است در او وجود دارد.

اما بهتر است قبل از آنکه فردی به خود برچسب‌هایی در زمینه‌ی ابتلا به بیماری‌های روانی بزند، به سوالات زیر پاسخ دهد:

  • آیا سابقه‌ی ابتلا به بیماری روانی و مراجعه به روانپزشک داشته است؟
  • آیا باورهای وی بیش از یک ماه ادامه دار شده‌اند؟
  • آیا این باورها اختلالی در عملکرد روزانه وی ایجاد کرده‌اند؟

ممکن است همه در برخی مواقع احساس کنند همزادی دارند و یا فردی عاشق آنها شده است اما در مبتلایان به اختلالات هذیانی، این باور کاملا عمیق و ریشه‌دار است و علی رغم اینکه می‌دانند شواهد بیرونی از باور آنها حمایت نمی‌کند، باز هم بر آن اصرار می‌ورزند.

می‌توان با سایر موارد مرتبط با اختلال روان آشنا شد و بررسی دقیق‌تری داشت. در چنین حالتی می‌توان گفت فرد دچار اختلال هذیانی شده و نیازمند مراجعه به روانپزشک است. 

علاقه مندان برای یافتن روانپزشک خوب می‌توانند به سایت مشاورانه به ادرس moshaveraneh.com مراجعه و یا با شماره 02122354282 یا 02122247100 تماس گرفته و راهنمایی تخصصی دریافت کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

مرکز مشاوره روانشناسی مشاورانه

اولین سامانه هوشمند پاسخگویی در زمینه های مشاوره و روانشناسی به صورت رایگان با همکاری متخصصی و روانشناسان برجسته و پاسخگوی سوالات و مشکلات شما در زمینه های مشاوره خانواده ، ازدواج ، روانشناسی کودک و جوانان ، درمان اختلال افسردگی، اضطراب، وسواس، فوبیا و غیره، مهارت های زندگی، ترک اعتیادبه مواد مخدر ، مشاوره تلفنی، روان درمانی تخصصی و..سایر خدمات روانشناسی می باشد.

اطلاعات تماس
  • 021884*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

بهداشت و درمان | روانشناسی و موفقیت